شناسهٔ خبر: 74814 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

معاون وزیر راه و شهرسازی:

مکان‌یابی طرح اقدام ملی براساس نیاز دهک‌های هدف است/ اختصاص اراضی رها شده به طرح اقدام ملی/ اصلاح انحراف منطقه ۲۲

فرزانه صادق مالواجرد فرزانه صادق‌مالواجرد ضمن تاکید بر حمایت معاونت شهرسازی و معماری از طرح اقدام ملی تولید مسکن در سراسر کشور، گفت: در بازنگری طرح جامع حمایت‌های لازم از طرح اقدام ملی تولید مسکن انجام و تلاش می شود تا محدوده و حریم شهرها در صورت نیاز به تغییر مطابق با ضوابط تغییر پیدا کند تا بتوان تامین مسکن را دراین خصوص انجام داد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، فرزانه صادق‌مالواجرد، معاون شهرسازی و معماری وزارت راه و شهرسازی در نشست خبری با تاکید بر این که در دولت تدبیر و امید مهم‌ترین رویکرد توجه به حقوق عامه و عمومی است، گفت: در تهیه، تصویب، انتشار و ارایه مصوبات حقوق عامه همواره مهم‌ترین رویکردی بوده که مورد توجه قرار گرفت.

معاون شهرسازی و معماری حضور انجمن‌های مردم‌نهاد را در روند تهیه و تصویب مصوبات شورای‌عالی اقدامی رو به جلو و مثبت ارزیابی کرد و افزود: در دولت تدبیر و امید چهار کمیته تخصصی به منظور کیفیت بخشیدن به محتوای مصوبات به شورای‌عالی افزوده شد که شامل کمیته‌های طرح‌های فرادست، کمیته معماری طراحی شهری و بافت‌های واجد ارزش، کمیته تهیه ضوابط و مقررات و کمیته ارزیابی طرح‌های گردشگری بوده است و به غنای نظرات کارشناسی در تهیه مصوبات افزوده است.

دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران ادامه داد: بارنگری در طرح اراک در خصوص خیابان ۵۵ متری این شهر و مطالبه مردمی که نباید این خیابان تعریض شود، حفظ باغستان‌های سنتی قزوین که برخی از باغات آن ثبت ملی نیز شده اند، انتشار و ابلاغ عمومی مصوبات از جمله اقداماتی بوده‌اند که به صورت مستمر در دولت تدبیر و امید مورد توجه قرار گرفت و انجام شد.

توجه به کیفیت زندگی شهری در مصوبات شورای عالی شهرسازی

این مقام مسئول از دیگر موضوعات مهمی را که مورد توجه معاونت شهرسازی و معماری و همچنین شورای عالی شهرسازی در طی این سال‌ها بوده است را کیفیت بخشی به شهرها عنوان کرد و گفت: در شش ساله دولت تدبیر و امید شاهد توجه شورا و مسئولان به کیفیت بخشیدن به شهرها در تهیه و تصویب طرح ها بوده ایم و این موضوع در تهیه ضوابط و مقررات و همچنین طرح های موضوعی و موضعی کاملا مشهود و مشخص است.

وی بافت‌های تاریخی محدوده شهرها را نماد بارز معماری ایرانی- اسلامی خواند و گفت: در خصوص توجه به بافت‌های تاریخی محدوده شهرها، مجموعه مصوبات ارزشمندی در دولت تدبیر و امید به تصویب رسید و در حال انجام است.

رویکرد حمایت از معماری ایرانی- اسلامی در طرح های بافت پیرامون اماکن متبرکه

صادق‌مالواجرد تصریح کرد: اساسا شهرسازی ایرانی اسلامی بارزترین مثالش بافت های پیرامون اماکن متبرکه همچون مشهد، قم و شیراز است که در این خصوص شورای عالی شهرسازی و معماری ورود کرده و مصوباتی ابلاغ شده و فعالیت هایی در اینباره در دستور کار است.

