به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، حسین مدرس خیابانی در نشست شورای توسعه بندر چابهار که در وزارت صنعت برگزار شد، با اشاره به عزم جدی دولت برای توسعه بندر چابهار گفت: روز گذشته جلسه بسیار خوبی با مجموعه معاونت های تخصصی وزارت صنعت، معدن و تجارت برگزار شده تا بتوانیم از امکانات و قابلیت های بندر چابهار در تمامی بخش های صنعتی و معدنی به خوبی استفاده کنیم اما سرمایهگذاران و فعالان اقتصادی بخش خصوصی نیز باید از قابلیتهای چابهار استفاده کنند.
وی افزود: از چهار ماه قبل عزم جدید برای اینکه بندر چابهار به یکی از بنادر استراتژیک تجاری کشور تبدیل شود، به وجود آمده است زیرا سه بندر مهم در جنوب کشور وجود دارد و بندر امام خمینی (ره) از قدیم به عنوان یک بندر مهم و استراتژیک در کنار بنادر شهید رجایی و خرمشهر مشغول به فعالیت بوده و تلاش این است که بندر چابهار نیز بتواند در کنار این سه بندر به فعالیت بپردازد به خصوص اینکه شرایط و محدودیت های بینالمللی علیه ایران ایجاب میکند که ما بتوانیم از تمامی ظرفیتهای خود برای توسعه اقتصادی کشور بهرهبرداری کنیم.
قائم مقام وزیر صنعت با تأکید بر اینکه بندر چابهار یک گوهر ناشناخته در جنوب شرقی کشور است، تصریح کرد: چابهار تنها بندر اقیانوسی است که باید برای توسعه محور شرق نیز از آن استفاده مطلوبی شود. این در شرایطی است که دروازه توسعه استان سیستان و بلوچستان نیز از بندر چابهار میگذرد و اتفاقات خوبی تاکنون رخ داده که در صدر آن استفاده شرکتهای مباشر تأمین کالاهای اساسی دولتی در استفاده از بندر چابهار قرار دارد.
تخلیه کالاهای اساسی در بنادر جنوبی باید متوازن شود
وی خاطرنشان کرد: دو هدف اساسی در توسعه بندر چابهار مورد استفاده قرار میگیرد که شامل توزیع متوازن تخلیه کالای اساسی در بنادر جنوبی کشور از جمله آن است. به نحوی که حجم کالاهای اساسی در بنادری همچون امام خمینی (ره) تخلیه میشود عملا به لحاظ زمان و هزینه تخلیه کالاها برای فعالان اقتصادی بعضاً مقرون بهصرفه نیست و به این دلیل تلاش میکنیم تا با کاهش تراکم و ترافیک بندر امام خمینی (ره) از ظرفیتهای بندر چابهار استفاده نماییم.
مدرس خیابانی ادامه داد: به لحاظ فاصلهای که بندر چابهار با استانهای شرقی کشور داشته و دسترسی که به آب های آزاد و کشورهای همسایه شرقی ایران دارد، ظرفیت مناسبی را در خود جای داده که باید از آن استفاده شود. این در شرایطی است که هزینه تخلیه هر تن کالا دو تا سه دلار نسبت به بندر امام خمینی (ره) در چابهار کمتر است.
قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت از وعده ارائه تخفیفهای جدید در بندر چابهار به تجار و فعالان اقتصادی خبر داد و گفت: تلاش داریم تا تخفیف های بسیار مناسبی را به کشتی هایی که در بندر چابهار کار تخلیه و بارگیری انجام می دهند، قائل شویم و این متقابلا فرصت خوبی است که بندر چابهار جهش کند.
وی در ادامه به سرمایه گذاری یکهزار میلیارد تومانی در بندر امیرآباد در زمینه ساخت انبارها، مخازن روغن کشی و فراهمسازی زیرساخت ها خبر داد و گفت: به دلیل اعمال سیاست های دولت در تخلیه کالای اساسی در بندر امیرآباد این سرمایهگذاریها در حال انجام است اما میخواهیم این پیام را به سرمایهگذاران بدهیم که بندر چابهار با ظرفیت های ناشناخته ای که دارد کاملا می تواند محمل مناسبی برای سرمایهگذاری باشد.
