شناسهٔ خبر: 7468 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

در گفتگو با پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي عنوان شد:

واکنش سازندگان به تسهیلات جديد مسكن/ افزايش وام مسكن موجب شکل گیری حباب قیمت نمي‌شود/ پرداخت وام از طریق پس‌انداز نسبت به اوراق ارجح است

آپارتمان مدير گروه بازنگری طرح جامع مسكن سپرده‌گذاری حداقل یک ساله را برای دریافت وام مسکن فرصتی مناسب برای سازندگان دانست و گفت: این روند سبب رونق و حرکت در بازار مسکن می‌شود.

فردین یزدانی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی مهمترین مشکل بازار مسکن را عدم توان خرید مردم دانست و گفت: در اغلب کشورهای دنیا خرید خانه مبتنی بر پس‌اندازهای آتی است نه پس‌انداز گذشته.

این کارشناس مسکن با بیان این‌که میزان وامی که قبل از مصوبه شورای پول و اعتبار در اختیار متقاضیان قرار می‌گرفت کمتر از ۱۰ درصد قیمت کل یک واحد مسکونی بود اظهار کرد: افزایش میزان وام مسکن همراه با سپرده‌گذاری و ایجاد یک وقفه زمانی می‌تواند ضعف تقاضا را نیز پوشش دهد. با این روند می‌توان انتظار داشت که بازار مسکن ظرف چند ماه از رکود خارج شود.

مدیر گروه بازنگری طرح جامع مسکن افزود: شرایط جدید اعطای وام با توجه به سطح قیمت و هزینه تولید خروج از رکود را به همراه دارد و سبب شکل گیری حباب قیمت نیز نمی‌شود. ضمن این‌که از ایجاد تورم لجام‌گسیخته نیز جلوگیری می‌کند.

یزدانی با اشاره به لزوم سپرده‌گذاری حداقل یک سال برای دریافت این وام گفت: این روند شرایطی محتاطانه است که برای جلوگیری از تورم لحاظ شده است و من آن را بسیار مثبت ارزیابی می‌کنم. در این یک سال سازندگان می‌توانند واحدهای نیمه‌تمام خود را تکمیل و آ‌ن‌ها را به بازار فروش برسانند. این روند سبب رونق و حرکت در بازار مسکن می‌شود به شرطی که سیاست‌های دیگری در عرصه کلان که افزایش نقدینگی و حباب قیمت را در بازار مسکن در پی خواهد داشت در کشور اتخاذ نشود.

وی درباره مزایای این سپرده‌گذاری و مقایسه آن با خرید اوراق توضیح داد: به هر حال سپرده‌گذاری بخشی از نقدینگی را حذف می‌کند و جمع‌آوری بخشی از این نقدینگی سبب تعدیل بازار می‌شود. به عقیده من پرداخت وام از طریق پس‌انداز نسبت به اوراق ارجح است. با این روند جدید فقط آن‌ها که توان خرید اوراق را دارند به سمت این روش می‌روند و پیش بینی می‌شود که بخش زیادی از متقاضیان خرید مسکن، سراغ پس‌انداز بروند.

این کارشناس مسکن در پاسخ به این سوال که «واکنش سازنده‌ها نسبت به ارائه این نوع تسهیلات چه خواهد بود؟» گفت: بازار مسکن لوکس در کشور اشباع شده است و مشتریان و سازندگان این بازار معمولا به سراغ وام مسکن هم نمی‌روند. در واقع وام مسکن آن دسته از واحدهای مسکونی را پوشش می‌دهد که اقشار متوسط به سراغ آن‌ها می‌روند. با این روند انتظار می‌رود الگوی ساخت به تدریج به سمت ساخت واحدهای متوسط سوق پیدا کند. /

برچسب‌ها:

نظر شما