شناسهٔ خبر: 74767 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

ایران ایر ۸ مسیر جدید داخلی برقرار کرد

«هما» با افزایش پروازها اوج می گیرد

هواپيما هما پس از دستیابی شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران «هما» به سود عملیاتی، روند گسترش پروازهای این شرکت آغاز شده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه‌وشهرسازی،  در هفته ای که گذشت، ایران ایر اقدام به برقراری ۸ مسیر جدید پروازی در داخل کشور و افزایش پروازها در مسیرهای خارجی کرد. در برنامه جدید ایران ایر، هواپیماهای این شرکت ۶ استان تهران، گلستان، آذربایجان شرقی، مازندران، اصفهان، سمنان، یزد، خراسان رضوی و لرستان را به یکدیگر متصل می کنند، و این یعنی در این اقدام هم توجه به مناطق کمتر برخوردار کشور و هم افزایش سودآوری «هما» مدنظر قرار گرفته است. صد البته هواپیماهای برجامی، نقش مهمی در گسترش پروازهای «هما» دارند.

برجام توانست پنجره ای برای خرید هواپیماهای نو را به سوی کشور باز کند. هرچند فرصت پیش آمده پس از اجرای این قرارداد بین المللی کوتاه بود، اما ایران ایر توانست از این فرصت برای گسترش ناوگان خود استفاده کند. از جمله خریدهای «هما» پس از برجام، می توان به ۱۳ فروند هواپیمای ATR۷۲-۶۰۰ اشاره کرد، پرنده هایی که با عنوان «هواپیمای منطقه ای» از آن یاد می شود و با ظرفیت حمل ۷۲ مسافر، گزینه مناسبی برای برقراری پروازهای کوتاه در فرودگاه های کوچک کشور به شمار می رود.

ورود این هواپیماها که به «شاپرک» مشهور است، باعث رونق فرودگاه‌های کوچک کشور شد و ایجاد یک مقر پروازی در بندرعباس، گسترش پروازهای محلی در جنوب کشور و توجه بیشتر به مناطق کمتربرخوردار را نتیجه داد. حال این هواپیماها در برنامه پروازی جدید «هما» نقش پررنگ تری را در انجام پروازهای استانی بر عهده گرفته اند. 

۸ مسیر جدید داخلی

هفته گذشته، «هما» خبر از برقراری پرواز مشهد-سمنان-مشهد با استفاده از شاپرک های خود داد که یک روز در هفته انجام می شود. همزمان اعلام شد که ایران ایر قصد از سرگیری پرواز خود به فرودگاه پارس آباد مغان را دارد و سه شنبه ها به این مقصد پرواز می کند.

اتصال شهرهای اصفهان و رامسر و افزایش پروازها در مسیرهای فرودگاه بین المللی شهید مدنی تبریز به مقصد رشت و ساری، از دیگر برنامه های ناوگان ATR ایران ایر برای گسترش پروازهاست. 

البته سایر هواپیماهای ایران ایر نیز در گسترش پروازهای این شرکت نقش ایفا می کنند. انجام یک پرواز هفتگی در مسیر زاهدان-گرگان-زاهدان، دو پرواز هفتگی در مسیر تبریز-اصفهان-تبریز، دو پرواز هفتگی به مقصد سبزوار، یک پرواز هفتگی در مسیر یزد-مشهد-یزد و سه پرواز هفتگی از تهران به مقصد خرم آباد  از دیگر برنامه های هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران «هما» برای افزایش پروازهای داخلی است و همانطور که پیداست، در این برنامه اتصال پایتخت به مراکز استان ها و اتصال استان های مختلف کشور به یکدیگر مدنظر قرار گرفته است.

افزایش پروازهای خارجی

ورود هواپیماهای برجامی به ناوگان ایران ایر، باعث گسترش و احیای مسیرهای خارجی این شرکت هواپیمایی شد.  شاپرک ها در مسیرهای کوتاه بین المللی مانند تهران-باکو به کار گرفته شدند و اتصال هوایی شهرها در استان های مرزی به کشورهای همجوار را در برنامه ایران ایر قرار دادند که برقراری پرواز تبریز-باکو اولین اقدام در این برنامه به شمار می رود.

