شناسهٔ خبر: 74472 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

سرپرست اداره کل تسهیلات تبصره‌ای بانک مسکن:

۲۲ هزار و ۹۱۶ فقره تسهیلات قرض‌الحسنه به سیل‌زدگان کشور پرداخت شد

بازدید وزیر راه و شهرسازی از مناطق سیل زده در سفر به استان ایلام (3 ) سرپرست اداره کل تسهیلات تبصره‌ای بانک‌مسکن از پرداخت ۲۲ هزار و ۹۱۶ فقره تسهیلات قرض‌الحسنه به سیل‌زدگان کشور تاکنون خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، رضا صالحی شهرابی سرپرست اداره کل تسهیلات تبصره‌ای بانک مسکن با بیان اینکه بیش از ۸۰ درصد از پرونده‌های معرفی شده به شعب بانک، تسهیلات دریافت کرده‌اند، گفت: طی ماه‌های گذشته، از مجموع ۲۸ هزار و ۵۰۳ پرونده معرفی شده از سوی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و وزارت جهاد کشاورزی به شعب بانک مسکن در سراسر کشور، تا ۲۵ مهرماه امسال به ۲۲ هزار و ۹۱۶ پرونده تسهیلات پرداخت شده است.

وی ادامه داد: ارزش ریالی تسهیلات پرداختی طی بازه زمانی مذکور معادل ۵۰۵ میلیارد و ۳۹۰ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان بوده است.

وی به روند پرداخت تسهیلات به آسیب‌دیدگان ناشی از سیل فروردین‌ماه امسال اشاره کرد و افزود: تسهیلات پیش‌بینی شده از سوی بانک مسکن به هموطنان سیل‌زده در دو مرحله و در هر مرحله در سه قالب شامل تسهیلات بازسازی اماکن روستای و شهری، تسهیلات تعمیر اماکن مسکونی شهری و روستایی و تسهیلات مربوط به امور معیشتی و لوازم خانگی پرداخت شده است. به طوریکه در مرحله نخست شکل قراردادهای منعقده مشارکت، مرابحه و جعاله بود که با دستور بانک مرکزی و حمایت جدی بانک مسکن شکل قراردادها در مرحله دوم به قرض‌الحسنه تغییر پیدا کرد.

صالحی با اشاره به حجم تسهیلات پرداختی در مرحله نخست به پایگاه خبری بانک مسکن، گفت: در مرحله نخست، مجموعا ۱۷ هزار و ۸۴۶ پرونده به شعب بانک مسکن معرفی و از این تعداد به ۱۷ هزار و ۱۰۲ پرونده تسهیلات پرداخت شده است.

وی حجم تسهیلات پرداختی برای بازسازی اماکن روستایی و شهری در مرحله نخست را معادل ۴ هزار و ۶۶۴ پرونده اعلام کرد و گفت: در مرحله نخست علاوه بر پرداخت تسهیلات برای بازسازی واحدهای مسکونی شهری و روستایی، معادل ۸ هزار و ۱۳۰ فقره تسهیلات برای تعمیر واحدهای مسکونی شهری و روستایی و همینطور، تعداد ۴ هزار و ۳۰۸ فقره تسهیلات برای امور معیشتی و خرید لوازم خانگی برای سیل زدگان اختصاص پیدا کرده است.

سرپرست اداره کل تسهیلات تبصره ای بانک مسکن همچنین به حجم تسهیلات پرداختی در مرحله دوم نیز اشاره و تصریح کرد: بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و وزارت جهاد کشاورزی در مرحله دوم پرداخت تسهیلات قرض الحسنه به آسیب دیدگان ناشی از سیل امسال، مجموعا ۱۰ هزار و ۶۵۷ فقره پرونده برای اخذ تسهیلات بازسازی، تعمیر و امور معیشتی را به شعب بانک مسکن معرفی کردند. از این تعداد تاکنون ۵ هزار و ۸۱۴ فقره تسهیلات قرض الحسنه به متقاضیان پرداخت شده است.

وی با بیان اینکه بانک مسکن تلاش کرده تا از تمامی ظرفیت شعب در مراکز استان ها برای پرداخت تسهیلات سریع و آسان به آسیب دیدگان سیل کشور استفاده کند، عنوان کرد: در مرحله دوم، مجموعا یک هزار و ۸۷۴ فقره تسهیلات برای بازسازی واحدهای مسکونی روستایی و شهرسازی، ۳ هزار و ۱۱۸ فقره تسهیلات برای تعمیر واحدهای مسکونی روستایی و شهری و همچنین ۸۲۲ فقره تسهیلات قرض الحسنه برای کمک به امور معیشتی و خرید لوازم خانگی به متقاضیان اعطا شده است.

صالحی ارزش تسهیلات پرداختی در مرحله دوم را معادل ۱۶۱ میلیارد و ۷۹۷ میلیون تومان اعلام کرد و گفت: سرعت تسهیلات دهی به آسیب دیدگان ناشی از سیل طی چندماه گذشته به عنوان یکی از مهم ترین دستاوردهای بانک مسکن محسوب می شود.