شناسهٔ خبر: 74460 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

در هفته ای که گذشت؛

بندر چابهار صدرنشین اخبار بنادر کشور

بنادر کانتینری در هفته ای که گذشت بیشترین اخبار مربوط به بنادر کشور به بندر چابهار و اقدامات و تصمیمات در این منطقه بر می‌گشت که از جمله مهمترین آنها ایجاد و سازکار مناسب برای قرار گرفتن این بندر در زمره مناطق آزاد بود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، در هفته ای که گذشت بیشترین اخبار مربوط به بنادر کشور به بندر چابهار و اقدامات و تصمیمات در این منطقه اختصاص داشت که از جمله مهمترین آنها ایجاد و سازکار مناسب برای قرار گرفتن این بندر در زمره مناطق آزاد بود. در این زمینه ساخت و نوسازی ۵۰۰۰ فروند شناور سنتی در قالب طرح نوسازی ناوگان، ارسال سومین محموله ترانزیتی کشور افغانستان از بندر چابهار، چهار راهبرد سازمان بنادر برای حمایت از صادرات غیر نفتی و صادرکنندگان، پنجمین نمایشگاه بین‌المللی دریایی و صنایع فراساحل بستری برای رفع موانع بین دولت و بخش خصوصی، آماده شدن چابهار برای پذیرایی از شناورهای بزرگ کانتینری ۲۲ هزار TEU ، رقابت پذیری محصولات صادراتی با حداقل شدن هزینه ها در بنادر، ضرورت تعامل بیشتر هند برای عبور از چالش‌ها در بندر چابهار، تشكيل شورای ديپلماسی حمل و نقل در وزارت راه و شهرسازی، رضایت بخش بودن روند ورود کشتی‌های تجاری به بندر چابهار، بررسی همکاری‌های بندری و دریایی ایران و الجزایر، در زمره مناطق آزاد قرار گرفتن بنادر شهید بهشتی و کلانتری چابهار، آغاز عملیات اجرایی اسکله نفتی بندر چابهار و مذاکره برای دیپلماسی حمل‌ونقل منطقه‌ای در سومین اجلاس راه ابریشم تفلیس از اهم اخبار مهم حوزه بنادر و دریانوردی کشور طی هفته گذشته بود.

ساخت و نوسازی ۵۰۰۰ فروند شناور سنتی در قالب طرح نوسازی ناوگان

معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی گفت: قرار است پنج ‌هزار فروند شناور سنتی در قالب طرح نوسازی ناوگان، با ارائه الگوی جدید، در یاردهای شمال و جنوب کشور ساخته و نوسازی شوند.

جلیل اسلامی درباره نوسازی شناورهای سنتی با بیان اینکه بیش از ۵ هزار فروند شناور سنتی داریم، اظهار داشت: در مصوبه دولت برمبنای بند ۱۸ قانون اجازه واردات کالاها توسط ملوانان (کالاهای ملوانی) بندی داریم که طرح نوسازی ناوگان سنتی هم در آن مطرح شده است.

 حدود هفت ‌سازمان نظیر وزارت راه و شهرسازی، سازمان حفاظت محیط زیست، وزارت صنعت، معدن و تجارت، نیروی انتظامی و غیره در قالب این بندر موظف هستند که مدل یا طرحی را بابت نوسازی به دولت پیشنهاد دهند، حال ‌هر کدام از این بخش‌ها ملاحظاتی دارند و سازمان بنادر و دریانوردی هم دبیرخانه این کارگروه است و جلساتی در این باره برگزار شده است

(ادامه خبر را می توانید اینجا مشاهده کنید)

ارسال سومین محموله ترانزیتی کشور افغانستان از بندر چابهار

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: سومین محموله ترانزیتی کشور افغانستان که شامل محصولات کشاورزی و میوه خشک است از طریق بندر چابهار به هند ارسال شد.

بهروز آقایی اشاره به ارسال سومین محموله ترانزیتی کشور افغانستان از طریق بندر چابهار، اظهار داشت: این محموله شامل محصولات کشاورزی و میوه خشک است که به بندر ناواشیوای هندوستان ارسال شد.

وی با تأکید بر اهمیت ترانزیت کالاهای کشور افغانستان برای بندر چابهار، افزود: پیش از این نیز اولین محموله کالاهای یخچالی شامل انگور تازه از افغانستان به سوی هند روانه شده بود.

