شناسهٔ خبر: 74341 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی مطرح کرد

پنجمین نمایشگاه بین‌المللی دریایی و صنایع فراساحل بستری برای رفع موانع بین دولت و بخش خصوصی

شهرام آدم نژاد معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی گفت: پیش‌بینی می‌شود در پنجمین نمایشگاه دریایی، امسال علاوه بر فراهم آمدن بستری برای اصلاح مقررات فعلی، قوانین و مقرراتی برای رفع موانع و مسائل و مشکالت موجود بین بخش دولتی و خصوصی وضع شود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از دبیرخانه پنجمین نمایشگاه بین‌المللی دریایی و صنایع فراساحل، شهرام ‌آدم‌نژاد در تشریح جزئیات پنجمین نمایشگاه دریایی و صنایع فراساحل اظهار داشت: پنجمین نمایشگاه بین‌المللی دریایی و صنایع فراساحل همزمان با چهارمین نمایشگاه بین‌المللی حمل و نقل، لجستیک و صنایع وابسته با تأکید بر بکارگیری فناوری اطالعات در صنعت حمل و نقل و لجستیک در جهت افزایش بهره‌وری و رونق اقتصادی در حوزه حمل و نقل دریایی و به منظور بهره‌برداری حداکثری از توان تخصصی و علمی بخش‌های دولتی و خصوصی فعال، اساتید دانشگاهی، صاحب‌نظران و تشکل‌های صنفی، پژوهشگران و سرمایه‌گذاران به مناسبت هفته حمل و نقل از تاریخ ۲۴ الی ۲۶ آذر ماه سال ۱۳۹۸ در محل نمایشگاه‌های مصلی امام خمینی (ره) برگزار می‌شود.

وی افزود: این نمایشگاه فرصت طلایی برای دسترسی به پروژه‌های کلان دریایی کشور و ارائه خدمات و دستاوردها و تبادلات دانش نوین حوزه دریایی توسط شرکت‌های داخلی و خارجی شامل ارائه راهکارها، برنامه‌های مؤثر جهت تقویت صنعت دریایی و دریانوردی کشور به‌شمار می‌رود.

وی گفت: از برنامه‌های ویژه این نمایشگاه برگزاری استارت‌آپ ویکند دریایی، ارائه فرصت‌های سرمایه‌گذاری در دریا، برگزاری جلسات B۲B با حضور شرکت‌های داخلی و شرکت‌های آسیایی، و انعقاد تفاهم‌نامه‌ها و قراردادها توسط فعالان این حوزه است.

امکان انتخاب شرکت‌های دانش‌بنیان متخصص در پنجمین نمایشگاه دریایی

وی اضافه کر‌د: یکی از چالش‌های صندوق نوآوری و شکوفایی انتخاب استارت‌آپ مناسب برای سرمایه‌گذاری است زیرا انتخاب نادرست منجر به هدر رفت سرمایه و اتالف منابع می‌شود‌ از اینرو ضرورت دارد تا به کمک کارشناسان و متخصصان حوزه حمل و نقل که اکثریت آنها در وزارت راه و شهرسازی سابقه فعالیت داشته و یا دارند، این صندوق می‌تواند از حمایت کارشناسی آنها که در پنجمین نمایشگاه دریایی مذکور حضور بهم می‌رسانند، بهرهمند شده و شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپی مناسبی را برای سرمایه‌گذاری انتخاب کند.

حضور شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌ها و تأثیر ورود آنها به بخش دریایی کشور

وی بیان کرد: شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌ها نقش حائز اهمیتی در نمایشگاه بین‌المللی دریایی و فراساحل ایفا می‌کنند به نحوی که انتظار می‌رود بیش از ۲۱۱ شرکت دانش‌بنیان و استارت‌آپی در این نمایشگاه شرکت کنند؛ این استارت‌آپ‌ها می‌توانند در زمینه‌های تقویت صنعت دریایی و دریانوردی، مدیریت زیرساخت و شناورهای دریایی، تأمین و نگهداشت نیروی دریایی، بهبود عملکرد دریانوردان، ناوبری دریایی و تأمین محصولات و فرآورده‌ها‌ی دریایی ایده‌ها و دستاوردهای خود را ارائه کنند.

وی اظهار داشت: در این نمایشگاه، رویدادهای استارت‌آپ ویکند دریایی در کنار سایر استارت‌آپ‌های حمل و نقلی در زمینه‌های جاده‌ای، ریلی و هوایی با هدف برقراری ارتباط مستقیم بین صاحبان ایده و شرکت‌های دانش‌بنیان با سرمایه‌گذاران و با حضور شرکت‌های نوپا، استارت‌آپ‌ها و ایده‌پردازان این حوزه برگزار خواهد شد و سپس جلسات خصوصی بین صاحبان ایده و سرمایه‌گذاران برگزار شده و طرح‌های آنان مورد ارزیابی دقیق سرمایه‌گذاران قرار خواهد گرفت.

