شناسهٔ خبر: 74775 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

مدیرکل بنیاد مسکن گلستان:

سیل دو روز گذشته گلستان جزیی بود/ پرداخت ۱۱۷ میلیاردتومان بلاعوض به ۲۳ هزار خانوار سیل‌زده

سیل مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گلستان با تاکید بر این مطلب که تمامی واحدهای سیل‌زده گلستان تا پایان امسال به اتمام می‌رسد و بهره‌برداری خواهد شد، آسیب‌های وارد از سیل دو روز گذشته گلستان را جزیی خواند و گفت: تاکنون ۱۱۷ میلیاردتومان بلاعوض به سیل‌زدگان استان پرداخت شده است.

ولی‌الله زمانی‌نژاد، مدیرکل بنیاد مسکن گلستان در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، آخرین وضعیت آسیب به واحدهای مسکونی در سیل گلستان به ویژه آق‌قلا را تشریح کرد و در عین حال به توضیح آخرین روند بازسازی‌ها در گلستان، پرداخت.

زمانی‌نژاد گفت: در سیل اخیر که در روزهای گذشته در استان به وقوع پیوست خسارات جزئی به برخی واحدهای مسکونی وارد شده که حدود ۵۰ واحد دچار آبگرفتگی شدند. مقرر شده تا به این واحدهای مسکونی، تسهیلات تعمیرات پرداخت شود تا مالکان بتوانند نسبت به مقاوم سازی دیوارهای حیاط خود اقدام کنند.

پرداخت ۱۲ و ۶ میلیون تومان بلاعوض 

مدیرکل بنیاد مسکن گلستان همچنین در خصوص اسکان مالکانی که واحدهای مسکونی آنها در سیل ابتدای امسال تخریب شده نیز توضیح داد: برای همه واحدهایی که تخریب شده‌اند علاوه بر چادرهایی که هلال احمر به مالکان این واحدها داده است بنیاد مسکن، بلاعوض اجاره نیز پرداخت کرده که این مبلغ برای هر واحد مسکونی شهری ۱۲ و برای هر واحد مسکونی روستایی ۶ میلیون تومان است.  

وی در پاسخ به این پرسش که آیا خانوارهایی در مناطق سیل زده در چادر به سر می برند یا خیر؟ و برای اسکان آنها چه تدابیر اندیشیده شده است نیز گفت: چندین خانوار در روستای آق قلا و گمیشان در چادر به سر می برند که به دلیل آن است که منازل مسکونی آنها مراحل پایانی را طی می کند و به مالکان این واحدها نیز اعلام شده تا با مبلغ بلاعوضی که دریافت کرده اند در واحدهای مسکونی مطمئن مستقر شوند.

زمانی‌نژاد تصریح کرد: به خانوارهایی که در چادر به سر می‌برند تذکرات لازم داده شده که چادر برای سکونت امن نیست و در عین حال فرمانداری نیز کمک کرده است تا این خانوارها از چادر به واحدهای مسکونی منتقل شوند.

این مدیر استانی همچنین در خصوص آخرین روند بازسازی واحدهای مسکونی سیل زده استان گلستان نیز به تشریح جزئیات پرداخت و گفت: در سیل روزهای پایانی سال ۹۷ و ابتدای سال ۹۸ گلستان، ۲۱ هزار و ۴۰۰ واحد مسکونی خسارت دیدند که از این تعداد ۱۳ هزار و ۷۰۰ واحد تعمیراتی و باقیمانده احداثی بودند که واحدهای تعمیراتی استان به پایان رسیده است.

تحویل ۱۵۰۰ واحد احداثی به سیل‌زدگان

زمانی‌نژاد همچنین با اعلام اینکه تاکنون ۹۴ درصد واحدهای احداثی به بانک معرفی شده و از این تعداد ۸۵ درصد قرارداد منعقد کرده‌اند و قسط اول خود را دریافت کرده و پی‌کنی این واحدها آغاز شده است، توضیح داد: بنیاد مسکن انقلاب اسلامی موفق شده است از ۷ هزار و ۷۰۰ واحد احداثی، پی‌کنی۶ هزار و ۶۲۰ واحد مسکونی، فوندانسیون ۵ هزار و ۲۱۵ واحد، اسکلت ۴ هزار و ۱۷۰ واحد، سقف ۲هزار و ۶۷۰ واحد، دیوارچینی ۱۷۵۰ واحد انجام دهد. همچنین، حدود ۹۲۰ واحد هم کارشان تمام شده و در مرحله سفیدکاری قرار دارند که از این تعداد ۵۰۰ واحد تحویل شده و بنا داریم تا پایان آبان ماه سال جاری بیش از ۱۵۰۰ واحد تحویل متقاضیان ‌دهیم.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی تصریح کرد: بر اساس برنامه زمانبندی اعلام شده تا پایان امسال بازسازی واحدهای تخریب شده به پایان رسیده و تحویل متقاضیان می‌شود.  

وی همچنین اعلام کرد: تاکنون موفق شده‌ایم ۱۱۷ میلیارد تومان بلاعوض را به ۲۳ هزار خانوار پرداخت کنیم. حدود ۳۵ هزار تن سیمان رایگان نیز توزیع شده است.

به  گفته زمانی‌نژاد، در ۴۵ روستای ییلاقی، رانش زمین رخ داده که جابه‌جایی روستاها و ساکنان این روستاها نیز انجام شد. مهمترین روستای دچار رانش شده روستای قلعه قافه در مینودشت با ۱۸۶ واحد مسکونی است که این روستاییان به جای امن منتقل شده‌اند.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ادامه داد: روستاییانی که در مناطق رانشی استان بوده‌اند به جای امن منتقل شده‌اند و در کنار روستای قلعه قافه زمینی به روستاییان تعلق گرفته که مشغول ساخت‌و‌ساز هستند. در بقیه روستاهای رانش شده نیز عمدتا ایمن‌سازی‌ها و بررسی‌های کارشناسی، ایجاد دیوار حائل و در صورت امکان درجاسازی‌ها در حال انجام است.

زمانی‌نژاد تاکید کرد: تمامی دستگاه‌ها، بانک‌ها، شهرداری، دهیاری، نظام مهندسی، شوراهای اسلامی و بنیاد مسکن در تلاش هستند تا واحدهای مسکونی سیل زده بر اساس زمانبندی اعلام شده به سیل زدگان تحویل شود.