شناسهٔ خبر: 74657 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

مهمترین اخبار حوزه بنادر و دریانوردی در هفته ای که گذشت؛

عادی شدن جریان تخلیه و بارگیری در بندر امام / چابهار یک بندر با کلاس جهانی

بندر امام در هفته ای که گذشت مهمترین اخبار به دستور وزیر راه و شهرسازی درخصوص بندر امام خمینی (ره) باز می گشت که باعث شد این بندر از شرایط هشدار خارج شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، در هفته ای که گذشت مهمترین اخبار مطرح شده در حوزه بنادر و دریانوردی به خروج بندر امام خمینی (ره) از شرایط هشدار بابت دپوی کالاهای دولتی بر می گشت که با دستور ضربتی وزیر راه و شهرسازی این امر محقق و هم اکنون این بندر مشکلی بابت ظرفیت تخلیه و بارگیری را شاهد نیست. در این خصوص بندر چابهار هم که نشان داده یک بندر در کلاس جهانی است در ادامه مهمترین اخبار این حوزه را به خود اختصاص داده است. در زیر مروری داریم بر اهم اخبار حوزه بنادر و دریانوردی ایران در هفته ای که گذشت.

بزرگ‌ترین مجتمع بندری کشور با اقدام ضربتی وزیر راه و شهرسازی از وضعیت هشدار خارج شد

مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندر امام خمینی(ره) از خروج این بندر از وضعیت هشدار با پیگیری های مستقیم وزیر راه و شهرسازی خبر داد. عادل دریس، مدیرکل بنادر و دریانوردی استان خوزستان و مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندر امام خمینی (ره) در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی در خصوص آخرین وضعیت تخلیه کالاهای اساسی در این مجتمع  بزرگ بندری اظهار داشت: براساس آمارهای به‌دست‌آمده تا پایان مهرماه سال جاری نزدیک به ۱۲ میلیون تن کالای غیرنفتی که عمدتاً انواع کالاهای اساسی هستند در این بندر تخلیه شده‌اند. این میزان تخلیه رشد ۳۳ درصدی را نشان می‌دهد که در این زمینه میزان تخلیه و بارگیری کانتینری نیز نزدیک به ۶۰ هزار تن است که رشد ۱۲ درصدی را نسبت به مدت مشابه سال قبل نشان می‌دهد.

(ادامه خبر را می توانید اینجا مشاهده کنید)

وزارت خارجه در منطقه ویژه اقتصادی بندرامیرآباد نمایندگی مستقر می‌کند

علی محمد شاعری نماینده شهرستان های بهشهر، نکا وگلوگاه در مجلس شورای اسلامی در بازدید از بندر امیرآباد گفت: برای رفع موانع ورود و خروج و کنسولی مشتریان و سرمایه گذاران خارجی، دفتر نمایندگی وزارت خارجه در بندرامیرآباد ایجاد می‌شود.  تجهیز سخت افزاری، اداری و ارتقاء دیپلماسی اقتصادی با ایجاد دفتر نمایندگی وزارت خارجه در بندرامیرآباد ضرورت دارد.

وی با اشاره به اینکه بندرامیرآباد پیشران توسعه مازندران و منطقه ای تاثیرگذار در اقتصاد کشور اظهار داشت: در این راستا اقداماتی از قبیل افزایش ظرفیت اسمی تخلیه و بارگیری کالا به ۷,۵ میلیون تن، ارتقاء سطح گمرک امیرآباد به اداره کل و تلاش برای تبدیل منطقه ویژه اقتصادی بندرامیرآباد به منطقه آزاد انجام شده است.

(ادامه خبر را می توانید اینجا مشاهده کنید)

چابهار هم اکنون بندری چند منظوره در کلاس جهانی است

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: با توجه به اهمیت توسعه سواحل مکران و بندر چابهار در کشور، این بندر برای استفاده هر چه بهتر از این فضا و نقش آفرینی در سطح ملی و بین‌المللی در قالب تعامل شهر و بندر اقدام کرده است.

بهروز آقایی با اشاره به اینکه  سازمان بنادر و دریانوردی در نظر دارد با استفاده از مطالعات تعامل شهر و بندر، استخراج تعهدهای فی مابین و پتانسیل هم افزایی، زمینه همکاری سازنده بین این دو حوزه را افزایش دهد، اظهار داشت: در این خصوص به دنبال این هستیم تا ضمن مشارکت در پروژه های زیرساختی شهری با هدف تحقق مسئولیت‌های اجتماعی، نهادهای مختلف شهری جهت تسهیل فرایند صادرات و واردات از طریق بندر تشویق شوند.

(ادامه خبر را می توانید اینجا مشاهده کنید)

ایجاد ظرفیت ۹ هزار شغل مستقیم با احداث ۶ موج شکن مردمی در نوار ساحلی استان

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: ساخت ۶ موج شکن مردمی با هدف رونق اشتغال در نوار ساحلی استان احداث شده که به دلیل تاثیرگذاری در معیشت مردم بومی با استقبال خوب آن ها همراه بوده است.

بهروز آقایی با اشاره به فعالیت های صورت گرفته در راستای مسئولیت های اجتماعی و قانونی اداره کل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان اظهار کرد: اداره کل بنادر و دریانوردی به منظور تسهیل در ترافیک و عبور و مرور دریایی، ایمنی شناورها و حفاظت از منابع دریایی و خشکی اهداف کلانی را در راستای مسئولیت های قانونی و اجتماعی خود دنبال می کند.

