شناسهٔ خبر: 74649 - سرویس هواشناسی
نسخه قابل چاپ

مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان:

«کیار» به‌شدت تضعیف شده است/ طوفان «ماها» با سرعت ۱۸۰ کیلومتر در اقیانوس هند تشکیل شد

دریای خزر- طوفان- موج- تلاطم محسن حیدری می‌گوید در حالی‌که هنوز طوفان حاره‌ای «کیار» با سرعت بیش از ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت در شمال اقیانوس هند فعال است، طوفان دیگری به نام «ماها» در این منطقه تشکیل شده است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محسن حیدری، مدیرکل هواشناسی استان سیستان و بلوچستان با اشاره به شکل‌گیری طوفانی دیگر با نام «ماها» در اقیانوس هند، گفت: این طوفان  در عرض ۱۱ درجه شمالی قرار دارد که با سرعت حرکت ۱۵ کیلومتر بر ساعت در حال پیش‌روی به سمت شمال‌غرب است.

وی افزود: برآوردهای اولیه نشان می‌دهد که ماها از نوع طوفان درجه سه حاره‌ای است که بیشینه سرعت وزش باد در محدود فعالیت آن به بیش از ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد.

مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان گفت: به‌طور کلی طوفان‌های حاره‌ای به پنج دسته تقسیم می‌شوند که شدیدترین نوع آن آن‌ها طوفان نوع پنج است که بیشینه سرعت آن به بیش از ۲۵۱ کیلومتر بر ساعت می‌رسد.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس خروجی نقشه‌های پیش‌یابی و مدل‌های جوی انتظار می‌رود طوفان حاره‌ای ماها تا مدار ۱۷ درجه شمالی پیش‌روی کند و به سمت کشور عمان منحرف شود.

وی افزود: این طوفان در تمام طول شبانه‌روز در اداره کل هواشناسی استان رصد می‌شود و هر گونه تغییر در مسیر حرکت آن به اطلاع مردم استان می‌رسد.

عضو ستاد مدیریت بحران سیستان و بلوچستان در بخش دیگری در باره آخرین وضعیت طوفان حاره‌ای کیار نیز گفت: این طوفان که دریای عمان را به شدت مواج کرد، هم‌اکنون در مدار ۱۸ درجه عرض شمالی قرار دارد و به‌شدت تضعیف شده است.

حیدری اضافه کرد: پیش‌بینی می‌شود امروز بیشینه سرعت وزش باد در طوفان کیار به ۹۵ تا ۱۰۵ کیلومتر بر ساعت برسد و رفته رفته تا یکی دو روز آینده فعالیت آن به کلی متوقف شود.

گفتنی است، طوفان حاره‌ای کیار از سوم آبان در شمال اقیانوس هند تشکیل شد و بیشینه سرعت وزش باد در محدوده فعالیت آن بیش از ۲۵۰ کیلومتر برساعت تخمین‌زده شد.