شناسهٔ خبر: 74340 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی تشریح کرد؛

۱۱۶۰ کیلومتر معابر روستایی در ۱۱۳۰۰ روستای کشور آسفالت شد / اجرای طرح هادی روستایی در ۱۸۹۷۰ روستا

محمد رضا شاملو محمدرضا شاملو با اشاره به اینکه ۳۸۴۰۰ روستای کشور تحت‌تاثیر طرح‌های هادی هستند از اتمام بازنگری طرح هادی ۹۲۴۰ روستا خبر داد و گفت: عملیات اجرایی طرح‌های هادی روستایی در بیش از ۱۸ هزار و ۹۷۰ روستا انجام شد و تاکنون بهسازی بیش از ۳۰ هزار کیلومتر معبر روستایی و روسازی ۱۸۵ میلیون مترمربع آسفالت انجام شد.

محمدرضا شاملو معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، با اشاره به آخرین روند تهیه، بازنگری و اجرای طرح‌های هادی در سراسر کشور،‌ گفت: طرح هادی نحوه فعالیت اجرایی و ساز و کارهای عمرانی در محدوده روستاها را تعیین می‌کند.  

شاملو با اعلام اینکه ۹۵ درصد جمعیت روستایی کشور معادل ۱۹ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر جمعیت و ۳۸ هزار و ۴۰۰ روستای کشور تحت تاثیر طرح هادی قرار دارند، افزود: دوره طرح های هادی در ۹۲۴۰ روستا به پایان رسیده و مورد بازنگری قرار گرفته‌اند. همچنین ۸۷۰۰ روستایی که دوره ۱۰ ساله طرح هادی آنها به پایان رسیده،‌ اما به دلیل کمبود اعتبارات، بازنگری آنها آغاز نشده است، از این حیث مردم ساکن روستا به شدت در مضیقه بوده و با مشکل مواجه‌اند.

این مقام مسئول در بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ضمن تاکید بر ضرورت بازنگری طرح هادی ابزار امیدواری کرد تا با تخصیص کامل اعتبارات مشکل روستاهایی که طرح هادی آنها بازنگری نشده برطرف شود و روستاییان بتوانند مشکلات خود را را در زمینه ساخت‌وسازهای احتمالی مطابق با مقررات برطرف کنند.

شاملو همچنین اعلام کرد: در خصوص اجرای طرح‌های هادی روستایی عملیات اجرایی در بیش از ۱۸ هزار و ۹۷۰ روستا انجام شده است. همچنین در این راستا، بیش از ۳۰ هزار کیلومتر معابر روستایی بهسازی و نزدیک به ۱۸۵ میلیون مترمربع آسفالت و روسازی معابر روستایی انجام شد.

ساماندهی ۸۹۱۰ مرکز محله

معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی از دیگر اقدامات بنیاد را در زمینه عمران روستایی، زیرسازی و روسازی شبکه معابر عنوان کرد و گفت: در بیش از ۲۲۰ میلیون مترمکعب خاکبرداری و عملیات خاکی در روستاها در خصوص زیرسازی و روسازی انجام شده است. همچنین اجرای شبکه دفع آب‌های سطحی در ۵۶ هزار کیلومتر، ساماندهی گلزار شهدا، احداث بوستان‌های روستایی، ایجاد فضای سبز و فضاهای ورزشی، ساماندهی مراکز محلات بیش از هشت هزار و ۹۱۰ مورد انجام شده است.

به گفته شاملو، از دیگر اقدامات در خصوص عمران روستایی، می‌توان به احداث فضاهای آموزشی، خانه عالم، خانه بهداشت، مسجد و بیش از یکهزار و ۱۲۰ مورد ساختمان‌های عمومی روستایی اشاره کرد که در راستای طرح هادی و عمران روستایی انجام پذیرفته است.

تخصیص ۲ هزار میلیاردتومان سهمیه قیر در چهار سال گذشته به بنیاد مسکن

وی یکی از مهم‌ترین کارهایی که در طی چهارسال گذشته انجام شده است را اجرای آسفالت معابر روستایی به طول یکهزار و ۱۶۰ کیلومتر در ۱۱ هزار و ۳۰۰ روستای کشور عنوان کرد و توضیح داد: با استفاده از سهمیه قیری که در چهارسال گذشته با تصویب مجلس در اختیار بنیاد مسکن قرار گرفت، حدود ۲ هزار میلیاردتومان سهمیه قیر در اختیار بنیاد قرار گرفت و بنیاد توانست در ۱۱ هزار و ۳۰۰ روستای کشور بیش از ۱۱۶۰ کیلومتر آسفالت معابر داشته باشد.

معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی یادآور شد: از ۱۸۵ میلیون مترمربع روسازی که تاکنون انجام شده است ۹۳ میلیون مترمربع در چهار سال گذشته انجام شد که در عین حال این اقدام موجب رضایتمندی مردم نیز شد.