شناسهٔ خبر: 74752 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

وزیر راه و شهرسازی در گرامیداشت روز آمار:

مخالف توسعه نامتوازن هستیم/ سامانه املاک و اسکان راه‌اندازی می‌شود

مراسم گرامیداشت روز ملی آمار و برنامه‌ریزی  با حضور وزیر راه و شهرسازی و رئیس مرکز آمار ایران وزیر راه و شهرسازی ضمن تاکید بر برنامه محوری به جای تقاضا محوری از راه‌اندازی سامانه املاک و اسکان توسط این وزارتخانه خبر داد و گفت: اگر سرانه‌ها و آمارها واقعی، به‌روز و صحیح باشند، برنامه‌ها بر اساس حوائج و نیازهای واقعی در دستور کار قرار خواهند گرفت و در عین حال شاهد رشد کمی و کیفی در تمامی حوزه ها خواهیم بود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی در مراسم گرامیداشت روز آمار که با حضور معاونان و همچنین رییس مرکز آمار ایران در ساختمان دادمان وزارت راه و شهرسازی برگزار شد، گفت: ضرورت دارد تا به نحو شایسته‌ای به توسعه پایدار توجه و تاکید داشته باشیم و توسعه متوازن را در دستور کار قرار دهیم.  

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: توسعه پایدار رخ نمی‌دهد مگر آنکه توسعه کشور را از الگوهای تقاضامحوری و پیچش‌های محلی به برنامه محوری تغییر دهیم. بدین معنا که در صورت تحقق برنامه محوری شاهد توسعه متوازن در کشور خواهیم بود.  

اسلامی تصریح کرد: در صورتیکه برنامه محوری در دستور کار قرار بگیرد توسعه متوازن رخ می دهد و در عین حال، اولویت ها و نیازهای واقعی شناسایی شده و منابع برای رشد برنامه ها، به هنگام و متوازن ارایه خواهد شد.  

عضو کابینه دولت دوازدهم خاطرنشان کرد: وقتی برنامه محوری در دستور کار نباشد و تقاضامحوری ملاک عمل قرار بگیرد هر کسی که پیگیری قوی تری داشت سهم بیشتری خواهد داشت و این مبنای بی عدالتی و عدم توجه به توسعه  متوازن خواهد بود که به شدت با آن مخالف هستیم و جلوی این روند نادرست را می گیریم.  

تاکید بر نقش برنامه‌محوری و برنامه‌ریزی در طرح‌های مختلف توسعه‌ای کشور 

سیاستگذاری حوزه راه و شهرسازی کشور ضمن تاکید مجدد بر نقش برنامه محوری در شناسایی نیازهای مردم و حل مشکلات و مسائل کشور، گفت: برنامه‌ریزی نیازمند آمار و اطلاعات پایش شده است. این آمار به صورت تحلیلی و همچنین ثبت مبنا قابل دستیابی و احصاست که باید ملاک‌عمل برنامه‌ریزی برای طرح‌های مختلف باشد.  

وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: در برنامه ای که در بدو ورود خود به وزارت راه و شهرسازی ارایه کردم تاکید داشتم که از آنجاییکه وزارتخانه راه و شهرسازی به طور مستقیم با زندگی مردم در ارتباط است باید جهت گیری هایی که در نظام توسعه این بخش انجام می شود برنامه محور و بر اساس اقتضائات توسعه ای کشور و زندگی مردم تنظیم شود.  

به گفته اسلامی، حیات و تحقق طرح های سازمانی وزارت راه و شهرسازی و عیار کیفی فعالیت های همکاران بخش های مختلف این وزارتخانه در تحقق  طرح ها بیش از گذشته خود را در تحلیل و ارایه آمار و اطلاعات به روز و واقعی نمایان می کند و به همین جهت آمار و اطلاعات درست باید مبنای فعالیت های پیش رو باشد.  

وی با تاکید بر اینکه وزارت راه و شهرسازی نیازمند تعهد و هوشمندی سازمانی است، تصریح کرد: باید وزارتخانه راه و شهرسازی به وزارتخانه ای هوشمند تبدیل شود و تحقق این مهم با پایدارسازی آماری محقق خواهد شد.  

تاکید بر اصلاح فرآیندها

وزیر راه و شهرسازی در عین حال بر اصلاح فرآیندها تاکید دوباره‌ای کرد و توضیح داد: در وزارتخانه راه و شهرسازی انواع و اقسام سامانه‌ها، تعریف و ایجاد شده که باید یکپارچه و نظام‌مند شده و توسعه یابد.  

اسلامی تصریح کرد: باید ساماندهی اساسی در آمار و اطلاعات ثبتی در وزارتخانه راه و شهرسازی انجام بگیرد. بدین‌معنا، مواردی که به صورت دستی در سامانه‌های مختلف وارد می‌شود علاوه بر یکپارچه شدن باید به صورت مکانیزه و هوشمند شود.  

وی ساماندهی، یکپارچه شدن و همچنین به روزآوری آمارها را در حوزه شهرسازی و در تهیه طرح‌های جامع شهری، ضروری دانست و بر آن تاکید کرد.  

