شناسهٔ خبر: 74338 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

معاون وزیر راه و شهرسازی:

رویه‌های آسفالتی با عمر بیش از ۱۰ سال برای وزارت راه و شهرسازی ضروری است / باید امنیت و کیفیت در هنگام توسعه راه‌ها افزایش یابد

امیر محمود غفاری معاون برنامه‌ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی تصریح کرد:برخورداری از رویه‌های آسفالتی با عمر بیش از ۱۰ سال برای وزارت راه و شهرسازی از اهمیت بالایی برخوردار است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه‌ و شهرسازی، امیرمحمود غفاری در مراسم افتتاحیه یازدهمین همایش و نمایشگاه قیر،آسفالت و ماشین‌آلات اظهار داشت: حمل‌ و نقل در تمام نقاط دنیا از مهم‌ترین محورهای کلان دولت‌ها به لحاظ فراگیر بودن خدمات و ملموس بودن برای آحاد جامعه است.

وی افزود: رویه‌ آسفالت راه‌ها در ویترین کلان حمل‌ و نقل کشور نمایان و از طرفی معیار توسعه‌یافتگی تلقی می‌شود.

وی با بیان اینکه برخورداری از رویه‌های آسفالتی با عمر بیش از ۱۰ سال برای وزارت راه و شهرسازی از اهمیت بالایی برخوردار است گفت: کشور با برخورداری از بیش از ۲۰۰ هزار کیلومتر انواع راه نیازمند توجه به موضوع بهره‌وری اقتصادی در حوزه قیر و آسفالت است.

غفاری تصریح کرد: قیرو آسفالت باید به عنوان یک ثروت عمومی مورد توجه قرار گیرد و از آن برای تقویت کشور استفاده شود.

معاون برنامه‌ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی با اشاره به قابلیت جذب سالانه ۳ میلیون تن قیر، گفت: ۹۰ درصد این مقدار در حوزه راه‌ها به ویژه در پروژه‌های وزارت راه‌وشهرسازی استفاده می‌شود.

معاون وزیر راه‌وشهرسازی قیر و آسفالت را یک ثروت گرانبها دانست و گفت: ما موظف به برنامه‌ریزی برای استفاده از این ثروت هستیم و یکی از این راهکارها بهره‌وری، نظارت دقیق، تضمین کیفیت و استفاده از رویه‌های ترکیبی است.
وی افزود: با توجه به اینکه بودجه به صورت قطره‌چکانی توزیع می‌شود و هزینه‌های استهلاک پروژه‌ها از رقم قابل‌توجهی برخوردار است باید به صورت جدی به موضوع قیر و آسفالت پرداخته شود.
غفاری تصریح کرد: شاید پروژه‌ها در زمان کلنگ‌زنی باعث امید شود، اما اگر در طولانی‌ مدت به سرانجام نرسد باعث یأس و ناامیدی می‌گردد.
معاون برنامه‌ریزی و مدیریت منابع وزارت راه‌وشهرسازی بر اتخاذ تدابیر لازم در قراردادها تأکید کرد و گفت: اینکه عمر رویه آسفالتی ۳ سال باشد به‌هیچ‌ وجه پذیرفته نیست.
معاون وزیر راه‌ و شهرسازی در ادامه هزینه مستقیم هر نفر در تلفات ناشی از حوادث رانندگی را یک میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان به نرخ سال ۹۶ عنوان کرد و گفت: باید امنیت و کیفیت در هنگام توسعه راه‌ها افزایش یابد.

غفاری خاطرنشان کرد: برای PMS ( مدیریت سیستماتیک نگهداری رویه راه ها) یک تبصره مستقل در لایحه بودجه که در یک ماه گذشته نهایی شد، دیده شده است و چنانچه پیشنهاد عملیاتی مدنظر صاحب‌نظران باشد از آن در لایحه بودجه سال ۹۹ استفاده خواهد شد.