مدرس خیابانی ادامه داد: بندر چابهار با آبخور ۱۴ تا ۱۶ متری و امکان پهلوگیری کشتی های بالای ۸۰ هزار تن موقعیت بسیار خوبی به خود اختصاص داده و نباید تنها به پهلوگیری کشتی ها در این بندر فکر کرد بلکه باید سایر زیرساختها و حتی احداث کارخانه ها را نیز در این بخش در نظر گرفت.
قائم مقام وزیر صنعت، تصریح کرد: یک مسیر حرکت سبز باید در بندر چابهار شکل گیرد که هم اکنون بنا به اعلام گمرک این مسیر ثبت گمرکی وجود دارد به نحوی که واردکنندگان و صادرکنندگان کالا ترجیح دهند تا عملیات تخلیه و بارگیری کالاهای خود را در آن بندر انجام دهند.
هزینه تخلیه در چابهار ۵۰ درصد کمتر از سایر بنادر
وی افزود: براساس اعلام شرکت پشتیبانی امور دام، قیمت تمام شده نهادهای دامی و طیور در بندر چابهار به منظور تخلیه بار ۵۰ درصد کمتر از سایر بنادر بوده است. ضمن اینکه امیدواریم با فراخوان گسترده ای که انجام می دهیم بتوانیم زیرساختهای بیشتری را به چابهار اضافه کرده تا نیازهای استانهای شرقی کشور از استان های بنادر غربی تأمین نشود.
وی در بخش دیگری از سخنان خود تأکید کرد: البته نباید انتظار داشت بعد از گذشت ۴ ماه از تمرکز بر بندر چابهار فرآیند تخلیه و بارگیری همچون بندر باسابقه ای همچون امام خمینی روان باشد. تمام تلاش ما این است که بتوانیم در کوتاه ترین مدت کار را به خوبی پیش ببریم.
قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: از ورود بخش خصوصی به منظور تخلیه چند محموله نهاده های دامی در بندر چابهار خبر داد و اظهار داشت: باید تسهیلات ویژه ای را برای بخش خصوصی قائل شد و یک مسیر اتوبانی را فراهم کرد تا بتوان از امکانات بندر چابهار به خوبی استفاده کرد. ضمن اینکه بندر چابهار باید شرایطی را فراهم کند که ناوگان حمل و نقل دو سر بار به فعالیت بپردازد تا فضای رقابتی و اقتصادی شکل گیرد.
صادرات بخشی از مواد معدنی از چابهار
به گزارش سازمان بنادر و دریانوردی، مدرس خیابانی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: برای تخلیه و بارگیری مواد معدنی روز گذشته جلسه ای با سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران، شهرک های صنعتی، معاونت امور صنایع و سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران صورت گرفته تا بتوان بخشی از صادرات مواد معدنی استان های شرقی کشور را از محدوده چابهار انجام داد.
قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: وقتی کشتی در چابهار پهلو می گیرد و کامیون مواد را بارگیری می کند می توان به تناسب آن محموله های صادراتی داشت تا هزینه حمل را کاهش داد. به خصوص اینکه براساس بخش معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت، تلاش شده است تا مجموعه هایی از سنگ آهن سنگان و کنسانتره مس، سیمان و سنگ های تزئینی را از طریق چابهار حمل کرد.
رایزنی برای افزایش تخفیفات بیشتر گمرکی
وی در ادامه با تاکید بر فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص توسعه سواحل مکران، افزود: در بندر چابهار باید تسهیلات ویژه ای قائل شد تا بتوان منویات مقام معظم رهبری را در خصوص این بخش از فعالیت های اقتصادی عملیاتی کرد. بر این اساس نامه ای به معاون اقتصادی رئیس جمهور و معاون اول ارسال شده تا بتوان تخفیف گمرکی بندر چابهار را بیشتر از سایر بنادرکشور در نظر گرفت و ضمن اینکه به پیشنهاد وزیر راه و شهرسازی موافقت معاون اول رئیس جمهور که البته مورد تأیید رئیس جمهور نیز قرار گرفته، مقرر شده تا دو بندر شهید کلانتری و شهید بهشتی در حیطه منطقه آزاد تجاری تعریف شود تا از ویژگی های مناطق آزاد نیز برخوردار باشد.