معاون وزیر راه و شهرسازی نظارت بر روند تهیه طرح تفصیلی تهران را در سال‌های اخیر روندی رو به جلو خواند و توضیح داد: توجه ویژه به تدقیق ضوابط و مقررات، ‌توجه به باغات به ویژه باغات کن و فرحزاد در مجموعه شهری تهران همه در این دولت انجام شد و این موارد مهم دارای طرح مصوب شدند که ملاک عمل و فعالیت های آتی قرار خواهد گرفت.

صادق مالواجرد در عین حال در خصوص منطقه ۲۲ شهر تهران نیز به اقدامات شورای عالی در اینباره اشاره و تاکید کرد: تلاش می شود تا اصلاحات لازم در خصوص این منطقه مهم شهری با توجه به انحرافی که از طرح تفصیلی داشته انجام بگیرد.

طرح اقدام ملی در مناطق دارای خدمات پشتیبان اجرایی می‌شود

وی در خصوص طرح اقدام ملی و کمک‌هایی که معاونت شهرسازی و معماری در این خصوص ارایه خواهد کرد، توضیح داد: در طرح اقدام ملی یکی از مهمترین موارد مرتبط با شهرسازی، این است که عرضه زمین در کجا و به چه میزان و چگونه انجام شود که در این خصوص بخشنامه ای از سوی وزیر راه و شهرسازی به کلیه استان ها ابلاغ شده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه تولید مسکن درطرح اقدام ملی مورد توجه تمامی دست‌اندرکاران عملیاتی و اجرایی کردن این طرح است، گفت: تلاش بر این است تا مکانیابی اراضی که به تولید مسکن در اجرای طرح اقدام ملی تولید مسکن تعلق می کرد بنا بر نیاز واقعی و در تمامی شهرها و با در نظر گرفتن دهک‌های هدف در محدوده شهرها در موقعیت و مکان های مناسب باشد.

وی ادامه داد: در همه شهرهای کشور اراضی رها شده ای با کاربری مسکونی وجود دارد که اولویت اقدام ملی در همان اراضی خواهد بود و تلاش می‌شود تا مکانیابی اراضی در داخل محدوده تجهیزشده و با خدمات پشتیبان همراه باشد. بدین معنا خدمات لازم و سرانه های پشتیبان تولید مسکن مدنظر قرار می‌گیرد.

صادق‌مالواجرد یکی از تفاوت های عمده مسکن مهر با طرح اقدام ملی تولید مسکن را ارایه توامان خدمات پشتیبان همزمان با تولید مسکن عنوان کرد.

وی خاطرنشان کرد: تفاهم نامه های با برخی از نهادها و وزارتخانه برای تولید مسکن در قالب طرح اقدام ملی در حال انجام است تا در شهرهایی که کمبود زمین برای عرضه وجود دارد نیز تولید مسکن داشته باشیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: در بازنگری طرح جامع حمایت‌های لازم از طرح اقدام ملی تولید مسکن انجام و تلاش می شود تا محدوده و حریم شهرها در صورت نیاز به تغییر مطابق با ضوابط تغییر پیدا کند تا بتوان تامین مسکن را دراین خصوص انجام داد.

معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه یادآور شد: تمامی تلاش ما این است تا مصوبات شورای‌عالی شهرسازی و معماری اجرایی و عملیاتی شود. در این خصوص تلاش می‌کنیم تا عدول از ضوابط و مقررات شهرسازی و معماری جرم انگاری تلقی شود. زیرا معتقد هستیم تا زمانیکه هزینه‌های تخلف پایین است رعایت ضوابط و مقررات شهرسازی و معماری به عنوان اصل تلقی نمی‌شود.

صادق‌مالواجرد در خصوص آخرین وضعیت طرح ساماندهی دانشگاه تهران نیز توضیح داد: مصوبه هیات‌وزیران طرح ساماندهی دانشگاه تهران مربوط به سال ۸۲ است که تاکنون طرح موردنظر به شورای‌عالی برای تصمیم‌گیری نیامده است. طرح در اردیبهشت امسال به شورای‌عالی آمد اما از آنجاییکه این طرح از سوی دانشگاه تهران با رویکرد تملک، تخریب و احداث بود و با رویکردهای شورای‌عالی مغایرت داشت مورد قبول واقع نشد و قرار شد تا با اصلاحاتی که مدنظر است در دبیرخانه های شورا و با حضور ارایه کنندگان مورد بررسی مجدد قرار بگیرد.