(ادامه خبر را می توانید اینجا مشاهده کنید)

چهار راهبرد سازمان بنادر برای حمایت از صادرات غیر نفتی و صادرکنندگان

محمد راستاد مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: ارتقاء ظرفیت بنادر شمال و جنوب کشور، تأمین تجهیزات مورد نیاز برای صادرات غیر نفتی، افزایش بهره وری در عملیات کالاهای صادراتی و اعطای تخفیف های مناسب برای رقابت پذیرکردن محصولات صادراتی از جمله راهبردهای سازمان بنادر و دریانوردی در توسعه صادرات کشور است.

محمد راستاد به مناسبت روز ملی صادرات  و حمایت های که سازمان بنادر و دریانوردی از صادرات غیر نفتی و صادرکنندگان دارد، اظهارداشت: با توجه به اینکه بالغ بر ۹۰ درصد از اقلامی که به کشور وارد یا صادر می شود از طریق حمل و نقل دریایی انجام می شود، بنابراین بنادر تجاری کشور از نظر فراهم کردن زمینه مبادلات تجاری کشور و به صورت خاص صادرات غیر نفتی اهمیت بسزایی دارند.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: در حال حاضر بخش عمده ای از ظرفیت بنادر تجاری کشور به صادرات غیر نفتی اختصاص داده شده است به طوری که در سال گذشته و سال جاری تقریبا میزان صادرات غیر نفتی از نظر وزنی ۲ برابر واردات غیر نفتی بوده که از طریق بنادر تجاری کشور وارد وخارج شده است. 

(ادامه خبر را می توانید اینجا مشاهده کنید)

پنجمین نمایشگاه بین‌المللی دریایی و صنایع فراساحل بستری برای رفع موانع بین دولت و بخش خصوصی

شهرام آدم نژاد معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی گفت: پیش‌بینی می‌شود در پنجمین نمایشگاه دریایی، امسال علاوه بر فراهم آمدن بستری برای اصلاح مقررات فعلی، قوانین و مقرراتی برای رفع موانع و مسائل و مشکالت موجود بین بخش دولتی و خصوصی وضع شود.

شهرام ‌آدم‌نژاد در تشریح جزئیات پنجمین نمایشگاه دریایی و صنایع فراساحل اظهار داشت: پنجمین نمایشگاه بین‌المللی دریایی و صنایع فراساحل همزمان با چهارمین نمایشگاه بین‌المللی حمل و نقل، لجستیک و صنایع وابسته با تأکید بر بکارگیری فناوری اطالعات در صنعت حمل و نقل و لجستیک در جهت افزایش بهره‌وری و رونق اقتصادی در حوزه حمل و نقل دریایی و به منظور بهره‌برداری حداکثری از توان تخصصی و علمی بخش‌های دولتی و خصوصی فعال، اساتید دانشگاهی، صاحب‌نظران و تشکل‌های صنفی، پژوهشگران و سرمایه‌گذاران به مناسبت هفته حمل و نقل از تاریخ ۲۴ الی ۲۶ آذر ماه سال ۱۳۹۸ در محل نمایشگاه‌های مصلی امام خمینی (ره) برگزار می‌شود.

(ادامه خبر را می توانید اینجا مشاهده کنید)

چابهار برای پذیرایی از شناورهای بزرگ کانتینری ۲۲ هزار TEU آماده می‌شود

عضو هیأت عامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: در یکی دو سال گذشته تجهیزات مناسب و خوبی وارد بندر چابهار شده است که از جمله آن می‌توان به مکنده‌های غلات، جرثقیل‌های موبایل ساحلی اشاره کرد که کمک زیادی به فعالیت های تخلیه و بارگیری این بندر داشت.

محمدرضا الهیار، معاون مهندسی و توسعه امور زیربنایی سازمان بنادر و دریانوردی در خصوص چشم انداز طرح جامع بنادر کشور در بحث افزایش ظرفیت بندر چابهار اظهار داشت: در بحث ۵ فاز چابهار تا رسیدن به سقف ۸۲ میلیون تن، فاز پنجم آن اتصال شهید بهشتی به بندر شهید کلانتری بود. این موضوع با توجه به درخواست مسئولان محلی و منطقه‌ای و در راستای تعامل شهر و بندر حل و عملا در حال حاضر ۴ فاز در دستور کار است. در این خصوص طبعا متناسب با توسعه چابهار و متناسب با افزایش عملیات در این بندر کار پیش خواهد رفت تا فازهای بعدی تکمیل شود.