وی افزود: پس از ارائه طرح‌ها، سرمایه‌گذاران در جلساتی معاملات به صورت B۲B را با صاحبان ایده و طرح‌های منتخب برگزار کرده و قردادهای سرمایه‌گذاری منعقد می‌شود.

وی اظهار کرد: در این نمایشگاه هیچ محدودیتی برای زمینه فعالیت اپلیکیشن‌های قابل ارائه در رویداد مطرح نبوده و صرفاً ارتباط و کاربرد آن با حوزه دریا اهمیت دارد، طرح‌های مطرح شده می‌توانند در یک حوزه تخصصی دریا با رویکردهای خدماتی و اجتماعی باشند.

دعوت از دبیرخانه ارگان‌های دریایی برای حضور در نمایشگاه

به منظور رونق هر بیشتر نمایشگاه بین‌المللی دریایی و فراساحل جمهوری اسلامی ایران، علاوه بر دعوت از دبیرخانه ارگان‌های دریایی از جمله نهادها و سازمان‌های حمل و نقلی، وزارتخانه‌های راه و شهرسازی، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، علوم، ارتباطات و فناوری اطلاعات، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و تعدادی از کارآفرینان حوزه حمل و نقل دریایی و صنایع فراساحل، معاونت حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی به صورت ماهانه جلسات منظمی را با دبیرخانه‌های این ارگان‌ها برگزار می‌کند  تا در جریان نیازمندی‌ها و برنامه‌های آنها در نمایشگاه قرار گرفته و مسائل و مشکالت احتمالی را قبل از برگزاری نمایشگاه مرتفع سازد.

میزان ارتباط بخش خصوصی و حاکمیت حمل‌و‌نقل دریایی و تأثیر برگزاری نمایشگاه در ارتقاء این ارتباط

آدم‌نژاد اظهار داشت: موضوع مرزبندی میان بخش‌های خصوصی و دولتی در صنعت حمل و نقل دریایی یکی از مهم‌ترین مسائل در حوزه حمل و نقل است که باید به صورت شفاف به آن پرداخته شود.

وی افزود: بدین منظور لازم است تعریف مشخصی از وظیفه بخش دولتی و رابطه آن با شریک بخش خصوصی با درنظر گرفتن امکان هدایت توان سرمایه‌گذاری و تسریع توسعه از سوی بخش خصوصی صورت پذیرد؛ این موضوع نیازمند درک عمیق و متقابل منافع موجود بخش دولتی و بخش خصوصی در مدیریت صنعت حمل و نقل دریایی است به نحوی که بخش دولتی و بخش خصوصی در موقعیتی قرار گیرند که قادر به ارائه خدماتی شوند که از آنها در این مرز بندی انتظار می‌رود، ارائه دهند.

وی اضافه کردنمایشگاه بین‌المللی دریایی و فراساحل جمهوری اسلامی ایران فرصت مناسب برای ارائه محیط موثر و روشن مقررات و شبکه بنیادی مناسب زیر ساخت و ارتباط پسکرانه از سوی بخش دولتی و فراهم آوردن سیستم حمل و نقل مقرون به‌صرفه از سوی بخش خصوصی به‌شمار می‌رود و انتظار است علاوه بر فراهم آمدن بستری برای اصلاح مقررات فعلی، قوانین و مقرراتی برای رفع موانع و مسائل و مشکالت موجود بین این دو بخش وضع شود.

پنجمین‌ نمایشگاه دریایی‌ اصلی‌ترین نمایشگاه حوزه دریایی کشور

وی بیان کردهمزمانی پنجمین نمایشگاه بین‌المللی دریایی و فراساحل جمهوری اسلامی ایران و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی حمل و نقل، لجستیک و صنایع وابسته با شعار حمل و نقل هوشمند، پایدار و بهره‌ور موجب شده است نمایشگاه فوق به عنوان اصلی‌ترین نمایشگاه حوزه دریایی کشور به‌شمار برود زیرا علاوه بر ارائه دستاوردهای صنعت دریایی و دریانوردی، حضور بیش از ۲۱۱ شرکت استارت‌آپی و دانش‌بنیان و برگزاری رویدادهای استارت‌آپی در کنار حضور سرمایه‌گذاران، متخصصان، فعالانن بخش‌های خصوصی و دولتی و دانشگاهیان زمینه را برای رشد سریع این صنعت فراهم کند.

بنابراین گزارش پنجمین نمایشگاه بین‌المللی دریایی و صنایع فراساحل با مجوز سازمان توسعه تجارت ایران به‌عنوان رسمی‌ترین‌ نمایشگاه دریایی، آذرماه ‌امسال برگزار می‌شود؛ این نمایشگاه از تاریخ ۲۴ تا ۲۶ آذرماه امسال همزمان با چهارمین نمایشگاه بین‌المللی حمل و نقل، لجستیک و صنایع وابسته در محل نمایشگاه‌های بین المللی مصلی تهران با حضور شرکت‌ها، سازمان‌ها و کارآفرینان برتر و با امکان ارائه ایده‌ها و طرح‌ها، جذب سرمایه‌گذاری و بازار فروش بالقوه برگزار می‌شود. ‌