شناسهٔ خبر: 74807 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

نماینده دهمین دوره مجلس شورای اسلامی میاندوآب، شاهین دژ و تکاب:

مجلس در اجرای طرح اقدام ملی تولید مسکن، در کنار وزارت راه و شهرسازی است / اهتمام و جدیت در دولت و وزارت راه و شهرسازی برای تولید مسکن وجود دارد

جهانبخش مجبي نيا جهانبخش محبی‌نیا با تاکید بر اینکه مجلس و مشخصا کمسیون عمران، اقتصاد و برنامه و بودجه در اجرای طرح اقدام ملی تولید مسکن در کنار وزارت راه و شهرسازی است، گفت: امیدوارم طرح ابرار ماندگاری داشته باشد و آثار خود را در توسعه و عمران روستایی به جای بگذارد.

جهانبخش محبی‌نیا، نماینده مردم میاندوآب، شاهین‌دژ و تکاب در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با اشاره به طرح ابرار، وضعیت راه‌های روستایی استان و میزان رضایتمندی از اين طرح گفت: وضعیت راه‌های روستایی و روستاهای آذربایجان‌غربی در رتبه‌هاي پايين قرار دارد و در ميان ۳۱ استان، در رتبه ۲۹ را دارا است.

نماینده دهمین دوره مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در طرح ابرار، روستاهای موردنظر از نظر عدم برخوداری از توسعه راه‌ها مورد شناسایی همکاران اداره کل قرار گفته‌اند که امری واجب است و کار در این خصوص آغاز شده است. امیدوارم اين طرح ابرار بتواند ماندگاری داشته و آثار خود را در توسعه و عمران روستایی به جای بگذارد.

محبی‌نیا در عین حال، بخشی از توسعه نیافتگی روستاها را در خط و بستر توسعه بعد از گذشت چهار دهه از انقلاب، به دلایل تاریخی مرتبط دانست و افزود: اگرچه توسعه روستاها به اندازه اهداف تعیین شده نبود، اما میانگین عملکرد توسعه روستاها، میانگین خوبي است که باید به آن بها داد. كه اميدواريم اقدامات قابل قبولی در حوزه عمران روستایی انجام شود.

این نماینده مجلس در خصوص ارزیابی خود از طرح اقدام ملی مسکن و چگونگی حمایت مجلس از این طرح، اظهار داشت: مشكل مسکن متاسفانه هنوز در کشور حل نشده است و به‌رغم اینکه مسکن نیاز اولیه و ضروری مزدم به شمار می‌رود در سالیان اخیر به کالای سرمایه‌ای مبدل شده است بايد تدابیری اندیشیده شود تا این نیاز اولیه مردم به سرپناه با راهکارهای مناسب داشته باشند.

بازگرداندن جایگاه مسکن از کالای سرمایه ای به کالای مصرفی

وی ادامه داد: در حال حاضر، طرح وزارت راه و شهرسازي بها عنوان مسکن ابزار برای انتظام بخشیدن به تولید مسكن و اقتصاد تدوين شد که باید تلاش شود اين طرح بتواند اجاره و بهای خرید مسکن در سبد خانوار را کاهش دهد تا با کاهش قيمت و تبدیل آن به کالای مصرفی و مورد نياز مردم، بتوان رفاه را به خانوارها بازگرداند.

 محبی نیا تصریح کرد: اهتمام و جدیت در دولت و وزارت راه و شهرسازی وجود دارد و تلاش می شود طرح اقدام ملی تولید مسکن را به سمت و سویی ببرد که عملیات فوق به موفقیت برسد. زیرا انحراف از مسیر اهداف تولید مسکن ملی برای اقشار متوسط و به ویژه کم درآمد مورد پذیرش هیچیک از نمایندگان نیست.

وی اظهار امیدواری کرد تا با تدابیر لازم، اقتصاد کلان کشور به تعادل برسد و با این تعادل در اقتصاد کلان، مسکن به گونه‌ای محقق شود که مسکن از کالای سرمایه‌ای به کالای مصرفی تبدیل شود.

وی اجرای طرح اقدام ملی تولید مسکن را تدبیری مناسب برای ایجاد تعادل نسبی در اقتصاد عنوان کرد و گفت: باید تلاش شود تا سمت و سوی عملیات مربوط به مسکن و طرح‌های ملی مسکن به سمتی برود که بخشتشریفاتی مسکن از بین برود و شاهد نقطه تعادل در اقتصاد کلان باشیم و مسکن نیز جایگاه خود را پیدا کند.

محبی‌نیا گفت: شاهد هستیم که همواره نقدینگی به سمت خرید خودرو، سکه و ارز و برخی مواقع به سمت مسکن در نوسان است که همواره مشکلاتی را نیز به دنبال داشته است. اگر این اوصاف منفی به‌تدریج از مسکن گرفته شود می‌تواند خدمت بزرگی به مردم باشد.

نواقص مسکن مهر آذربایجان حل شد

نماینده دهمین دوره مجلس شورای اسلامی با اشاره به روند تکمیل مسکن مهر باقیمانده از دولت گذشته، گفت: اولین مسئولیت در حوزه مسکن متوجه کمیسیون عمران مجلس است که همکاران ما در مجلس با همکاری وزارت راه و شهرسازی در حال تکمیل این طرح هستند. کمیسیون اقتصاد مجلس شورای اسلامی و سازمان برنامه و بودجه نیز باید برای احیای نقش مسکن در قالب نیازهای واقعی مردم، طرح را کامل و در اجرای آن کمک‌رسان وزارت راه و شهرسازی باشند.

وی افزود: مسکن مهر در حوزه انتخابیه بنده نواقصی داشت که در این دوره تصدی وزارت آقای محمد اسلامی بخشی از مشکلات برطرف شده و بخشی باقیمانده است که امیدوارم نواقص باقیمانده به زودی برطرف شود و پرونده مسکن مهر استان به سرانجام برسد.