وی تاکید کرد: محدوده دانشگاه تهران ثبت ملی است و بنابراین باید ساماندهی این محدوده با احترام متقابل دانشگاه به پیرامون و بالعکس باشد.

این مقام مسئول همچنین از دیگر رویکردهای وزارتخانه راه و شهرسازی و شورای‌عالی را در تهیه و بازنگری طرح‌های جامع شهری، توجه به TOD عنوان کرد و گفت: در طرح‌های جامع قبلی توجه به حمل و نقل عمومی و ارتباط با طرح جامع، قوی نبود که دستورالعملی برای تاکید بر رویکرد حمل و نقل عمومی و ریل پایه از ابتدای دولت تدبیر و امید موردتوجه قرار گرفت. دستورالعملی در این خصوص از سوی معاونت حمل و نقل تهیه و تدوین شده که در کمیته های تخصصی شورا در دست بررسی قرار دارد.

معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین در پاسخ به سوالی که در دوره جدید وزارتخانه راه و شهرسازی، مماشات با برخی از تخلفات در حوزه شهرسازی در حال انجام است و این مساله در محله سیروس تهران و همچنین بافت پیرامون حرم مطهر رضوی مشهود است؟ گفت: هیچگونه مماشاتی در هیچ موضوعی انجام نشده است و بسیاری از موضوعاتی که در دوره پیشین معاونت شهرسازی و معماری دنبال شد در این دوره پیگیری شد و به تصویب رسید.

هیچگونه مماشاتی نشده است

صادق‌مالواجرد ادامه داد: در خصوص بافت پیرامون حرم مطهر رضوی نیز هیچگونه مماشاتی از سوی شورای‌عالی شهرسازی و معماری با هیچ نهادی صورت نگرفته است و شورا همچنان پیگیر ساماندهی به بافت پیرامون حرم مطهر است و بر اجرای مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری دراین خصوص تاکید دارد. اما این موضوع با شکایت شهرداری مشهد و دستور توقف از سوی دیوان عدالت اداری مشکلاتی را ایجاد کرده است که باید منتظر رای دیوان باشیم. برای پیگیری موضوع، جلسات متعددی با مدیریت استان و‌ آستان قدس رضوی انجام شده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی از انجام مکاتبه شورای‌عالی شهرسازی با حجت الاسلام والمسلمین رییسی و همچنین مقام معظم رهبری در این خصوص خبر داد و گفت: مقام معظم رهبری در سال ۸۶ ابلاغیه ای را به استاندار وقت دادند و در آن تاکید کردند که بازگشایی های پیرامون حرم مطهر باید به حداقل برسد و مجاوران این بافت نباید از نظر رفتاری رانده شوند.

وی افزود: بداخلاقی هایی در استان در این خصوص شکل گرفته بود که طی تفاهمی که دیروز وزیر راه و شهرسازی با استاندار خراسان رضوی داشت، امید است تا مصوبات شورای‌عالی شهرسازی و معماری در خصوص بافت پیرامون حرم مطهر رضوی دنبال شود.

تهران، تمرکززدایی می شود

صادق‌مالواجرد در خصوص طرح ساماندهی مرکز سیاسی اداری پایتخت نیز با اشاره به اینکه طبق مصوبه مجلس این طرح ساماندهی و نه انتقال است از تهیه پیش نویس طرح ساماندهی مرکز سیاسی اداری پایتخت با تکیه بر تمرکزگرایی و تمرکز زدایی خبر داد.

وی در عین حال، انتقال پادگان ۰۶ را در شمال شرق تهران یکی از اقدامات مناسب این دوره از شورای عالی شهرسازی و معماری خواند و گفت: با هماهنگی هایی که در شهرداری تهران، دبیرخانه شورای عالی شهرسازی و معماری، ستاد کل و ارتش جمهوری اسلامی ایران بوجود آمده است، در عین حال از ۵۵ هکتار اراضی پادگان ۳۵ هکتار به صورت یکپارچه آزادسازی شده و به عنوان پارک تجهیز شده به شهر تهران الحاق خواهد شد.