شناسهٔ خبر: 7443 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

پورسیدآقایی:

تشکیل شرکت قطارهای حومه‌ای/ هدف‌گذاری راه‌آهن برای جذب ۳۵۰۰میلیارد تومان سرمایه بخش خصوصی/ عقد ۵ قرارداد برای تأمین ۳ هزار واگن باری و ۱۰۰ واگن مسافری

محسن پورسیدآقایی مدیرعامل شرکت راه‌آهن از هدف‌گذاری راه‌آهن برای جذب ۳۵۰۰میلیارد تومان سرمایه بخش خصوصی در سال ۹۴ خبر داد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی٬ سیدمحسن پورسیدآقایی امروز چهارشنبه ۳۰ اردیبهشت در حاشیه مراسم عقد ۵ قرارداد ریلی گفت: در ابتدای ماه شعبان شاهد امضای چندین قرارداد ریلی میان شرکت‌های سازنده و حمل و نقل قطار هستیم به طوری که جمع این قراردادها مجموعا حدود ۳ هزار واگن باری و ۱۰۰ دستگاه واگن مسافری بوده‌است.

وی با بیان اینکه ارزش این قراردادها به میزان هزار میلیارد تومان بوده است افزود: قراردادی هم دیروز منعقد شد که ۱۲۰۰ میلیارد تومان ارزش آن بود.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی با اظهار امیدواری از اینکه تا پایان سال قراردادهای دیگری هم در حوزه ریلی منعقد شود ادامه داد: امسال هدف‌گذاری ما این است که حدود ۳۵۰۰ میلیارد تومان سرمایه از بخش خصوصی جذب شود که البته تاکنون میزان قراردادهای منعقد شده ۲۲۰۰ میلیارد تومان شده است.

وی با یادآوری اینکه این قراردادها متفاوت بوده و بسیاری از آنها در ۶ ماه آینده اجرایی می‌شود گفت: اجرای برخی از این قراردادها نیز به سال آینده موکول می‌شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به این سئوال که با وجود توانمندی شرکت‌های واگن‌سازی داخلی چرا با دو کشور اوکراین و روسیه قرارداد منعقد شده است٬ توضیح داد: هیچ کدام از این قراردادها به صورت مستقل با کشورهای خارجی نبود بلکه این قراردادها به اتفاق شرکت های داخلی بسته شده است٬ حتی برخی از این واگن‌ها مثل واگن حمل خودرو تاکنون در ایران ساخته نشده است و لازم بود سازنده‌های داخلی با شرکت‌های خارجی کنسریوم تشکیل دهند و انتقال تکنولوژی و تسریع عملیات اجرایی و همچنین تأمین بخشی از مواد و قطعات از خارج کشور تأمین شود.

وی در پاسخ به این سئوال سال گذشته تفاهم‌نامه‌ای با واگن پارس منعقد اما چرا اجرایی نشد؟ گفت: برخی قراردادهای واگن پارس سال گذشته مثل واگن‌های لبه بلند معدنی اجرایی شد ولی درباره واگن‌های مسافری که با شرکت رجا قراردادی بسته شده بود به علت عدم تأمین مالی قرارداد محقق نشد ولی شرکت راه‌ آهن پیگیر اجرایی شدن این قرارداد خواهد بود.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن با بیان اینکه وظیفه این شرکت تضمین خدمات واگن‌های سرمایه‌گذاری شده از طرف سرمایه‌گذار و جلوگیری واردات واگن است گفت: هر دو این وظایف از سال گذشته در راه‌آهن اجرایی شد و قراردادهای امروز و پیگیری قراردادهای قبلی در همین راستا بوده است.

بلیت قطارهای حومه‌ای باید ارزان و خدمات آنها به صورت متروهای شهری باشد

وی درباره برنامه شرکت راه‌ آهن برای قطارهای حومه‌ای گفت: قیمت بلیت این قطارها باید ارزان و خدمات آنها به صورت متروهای شهری باشد بنابراین به دنبال این هستیم شرکت خاصی با عنوان قطارهای حومه‌ای در زیرمجموعه راه‌آهن تشکیل شود و پیشنهاد آن از طریق وزارت راه و شهرسازی به معاون رئیس جمهوری داده شده و مجوزهای لازم قانونی در این خصوص در حال اخذ است. همچنین قطارهای جدید مانند قطارهای دو طبقه نیز با تشکیل این شرکت متمرکز خواهند شد و خدمات قطارهای حومه‌ای رأسا با شرکت راه‌آهن خواهد بود.

پور سیدآقای درباره برنامه شرکت راه‌آهن درخصوص تغییر قیمت بلیت قطار گفت: این مسئله طبق قانون بستگی به درخواست شرکت‌های خصوصی دارد و راه‌آهن در این باره نقش نظارتی ایفا می‌کند. در حال حاضر درخواستی دریافت نشده و به نظر می‌رسد عرضه و تقاضا در حالت تعادل قرار دارد و شرکت‌های خصوصی تمایلی به افزایش قیمت ندارند.

معاون وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به سئوالی درباره خدمات ارائه شده در قطارهای زندگی به مردم و نارضایتی مشتریان یادآور شد: قطار زندگی توسط شرکت رجاء به عنوان شرکت خصوصی راه‌اندازی شده و طبق گزارشات دریافتی رضایتمندی در این خصوص در حد مطلوبی بوده است و اینکه بلیت این قطار با قیمت بالاتری نسبت به سایر قطارها عرضه می شود و مردم به خوبی استقبال می‌کنند بیانگر رضایتمندی بالای مردم است. در واقع مهمترین ابزار برای نظارت عرضه و تقاضاست. وقتی مردم مشاهده کنند قطاری خدمات مناسب و با کیفیتی ارائه نمی‌دهد قطعا از آن استقبال نخواهند کرد که خوشبختانه دورانی که مردم مجبور باشند با قطار خاصی سفر کنند به خاطر ظرفیت‌های بالایی که در راه‌آهن ایجاد شده به پایان رسیده است و مردم بین قیمت‌ها و خدمات مختلف حق انتخاب دارند و این مسئله شرکت‌ها را ملزم به رقابت بیشتر می‌کند./

نظر شما