شناسهٔ خبر: 74815 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

دوره آموزشی پدافند غیرعامل در اداره کل راه و شهرسازی سیستان و بلوچستان برگزار شد

كلاس دوره آموزشی پدافند غیر عامل در حوزه راه و شهرسازی در هفته پدافند غیر عامل با حضور معاونان، کارکنان و تعدادی از اعضای کارگروه تخصصی حمل و نقل، شریانهای حیاتی،بلایای جوی و طوفان در سالن اجتماعات اداره کل برگزار شد.

به گزارش پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي به نقل از اداره ارتباطات و اطلاع رسانی اداره كل راه و شهرسازی استان سیستان و بلوچستان، حیدری مدرس این دوره آموزشی اظهار داشت: نامگذاری این هفته با عنوان پدافند غیرعامل نشان‌دهنده ارزش و اهمیت پدافند غیرعامل در کشور است.

وی گفت: ارشادات مقام معظم رهبری و وجود آیات و روایاتی با موضوع پدافند غیرعامل، بر ضرورت و اهمیت پرداختن به حوزه پدافند غیرعامل و آگاهی مردم و مسئولان در برابر تهدیدات نوین تاکید دارد.

حیدری در رابطه با دلایل اهمیت پدافند غیرعامل و آگاه سازی تمام مدیران و کارکنان دستگاه‌های اجرایی به عنوان یکی دیگر از اهداف مهم این آموزش‌ها افزود: برگزاری کلاس‌ها و دوره‌های آموزشی در زمینه دفاع غیرعامل یکی از گام‌های مهم و زیربنایی در نیل به اهداف راهبردی دفاع غیرعامل برای تقویت توان دفاعی،  ارتقای آستانه مقاومت ملی در برابر تهدیدات بالقوه و بالفعل دشمن و حفاظت از سرمایه‌های کلان ملی کشور است.

وی تصریح کرد: پدافند غیرعامل نوعی دفاع غیر نظامی است و به مجموعه اقداماتی اطلاق می‌‌شود که به بکارگیری جنگ افزار نیاز ندارد و با اجرای آن می‌توان از وارد شدن خسارات مالی به تجهیزات و تاسیسات حیاتی و حساس نظامی و غیرنظامی و تلفات انسانی جلوگیری کرد و یا میزان این خسارات و تلفات را به حداقل ممکن کاهش داد.

به گفته وی پدافند غیرعامل به معنای کاهش آسیب‌پذیری در هنگام بحران، بدون استفاده از اقدامات نظامی و صرفاً با بهره‌گیری از فعالیت‌های غیرنظامی، فنی و مدیریتی است و اقدامات پدافند غیرعامل شامل پوشش، پراکندگی، تفرقه و جابجایی، فریب، مکان یابی، اعلام خبر، قابلیت بقا، استحکامات، استتار، اختفاء، و سازه‌های امن است.

وی خاطرنشان کرد: در پدافند غیرعامل تمام نهادها، نیروها، سازمان‌ها، حتی مردم عادی می‌توانند نقش موثری ایفا کنند در حالی که در پدافند عامل مانند سیستم‌های ضدهوایی و هواپیماهای رهگیر، تنها نیروهای مسلح مسئولیت برعهده دارند.

وی ، فرهنگ سازی پدافند غیرعامل در بین مدیران و آحاد جامعه را مهم دانست و افزود: آگاه سازی آحاد جامعه و ترویج و توسعه مفاهیم پدافند غیرعامل اهمیت ویژه‌ای داشته  و مهمترین برنامه هفته پدافند غیرعامل دستگاه‌های اجرایی از جمله راه و شهرسازی ، فرهنگ‌سازی در این حوزه از طریق تبیین اهمیت پدافند غیرعامل برای كاركنان راه و شهرسازی  از طریق تولید محتوا، ارسال پیامک و درج شعارهای هفته پدافند در تمامی مکاتبات اداری است.