از سوی دیگر ورود دو فروند هواپیمای دوربرد ایرباس A۳۳۰-۲۰۰ باعث شد ایران ایر بتواند حتی در شرایط تحریم، بدون نیاز به سوختگیری در مقصد پروازهای اروپایی خود را ادامه دهد. یک فروند ایرباس A۳۲۱ برجامی نیز به مداومت و گسترش پروازهای ایران ایر به کشورهای همجوار کمک شایانی کرد.

اکنون ایران ایر گسترش و افزایش پروازهای خارجی خود را در دستور کار خود قرار داده است. در اولین اقدام، «هما» بر شمار پروازهای خود به شهر استانبول افزوده است. در برنامه جدید پروازهای «هما»، پرواز به مقصد استانبول به صورت روزانه با شماره پرواز ۷۱۹ انجام شده و در واقع ایران ایر شمار این پروازها را از ۴ پرواز در هفته به ۷ پرواز در هفته افزایش داده است. 

پروازهای آتی «هما»

اما شاید جالب ترین بخش از برنامه ایران ایر، پروازهایی باشند که در برنامه آتی این شرکت قرار گرفته است و بناست در آینده نزدیک برقرار شوند.

در حوزه پروازهای داخلی، برقراری پرواز از مبدا تهران به مقاصد ماکو، مراغه، طبس و بوشهر در دستور کار ایران ایر قرار گرفته است. همچنین این شرکت برقراری پرواز بین دو شهر اراک و بوشهر را در برنامه خود دارد.

اما برنامه گسترش پروازهای بین المللی ایران ایر گسترده تر است. در این برنامه سهم بزرگی برای پروازهای منطقه ای در نظر گرفته شده و بناست پروازهایی بین چابهار و مسقط، بندرعباس و مسقط، زاهدان و کویته، ارومیه و وان، ارومیه و اربیل، کرمانشاه و وان، کرمانشاه و اربیل، ایلام و وان و ایلان و اربیل برقرار شود. همچنین برقراری پرواز بین شهرهای مشهد و لاهور، مشهد و عشق آباد، مشهد و کویته، و شیراز و مسقط پیش بینی شده است.

در این برنامه همچنین برقراری پرواز از مبدا شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) در شهر تهران به مقاصد بغداد، عشق آباد، مسقط، رم، مادرید، بانکوک، پکن، کوالالامپور و سئول به عنوان «پروازهای آتی هما» یاد شده است.

گسترش پرواز به دنبال سودآوری

بی شک پیش زمینه گسترش پروازهای «هما»، رسیدن این شرکت به سودآوری است. سیزدهم مهرماه سال جاری، شهرام آدم نژاد، معاون حمل‌ونقل وزیر راه‌وشهرسازی در گفت‌وگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، از رسیدن ایران‌ایر به سود عملیاتی در سال ۹۷ خبر داد. وی با بیان اینکه ایران‌ایر توانسته است در سال ۹۷ به ۴۱ میلیارد تومان سود عملیاتی دست یابد، گفت: «پیش‌بینی می‌شود با انجام برنامه‌ های توسعه ناوگان هما در سال ۱۳۹۸ و افزایش درآمدهای فروش شرکت، روند سودآوری شرکت رشد چند برابری داشته باشد.»

این اتفاق، یعنی افزایش سود عملیاتی هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران «هما» با کاهش هزینه ها، گسترش ناوگان و مدیریت مسیرهای پروازی حاصل شده است، عواملی که بناست در آینده به افزایش بیشتر این سود نیز منجر شود. پیشتر، محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی هنگام انتصاب تورج دهقانی زنگنه به سمت مدیرعامل ایران ایر، گسترش ناوگان و مسیرهای پروازی و خدمترسانی به مناطق محروم کشور را از جمله ماموریت های وی تعیین کرده بود. ماموریت هایی که به نظر می رسد در آستانه تحقق قرار دارد.