شناسهٔ خبر: 74548 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

بانک مرکزی افزایش معاملات مسکن در مهر ماه سال جاری را تایید کرد

بازار داغ واحدهای نوساز

بنگاه بانک مرکزی در تازه‌ترین آمار خود تحولات بازار معاملات مسکن را در مهر امسال منتشر کرد. آمارها حاکی از افزایش اجاره‌بها دارد و در عین حال ضمن تاکید بر ثبات نسبی قیمت بازار معاملات مسکن از روند رو به رشد بازار معاملات خبر می‌دهد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، بانک مرکزی در تازه‌ترین آمار خود تحولات بازار مسکن را در مهر ۹۸ اعلام کرد. در روزهای گذشته نیز دفتر اقتصاد مسکن در تازه‌ترین آمار خود به این موارد اشاره کرده و بر رشد معاملات مسکن تاکید کرد.

بانک مرکزی در تازه‌ترین آمار خود تحولات بازار معاملات مسکن را در مهر ماه امسال منتشر کرد. آمارها حاکی از افزایش اجاره‌بها دارد و در عین حال ضمن تاکید بر ثبات نسبی قیمت بازار معاملات مسکن از روند رو به رشد بازار معاملات خبر می‌دهد.

بر این اساس، تعداد معاملات انجام شده در مهر امسال حدود ۳.۴ هزار فقره بوده که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب حدود ۲۲ درصد افزایش و ۶۳.۷ درصد کاهش را نشان می‌دهد. در مهر امسال متوسط قیمت خرید و فروش یک مترمربع زبربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران ۱۲میلیون و ۷۲۰ هزار تومان بوده که نسبت به مال قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب چهار دهم و ۴۷.۷ درصد افزایش را نشان می‌دهد. در میان مناطق ۲۲ گانه شهر تهران، بیشترین متوسط قیمت یک متر مربع زیربنای مسکونی معامله شده معادل ۲۶ میلیون و ۹۷۰ تومان و مربوط به منطقه یک و کمترین آن با ۵ میلیون و ۵۲۰ هزار تومان مربوط به منطقه ۱۸ بوده است که نسبت به ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۴۳.۷ و ۵۲.۷ درصد افزایش را نشان می‌دهد.  

در خصوص اجاره‌بها نیز شاخص کرایه مسکن اجاره‌ای در شهر تهران و در کل مناطق شهری نسبت به ماه مشابه سال قبل به ترتیب معادل ۳۴.۸ و ۳۳.۲ درصد افزایش بوده است.  

بررسی توزیع تعداد واحدهای مسکونی معامله شده در شهر تهران به تفکیک عمر بنا حاکی از آن است که واحدهای تا ۵ سال ساخت با سهم ۴۱.۹ درصدی بیشترین سهم را به خود اختصاص داده‌ است. همچنین توزیع تعداد معاملات انجام شده بر حسب مناطق مختلف شهر تهران نشان می‌دهد که منطقه ۵ با سهم ۱۵.۱ درصدی از کل معاملات، بیشترین تعداد قراردادهای مبایعه نامه را به خود اختصاص داده و مناطق ۲ و ۴ به ترتیب با سهم‌های ۹.۱ و ۷.۹ درصدی در رتبه‌های بعدی قرار دارند.  

این گزارش حاکی است که ۷۰.۸ درصد از کل معاملات انجام شده در شهر تهران در مهر امسال مربوط به ۱۰ منطقه شهر تهران و به ترتیب بیشترین فراوانی شاملِ مناطق ۵، ۲، ۴، ۱۰، ۷، ۱۵، ۱، ۱۴، ۸ و ۶ بوده و ۱۲ منطقه باقیمانده ۲۹.۲ درصد از کل تعداد معاملات را به خود اختصاص داده‌اند.