(ادامه خبر را می توانید اینجا مشاهده کنید)

رقابت پذیری محصولات صادراتی با حداقل شدن هزینه ها در بنادر

محمد راستاد در همایش معاونان برنامه ریزی و توسعه منابع این سازمان بنادر و دریانوردی، اظهارداشت: در حال حاضر کشف نیروی انسانی با استعداد، با انگیزه و دارای خلاقیت، باید از اولویت های معاونت برنامه ریزی و توسعه منابع باشد و نسل جدید مدیریتی را برای پذیرفتن مسئولیت خطیر در پست های حساس آماده سازد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه کاهش میانگین سن مدیریتی در سازمان بنادر، مستلزم ارزیابی نظام مند نیروهای انسانی فعال در این سازمان است، گفت: نسل مدیریتی سازمان بنادر به جوانگرایی و به کارگیری مدیران خلاق، پر انرژی و با استعداد نیاز دارد.

(ادامه خبر را می توانید اینجا مشاهده کنید)

ضرورت تعامل بیشتر هند برای عبور از چالش‌ها در بندر چابهار

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی بر ضرورت تعامل بیشتر هند برای عبور از چالش‌های همکاری در بندر چابهار، تأکیدکرد و خواستار تامین تجهیزات بندری توسط اپراتور هندی و تامین خط اعتباری به منظور تسریع در عملیاتی شدن قرارداد اصلی چابهار شد.

محمد راستاد در دیدار با سفیر هند در ایران ضمن ارائه گزارشی از وضعیت عملکرد شرکت IPGL در بندر چابهار و چالش های موجود، خواستار اهتمام هر چه بیشتر طرف هندی به مسئولیت ها و التزام عملی به بندهای قرارداد چابهار شد.

(ادامه خبر را می توانید اینجا مشاهده کنید)

تشكيل شورای ديپلماسی حمل و نقل در وزارت راه و شهرسازی

شهرام آدم نژاد معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی از تشکیل شورای ديپلماسي حمل و نقل در وزارت راه و شهرسازی خبر داد و در این خصوص اظهار داشت: پس از اقدامات صورت‌پذيرفته در يك سال اخير، معاونت حمل و نقل وزارت راه و شهرسازي با تأكيد بر اهميت توسعه اقدامات متمركز در حوزه ديپلماسي حمل و نقل، به عنوان رهيافتي مؤثر و كليدي براي شناسايي و اجراي راهكارهاي بهره مندي حداكثري كشور از روابط دو و چندجانبه با كشورهاي خارجي و نيز سازمان ها و مؤسسات منطقه اي و بين المللي حمل و نقل و ترانزيتي، متناسب با سياست‌ خارجي و در راستاي تسهيل تجارت و مراودات اقتصادي ،همچنین توسعه گزینه های ارتباطی کشور و نقش آفرینی حداکثری در کریدورهای ترانزیتی، اقدام به تدوين منشور جامع ديپلماسي حمل و نقل نموده، كه اين سند پس از سپری کردن مراحل تصويب در مراجع ذيربط، به عنوان ملاك عمل نقش‌آفريني فعالانه جمهوري اسلامي ايران در حوزه حمل ونقل بين المللي و ترانزيت قرار خواهد گرفت.

(ادامه خبر را می توانید اینجا مشاهده کنید)

روند ورود کشتی‌های تجاری به بندر چابهار؛ رضایت بخش است

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به آغاز عملیات اجرایی برج کنترل و ترافیک دریایی بندر چابهار، تاکید کرد: با ساخت این برج کنترل که به لحاظ ارتفاع بلندترین برج کنترل ترافیک دریایی بنادر کشور محسوب می‌شود، امکان اشراف کامل به خلیج چابهار و پایانه‌های مختلفی که در این خلیج وجود دارد، فراهم می‌شود.

محمد راستاد در سفر به بندر چابهار با تاکید بر اهمیت کارکردی برج‌های کنترل در بنادر، گفت: احداث برج کنترل ترافیک دریایی به جهت ارتقای ایمنی دریانوردی و نظارت بر عملیات دریایی و بندری ضروری است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اعتبار ۲۷ میلیارد تومانی سازه برج کنترل ترافیک دریایی بندر چابهار، اظهار داشت: این سازه از حیث ارتفاع، ۷۸ متر از سطح دریا فاصله دارد و با توجه به ارتفاع سطح زمین محل احداث ساختمان برج کنترل از دریا، بلند ترین برج کنترل ترافیک دریایی بنادر کشور محسوب می‌شود.

(ادامه خبر را می توانید اینجا مشاهده کنید)

همکاری‌های بندری و دریایی ایران و الجزایر بررسی شد

هیأتی از مدیران وزارت حمل و نقل الجزایر در سفر به منطقه ویژه اقتصادی بندر امام خمینی(ره) زمینه‌های توسعه همکارهای بندری و دریایی را با هدف اجرایی‌سازی تفاهم خواهرخواندگی بین بندر امام(ره) و بنادر الجزایر را بررسی کردند.

