شناسهٔ خبر: 74862 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

در کمیسیون ایمنی راه‌ها تصویب شد

فرصت شش ماهه به وزارت ارتباطات و  فناوری اطلاعات/ تاکید بر تجهیز پایانه برکت توسط سازمان راهداری

نشست یکصد و ششم کمیسیون ایمنی راه‌ها در یکصد و ششمین نشست کمیسیون ایمنی راه‌ها مصوب شد؛ به منظور اطلاع‌ از موقعيت تماس‌گيرنده يا حادثه‌ديده در سوانح با شماره‌های امدادي و تسريع در عمليات امداد؛ وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات اقدامات لازم براي اعلام موقعيت تماس‌گيرنده با شماره‌های امدادی در مركز كنترل دستگاه‌های مسئول را ظرف مدت زمان ۶ ماه فراهم کند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی يكصد و ششمين نشست كميسيون ايمني راه‌هاي كشور به رياست محمد اسلامی وزير راه و شهرسازي و مشاركت اعضا برگزار و پس از بحث و بررسي در خصوص دستوركار، جمع‌بندي‌هاي زير حاصل شد:

ابتدا با توجه به فوريت طرح نقشه راه بهبود ايمني راه‌هاي كشور در دولت، مقرر شد اين طرح پس از بازبيني واخذ نظرات كارشناسي مشاور كميسيون (آقاي افندي‌زاده) در نشست آتي كميسيون ارائه شود.

گزارش آماري تردد و تصادفات اربعين سال‌جاري تهيه شده توسط دبيرخانه، پليس راهور و سازمان اورژانس، ارائه و مقرر شد؛ سازمان راهداري و حمل‌و‌نقل جاده‌اي ضمن تحويل‌گيري پايانه بركت از اداره كل راهداري استان ايلام، نسبت به ساماندهي و بازطراحي سكوها، سايبان‌ها و تسهيلات رفاهي پايانه، همچنین نسبت به مميزي ايمني و رفع نواقص محورهاي منتهي به مرزها پيش از اربعين سال ۹۹ اقدام کند.

سازمان اورژانس و امداد و نجات نیز نسبت به ارسال گزارش آماري مأموريت‌ها و تعداد مجروحين خارج از مرز به دبيرخانه اقدام کند.

مقرر شد، دبيرخانه کمیسیون ایمنی راه‌ها  گزارش كامل بازديد از مرزهاي مهران، چذابه و شلمچه را به حوزه وزارتي ارسال کند و هر يك از دستگاه‌ها طي مراسمي از عوامل دست‌اندركار (رانندگان شركت‌هاي حمل‌و نقل و نيروهاي امدادي) در مراسم اربعين ۹۸ تقدير و تشكر به عمل آورند.

در ادامه این جلسه، برنامه برگزاري روز يادبود قربانيان تصادفات رانندگي در روز بیست و ششم آبان در ايوان شمس به اطلاع حضار رسيد و مقرر شد؛ انجمن طرفداران ايمني راه‌ها  كتابچه‌اي از اقدامات در دست انجام تهيه کند و برای طرح موضوع در نشست هيأت دولت و ارسال آن به دبيرخانه اقدام کند. همچنين به منظور اثرگذاري بيشتر از هر يك از اعضاي دولت درخواست شود در حوزه كاري خود، اقدامي در اين راستا در دستور كار قرار دهند.

 سپس مقرر شد؛ انجمن طرفداران ايمني راه‌ها ضمن تغيير عنوان مراسم به «روز يادبود قربانيان تصادفات ترافيكي»، از جامعه‌شناسان و روانشناسان دعوت به عمل آورد و  سازمان صدا و سيما ضمن پرداختن به مضمون ايمني در فيلمنامه، از مشاوران ايمني و ترافيكي بهره گيرد.

همچنین وزارت آموزش و پرورش ماموریت داده شد؛  به موضوع ايمني دانش‌آموزان در محتواي درسي و جشنواره فيلم رشد بپردازد.

 پليس راهور نیز ضمن نظارت سختگيرانه‌تر بر صدور گواهينامه، نسبت به ارسال گزارشي از توزيع تصادفات رانندگي بر اساس شهر اخذ گواهينامه و سن رانندگان به دبيرخانه اقدام کند.

در ادامه این جلسه موضوع استفاده از فناوري اطلاعاتي (crash alarm، E-callو ...) براي تسريع در امدادرساني سوانح رانندگي مورد بررسی قرار گرفت و مصوب شد؛ به منظور اطلاع ‌از موقعيت تماس‌گيرنده يا حادثه‌ديده در سوانح با شماره‌هاي امدادي و تسريع در عمليات امداد؛ وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات اقدامات لازم براي اعلام موقعيت تماس‌گيرنده با شماره‌هاي امدادي در مركز كنترل دستگاه‌هاي مسئول را ظرف مدت زمان شش ماه فراهم کند و دستگاه‌هاي مذکور نیز ضمن هماهنگي و همكاري با وزارت ارتباطات و فناري اطلاعات، نسبت به فراهم کردن بسترهاي لازم براي دريافت موقعيت تماس‌گيرنده در مراكز كنترل خود در مدت زمان مقرر اقدام کند.

همچنين مقرر شد، در راستاي لحاظ شدن فناوری E-call در استانداردهاي توليد خودرو، دبيرخانه با هماهنگی سازمان اورژانس موضوع را به معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري برای استفاده از ظرفيت‌هاي شركت‌هاي دانش‌بنيان انعكاس دهد.

سپس موضوع بررسي امكان نصب سيستم  FMS بر ناوگان باري و مسافري عمومي ضمن تصويب كليات جهت تهيه فرآيند اجرايي و جزئيات مجدداً به كارگروه ويژه ارجاع شد.

همچنین در بررسي وضعيت ايمني و تردد محورهاي شمالي كشور موضوع مديريت ترافيكي مصوب شد؛ با توجه به عدم امكان توسعه راه‌ها متناسب با تقاضاي سفر از لحاظ مالي و فني، مديريت ترافيكي محورهاي شمالي توسط پليس راهور و وزارت راه و شهرسازيب عنوان راهكاري كوتاه مدت ضروري است.

در اين راستا سازمان راهداري و حمل‌و‌نقل جاده‌اي موظف است با همكاري پليس راهور، مديريت كاربري‌هاي حاشيه‌اي و دسترسي هاي غيرمجاز به راه و حفظ يكنواختي مسير در مقاطع تغيير خط وگلوگاهي با نصب تابلو و ... را در اولويت كاري قرار دهد.

پليس راهور نيز باید نسبت به اعمال قانون در محدوده گلوگاه‌ها، جلوگيري از اعمال محدوديت‌هاي ترافيكي (مانند يكطرفه كردن كه منجر به افزايش تقاضاي سفر، موكول کردن سفر به روزهاي پاياني تعطيلات و نارضايتي مردم محلي مي‌شود) اقدام کند.

همچنين مقرر شد دبيرخانه در تهيه مدل توسعه حمل‌و‌نقل به استان‌هاي شمالي، جلسه‌اي مشترك با حضور سازمان راهداري و حمل‌و‌نقل جاده‌اي، مشاور سازمان و پليس راهور  برگزار کند.