به گفته وی، یکی از اقدامات این اداره کل در راستای این اهداف احداث موج شکن های چند منظوره مردمی است که چند سال اخیر ۶ موج شکن با هدف اشتغال زایی، محرومیت زدایی، توسعه پایدار و توزیع یکنواخت جمعیت در طول نوار ساحلی استان ایجاد شده است.

(ادامه خبر را می توانید اینجا مشاهده کنید)

برگزاری مناقصه خارج‌سازی ٨ فروند شناور غرق شده در اروندرود تا پایان سال

مدیرکل بندر و دریانوردی خرمشهر گفت: سازمان بنادر و دریانوردی تا پایان امسال برای خارج سازی حداقل ۸ فروند از مغروقه‌های اروندرود، مناقصه برگزار می کند.

نورالله اسعدی درباره خارج سازی شناورهای مغروقه در اروند حاصل از جنگ تحمیلی اظهار داشت: ۲۱ فروند شناور مغروقه در آبراهه اروند‌رود از بندر خرمشهر تا دهانه ورودی به خلیج فارس د‌اریم. از این تعداد ۱۵ فروند سمت کشور عراق، سه فروند سمت ایران و یک فروند هم در وسط آبراه قرار دارد.

وی اضافه کرد: برای خارج‌سازی این شناورهای مغروقه ‌اقدامات مناسبی از سوی سازمان بنادر و دریانوردی صورت گرفته است و پروژه خارج‌سازی کامل در دستور کار قرار دارد.

(ادامه خبر را می توانید اینجا مشاهده کنید)

نگاهی به عملکرد بنادر کشور در تخلیه و بارگیری در شش ماه نخست سال ۱۳۹۸

بررسی عملکرد شش ماهه بنادر کشور از ابتدای سال ۱۳۹۸ نشان‌دهنده این است که تخلیه و بارگیری فرآورده‌های نفتی و کالاهای ساختمانی و موادمعدنی طلایه‌دار ورود و خروج سایر کالاها در حوزه دریایی بوده‌‌اند.
(ادامه خبر را می می توانید اینجا مشاهده کنید)

دستور وزیر راه و شهرسازی جهادی است، اما اختصاص بودجه غیرجهادی

نماینده مردم سیستان و بلوچستان در مجلس شورای اسلامی گفت: خوشبختانه با پیشنهاد سران سه قوه به مقام معظم رهبری و تائید ایشان اختصاص ۳۰۰ میلیون یورو برای راه‌آهن چابهار تصویب شد که با اجرا و احداث آن تا اواخر سال آینده، محموله‌ها بارگیری شده و به بازارهای هدف می رسند.

علیم یارمحمدی، نماینده استان سیستان و بلوچستان و مردم زاهدان در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی در خصوص سفر به چابهار همراه با مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی و رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای برای بررسی شرایط این بندر اظهار داشت: خوشبختانه ظرفیت بسیار خوبی در بندر چابهار به وجود آمده است که جا دارد مراتب تشکر و قدرانی را از سازمان بنادر و دریانوردی و دیگر دستگاه‌ها داشته باشیم. بااین‌حال در چند روز اخیر شاهد سوانحی در محور جاده‌ای چابهار – ایرانشهر – زاهدان بوده‌ایم.

وی افزود: این محورها جزو پسکرانه‌های بندر چابهار بوده، اما متناسب با ظرفیت بار نیستند. هم‌اکنون کشتی‌ها ما در بندر چابهار پهلو می‌گیرند و گندم و ذرت بار کشتی‌ها برای اینکه به دموراژ نخورند در بارانداز تخلیه و بار آنجا دپو می‌شود. این مسئله برای دیگر کالاهای اساسی و سوخت هم که از این مسیر به استان جابه‌جا می‌شود وجود دارد.

(ادامه خبر را می توانید اینجا مشاهده کنید)

توسعه بنادر کوچک در هرمزگان موجب رونق اقتصاد دریا محور شده است

مدیرکل دفتر بازرسی، مدیریت عملکرد و حقوق شهروندان وزارت راه و شهرسازی گفت: ایجاد زیرساخت های گردشگری دریایی و توسعه بنادر کوچک در هرمزگان دو اقدام ستودنی برای رونق بخشی به معیشت ساحل نشینان در کرانه خلیج فارس و سواحل مکران بوده است.

علی بخش رستمی در سومین نشست شورای هماهنگی راه و شهرسازی هرمزگان در بندر شهید رجایی، اجرای دقیق ضوابط طرح اقدام ملی مسکن و توسعه راه های روستایی را مورد تاکید قرار داد و اظهار داشت: توسعه بنادر کوچک در استان هرمزگان اتفاقی اثرگذار و مهم برای رونق اقتصادی ساحل نشینان است که به همت سازمان بنادر رقم خورده است.

وی افزود: این اقدام هم باعث ایجاد اشتغال برای ماندگاری بیشتر جمعیت در کرانه های ساحلی می شود و هم با گردش چرخ معیشت ساحل نشینان، شکوفایی اقتصادی مبتنی بر نعمت های خدادادی دریایی را به دنبال دارد.

(ادامه خبر را می توانید اینجا مشاهده کنید)