عادل دریس؛ مدیرکل بنادر و دریانوردی خوزستان با اشاره به سفر دو روزه  هیأت الجزایری به مجتمع بندری امام خمینی(ره) و دیگر بنادر خوزستان، گفت: در جریان این سفر مدیران وزارت حمل و نقل الجزایراز نزدیک امکانات و دستاورهای بنادر خوزستان را بازدید کرده و زمینه های همکاری بیشتر در زمینه مبارزه با آلودگی دریایی، تخلیه و بارگیری کشتی ها، مشارکت بخش خصوصی در توسعه روساخت ها  را بررسی می‌کنند

(ادامه خبر را می توانید اینجا مشاهده کنید)

بنادر شهید بهشتی و کلانتری چابهار آزاد شدند

قائم مقام وزیرصنعت از موافقت رئیس جمهور با ورود بنادر شهید کلانتری و شهید بهشتی به حیطه مناطق آزاد خبرداد و گفت: در راستای تأکید مقام رهبری در توسعه سواحل مکران،جهش بندر چابهار آغاز شده است.

حسین مدرس خیابانی در نشست شورای توسعه بندر چابهار که در وزارت صنعت برگزار شد، با اشاره به عزم جدی دولت برای توسعه بندر چابهار گفت: روز گذشته جلسه بسیار خوبی با مجموعه معاونت های تخصصی وزارت صنعت، معدن و تجارت برگزار شده تا بتوانیم از امکانات و قابلیت های بندر چابهار در تمامی بخش های صنعتی و معدنی به خوبی استفاده کنیم اما سرمایه‌گذاران و فعالان اقتصادی بخش خصوصی نیز باید از قابلیت‌های چابهار استفاده کنند.

(ادامه خبر را می توانید اینجا مشاهده کنید)

عملیات اجرایی اسکله نفتی بندر چابهار سال آینده آغاز می‌شود

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به موضوعات راهبردی و مطالعات بازار در خصوص بندر چابهار و ضرورت ایجاد جاذبه در این بندر، گفت: ایجاد مزیت و ارزش افزوده برای صاحبان کالا و مشتریان در بندر چابهار باید از اولویت ها باشد.

محمد راستاد در جلسه بررسی موانع، مشکلات و ارائه راهکارهای توسعه ای بندر چابهار، اظهار داشت: ایجاد جاذبه اقتصادی در بندر چابهار مستلزم ارتباط و افزایش تعامل با سایر بخش ها است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید براینکه " پروژه های زیربنایی باید در حداقل زمان در بندر چابهار تکمیل شود، افزود: به موزات اجرای سریع پروژه های زیربنایی و جمع شدن کار کارگاهی در بندر، پروژه های سرمایه گذاری نیز  باید، به عنوان یک اولویت، به سرعت تعیین تکلیف و فعال شود.

(ادامه خبر را می توانید اینجا مشاهده کنید)

مذاکره برای دیپلماسی حمل‌ونقل منطقه‌ای در سومین اجلاس راه ابریشم تفلیس

معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی در حاشیه برگزاری سومین اجلاس راه ابریشم تفلیس گرجستان در قالب نشست‌های دو جانبه با وزرای حمل‌ونقل افغانستان و رومانی و معاون وزیر تجارت و زیرساخت گرجستان دیدار و در خصوص احیای جاده ابریشم، راه‌اندازی کریدورهای بین‌المللی و فرصت‌های همکاری مشترک در زمینه توسعه ترانزیت و لجستیک مذاکره و گفت‌وگو کرد.

سومین اجلاس دو روزه راه ابریشم تفلیس، سی‌ام مهر با حضور وزرای حمل‌ونقل افغانستان و رومانی، معاون وزیر راه و شهرسازی ایران و معاون وزیر تجارت و زیرساخت گرجستان در تفلیس برگزار شد و کشور‌های حاضر در اجلاس برنامه‌های خود برای احیای جاده ابریشم را ارائه کردند.

شهرام آدم نژاد، معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی به نمایندگی از محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی جمهوری اسلامی ایران در سومین اجلاس راه ابریشم تفلیس حضور یافت و در حاشیه این اجلاس‌ چند نشست‌ دو جانبه با وزرای حمل‌ونقل افغانستان، رومانی و معاون وزیر تجارت و زیرساخت گرجستان برگزار کرد.

(ادامه خبر را می توانید اینجا مشاهده کنید)