عضو کابینه دولت دوازدهم گفت: اگر سرانه‌ها و آمارها واقعی، به‌روز و صحیح باشند مصوبات شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران، طرح جامع مسکن و دیگر طرح‌های راهسازی و حمل و نقل بر اساس تقاضای واقعی و رو به رشد خواهند بود و برنامه‌ها بر اساس نیازهای واقعی در دستور کار قرار خواهند گرفت و در عین حال شاهد رشد کمی و کیفی در تمامی حوزه ها خواهیم بود.  

اسلامی تاکید کرد: بدون سیاست پابرجا و برنامه مدون، توسعه پایدار ایجاد نخواهد شد. اگر نوسان وجود داشته باشد و تغییر مسیرهای مداوم صورت بگیرد توسعه پایدار محقق نمی‌شود.  

وی با ارایه نمونه‌ای خاطرنشان کرد: چنانچه حمل و نقل هوایی در نظام جامع آماری اجرا شود، بر اساس تقاضامحوری و اقتضائات جامعه است و شاهد تضاد در برنامه ریزی ها و نیازهای جامعه نخواهیم بود.  

اسلامی  در عین حال گفت: در صورت برنامه محوری، از ظرفیت های موجود در وزارت راه و شهرسازی به صورت عادلانه تری استفاده می شود و نظام بهینه ای ایجاد خواهد شد که هم مزیت اقتصادی بهره برداران را مدنظر قرار می دهد و هم برای مردم رفاه ایجاد خواهد کرد.  

وزیر راه و شهرسازی، تنش‌ها و مشکلات متعدد سال‌های گذشته را به نبود برنامه‌محوری مرتبط دانست و افزود: برنامه، آمار و نظام برنامه‌ریزی برای مدیران ارشد و حتی میانی به عنوان بشیر و نذیر است. بدین‌معنا با ارایه آمار واقعی و به روز، مدیران ارشد به جای سوزندان فرصت‌ها و تحلیل منابع، اهداف توسعه واقعی را محقق خواهند کرد و در آن راستا گام برمی‌دارند.  

اسلامی تصریح کرد: نیاز است تا مدیران وزارتخانه راه و شهرسازی در جهت توسعه برنامه محوری حرکت کنند و از آمار و اطلاعات پایش شده در جهت توسعه محوری، گام بردارند.   

وی به تکالیف سازمانی وزارت راه و شهرسازی اشاره کرد و با ارایه نمونه‌ای گفت: در خصوص مبارزه با قاچاق کالا و ارز در بنادر کشور و همچنین سایر بخش ها باید اطلاعات در سامانه آمار ثبت شوند و هیچگونه تاخیری در این خصوص پذیرفته نیست.  

اسلامی خطاب به سازمان هواپیمایی کشوری، شرکت فرودگاه ها و همچنین فرودگاه بین المللی امام خمینی (ره) اعلام کرد: باید اهتمام بیشتری از سوی سازمان ها و شرکت ها در جهت ثبت اطلاعات آماری در سامانه آمار وجود داشته باشد و اینکار باید هرچه سریعتر انجام شده و اطلاعات و آمار به سامانه آمار وزارتخانه منتقل شده و به روزرسانی انجام شود تا به صورت جامع مورد بهره برداری قرار بگیرد.  

وزیر راه و شهرسازی در خصوص راه اندازی سامانه املاک و اسکان و اهمیتی که این سامانه برای ثبت آمار دقیق خانه های خالی دارد، گفت: درست است که قانونگذار به درستی وزارت راه و شهرسازی را برای راه اندازی سامانه املاک و اسکان انتخاب نکرده است زیرا تمامی اطلاعات راه اندازی سامانه در اختیار این وزارتخانه نیست و کاری فراوزارتخانه ای محسوب می شود. اما در عین حال با توجه به اینکه قانون این تکلیف را برعهده وزارت راه و شهرسازی گذاشته است باید هرچه سریعتر اینکار توسط وزارت راه و شهرسازی و با همکاری سایر دستگاه‌ها و وزارتخانه های مرتبط انجام شود.  

اسلامی افزود: امیدواریم تحولی که در ساختار آمار و برنامه‌ریزی در وزارتخانه راه و شهرسازی ایجاد شده ادامه یابد و بتوان تراز وزارتخانه را در ارایه آمار و اطلاعات درست به تراز برنامه محوری حداکثری برسانیم.  

وزیر راه و شهرسازی توضیح داد: در سال‌های گذشته اقدامات به صورت واگرا انجام می‌شد اما امسال به صورت همگرا دنبال می شود. امسال اولین سالی است که وزارت راه و شهرسازی لایحه مدون و جامعی را برای لایحه بودجه سال ۹۹ به سازمان برنامه و بودجه ارسال کرده است.

وی گفت: مطمئن هستیم با همگرایی و یکپارچگی که در قالب برنامه ارایه کردیم می‌توانیم بخشی از این تفکرات، ایده ها و برنامه محوری داریم از این طریق دنبال کنیم.