شناسهٔ خبر: 74625 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

معاون وزیر راه و شهرسازی:

امکانات و اعتبارات موجود با نیازها و انتظارات بازآفرینی فاصله زیادی دارد

محمد پژمان سیدمحمد پژمان، امکانات و اعتبارات دولتی موجود برای بازآفرینی شهری را دارای فاصله زیاد با نیازها و انتظارات در این خصوص خواند و گفت: برای تحقق نیازها باید هم‌افزایی و مشارکت بین‌دستگاهی افزایش یابد و فرصت‌های پنهان و ناشناخته شهری شناسایی شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، سیدمحمد پژمان، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران در بخشی از سفر خود به استان خراسان شمالی که به‌منظور بازدید از روند اجرای طرح‌های بازآفرینی این استان انجام شد در سومین نشست ستاد بازآفرینی شهری این استان حاضر شد.

وی در این نشست با بیان اینکه باید بتوانیم با اقدامات مشترک و بهره‌مندی از ظرفیت‌ها و داشته‌های منطقه‌ای، سیاست‌ها و برنامه‌های دولت در حوزه نوسازی بافت‌های فرسوده و بازآفرینی شهری را اجرایی کنیم، گفت: ناپایداری منازل مسکونی، مشکلات زیربنایی و کم‌بودن عرض معابر عبوری از جمله شاخص‌های بافت فرسوده است.

تمامی قسمت‌های شهری نیازمند اقدامات جدی است

تحقق اهداف طرح بازآفرینی شهری تنها متوجه وزارت راه و شهرسازی نیست و باید تمامی دستگاه‌های اجرایی، زیربنایی، روبنایی و شهرداری‌ها پای کار آیندوی با اشاره به اینکه واقعیت این است که تمامی قسمت‌های شهری نیازمند اقدامات جدی است، افزود: شهرهای ما شاخص‌های کافی شهری را ندارد تا مردم با خیالی آسوده سکونت و فعالیت داشته باشند و از این‌رو توسعه کشور رقم بخورد.

پژمان عنوان کرد: تحقق اهداف طرح بازآفرینی شهری تنها متوجه وزارت راه و شهرسازی نیست و باید تمامی دستگاه‌های اجرایی، زیربنایی، روبنایی و شهرداری‌ها پای کار آیند.

هم‌افزایی و مشارکت بین‌دستگاهی باید افزایش یابد

 وی ادامه داد: امکانات و اعتبارات دولتی موجود با میزان نیازها و انتظارات برای نوسازی بافت‌های فرسوده و بازآفرینی شهری فاصله زیادی دارد و برای تحقق نیازها باید هم افزایی و مشارکت بین دستگاهی افزایش یابد و فرصت های پنهان و ناشناخته شهری شناسایی شود.

بافت فرسوده را مجموعه نارسایی‌ها است

وی، بافت فرسوده را مجموعه نارسایی‌ها خواند و خاطرنشان کرد:  اگر قرار باشد هزینه زیرساخت‌ها در این مناطق به‌مراتب بیشتر از بافت‌های جدید باشد در واقع برای انجام کارها مانع ایجاد می‌کنیم و بنابراین دستگاه‌های خدمات‌رسان باید از اعتبارات داخلی خود هزینه کنند.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: بازآفرینی شهری و نوسازی بافت‌های فرسوده به‌گونه‌ای است که امکان پیگیری آن در دو سطح ملی و استانی امکانپذیر نیست؛ بنابراین طی طرحی اختیارات و اعتبارات لازم به استان ها تفویض می‌شود تا انتظارات مردم پاسخ داده شود.