شناسهٔ خبر: 74728 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

فرونشست زمین از مخاطرات اصلی استان قزوین است

قزوين رییس اداره مدیریت بحران و پدافند غیرعامل اداره کل راه و شهرسازی استان قزوین گفت: ضرورت بررسی و مکان یابی پروژه‌ها از نظر ایمنی قبل از احداث با توجه به اهمیت موضوع فرونشست و همچنین ارزیابی ایمنی ساختمان‌های بلند مرتبه با کاربری‌های مختلف در بحث آتش سوزی، فرو نشست و زلزله.

به گزارش پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي به نقل از اداره ارتباطات و اطلاع رسانی اداره کل راه و شهرسازی استان قزوین، محمدموسی شیرعلیا در هفتمین جلسه کارگروه تخصصی حمل و نقل، شریان‌های حیاتی، بلایای طبیعی، سیل، زلزله و پدافند غیرعامل که با حضور اعضای کاگروه در محل سالن جلسات ساختمان پونک راه و شهرسازی برگزار شد عنوان کرد: مرکز تحقیقات وزارت راه و شهرسازی بررسی ابعاد مختلف زلزله و راهکارهای عبور از آن را جزو دستورکارهای اولویت دار قرار داده و اقدامات قابل توجهی هم طی این سال‌ها صورت گرفته است.

وی افزود: قانون مدیریت بحران شامل قانون ۱۲۳ قانون اساسی است که طبق مصوبات مجلس و دستور رییس جمهور، کلیه دستگاه‌های اجرایی در ستاد بحران و ستاد پدافند ملزم به اجرای آن است و طبق این قانون، وزارت راه و شهرسازی با رعایت ضوابط شورای عالی شهرسازی و معماری نقشه حریم گسل‌ها را با اولویت کلان شهرها به همراه دستورالعمل‌های فنی و نحوه ساخت و ساز در حریم گسل مشخص می کند.

شیرعلیا بیان داشت: در استان قزوین ۲۴ منطقه وجود داشت که دارای شتاب نگاره‌های قدیمی بودند که با تامین اعتباراتی که شد ۶ دستگاه از این شتاب نگاره ها به روز شد و لازم است تا در آینده این سامانه ها را از طریق توسعه شبکه ملی شتاب نگاری به روزآوری و جدید کنیم.

این مقام مسئول افزود: طبق تحقیقات انجام شده یکی از  خطرهای اساسی که استان قزوین را تهدید می کند، موضوع فرونشست و فروچاله ها می باشد که استان قزوین جزو ۵ استان اول و حادثه خیز است. بنابراین بسیاری از پروژه های ما قبل از احداث باید از نظر ایمنی، بررسی و مکان یابی شوند.

شیرعلیا گفت: از دیگر نکاتی که ما باید آن را در اولویت قرار دهیم ارزیابی ایمنی ساختمان های بلند مرتبه با کاربری های مختلف می باشد چرا که در بحث آتش سوزی و فرو نشست ها و زلزله، برخی از مناطق را داریم که در صورت وقوع حادثه از نظر مهار سیستم آتش از امکانات کافی برخوردار نیستند.

وی افزود: ارزیابی آسیب پذیری و اولویت بندی آنها در حمل و نقل زمینی، هوایی، ریلی، جاده ای از دیدگاه خطر زلزله و تاب آوری شهری از اهمیت ویژه ای برخوردار است که نیاز است با همکارای بخش های مختلف، وضعیت آن ها را به نسبت مخاطرات احتمالی موجود به روز رسانی کرد.

رییس اداره مدیریت بحران و پدافند غیرعامل افزود: اجرایی شدن این پروژه ها کاهش میزان خسارات مادی و جانی و کاهش آسیب پذیری را در پی دارد بنابراین با شناسایی نقاط آسیب پذیر و ارائه جدول زمان بندی، توسط سازمان های مربوطه علل الخصوص در مورد بافت های فرسوده می توان اقدامات مناسبی انجام داد.

وی بیان داشت: اگرچه کشور ما در این دوران دچار کمبود و محدودیت اعتبار است ولی برخی از کارها با اقدامات پیشگرانه قابل حل می باشند مثل شناسایی نقاط آسیب پذیر که گاهی ممکن است با یک لایروبی ساده و بدون تامین اعتبارات کلان، از وقوع حادثه جلوگیری کرد.