شناسهٔ خبر: 7488 - سرویس شرکت‌ها
نسخه قابل چاپ

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی اعلام کرد

‌الزام پیمانکاران به رعایت آیین‌نامه زلزله‌‌ در خط‌ آهن و آزادراه/ لزوم توجه به پدافند غیرعامل در پروژه‌ها

محمد شکرچی زاده رئیس مرکز تحقیقات راه و مسکن گفت: وقتی قراردادی برای اجرای خط‌ آهن، آزادراه، پل و تونل منعقد می‌شود، ضمائم آن قرارداد، آیین‌نامه‌های مرکز تحقیقات در حوزه توجه به توپوگرافی منطقه، گسل و پدیده زلزله است که بدین ترتیب‌ پیمانکار ملزم به اجرا می‌شود.

به گزارش پايگاه خبري وزارت راه و شهرسشازي محمد شکرچی‌زاده درباره تحقیقات انجام شده در حیطه توجه به گسل‌ها و پدیده زلزله در ساخت خط‌آهن، جاده‌‌، ابنیه فنی و پل‌ها به فارس گفت: مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی درباره مقاوم‌سازی ابنیه فنی، آیین‌نامه تدوین و تهیه می‌کند و در اختیار دستگاه‌های بهره‌بردار قرار می‌دهد.

وی ادامه داد: وقتی که شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور قراردادی برای اجرای جاده‌، آزادراه، خط‌آهن، پل و تونل منعقد می‌کند، در ضمائم آن قراردادها، آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های مرکز تحقیقات در حوزه توجه به توپوگرافی منطقه، گسل، پدیده زلزله و از این قبیل است.

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی اضافه کرد: بدین ترتیب‌ پیمانکاران ملزم می‌شوند، طراحی مشاوران بر اساس تحقیقات و مطالعات تهیه شده انجام شود.

شکرچی‌زاده با اشاره به اینکه به صورت مستقیم با پیمانکار در ارتباط نیستیم بیان کرد: فعالیت مرکز تحقیقات، موضوع تحقیقاتی کلان است مثلاً‌ در موضوع زلزله، تونل یا پلی شبیه‌سازی می‌شود و طیف زلزله معیار (‌طبس) را در نظر می‌گیریم و آن زلزله را شبیه‌سازی می‌کنیم و سپس رفتار را بررسی و نتایج آن را در آیین‌نامه لحاظ می‌کنیم که مشخص‌ترین آن همان آیین‌نامه 2800 است که بر اساس مطالعاتی که ما در آزمایشگاه زلزله خود انجام داده‌ایم و با احتساب شتاب‌نگارهایی که در سراسر کشور وجود دارد، انجام می‌شود‌.

وی با اشاره به اینکه متوسط عمر‌ جاده‌های کشور ‌از کشور‌‌ای توسعه یافته کمتر است، اظهار داشت: در این راستا لازم است بیشتر ‌به موضوع کیفیت ساخت جاده‌ها‌ و نگهداری آنها توجه کرد‌ و از به‌کارگیری مصا‌لح نامرغوب اجتناب کرد.

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی درباره ورود به مباحث پدافند غیرعامل در ساخت آزادراه‌ها، خطوط ریلی و ابنیه و پل‌ها توضیح داد: به صورت کلی در مرکز تحقیقات، آزمایش‌ها و تحقیقاتی در‌ این‌باره انجام می‌شود و به مبحث 21 مقررات ملی ساختمان نیز توجه می‌شود اما این به تحقیقات دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی متکی است.

شکرچی‌زاده با اشاره به برنامه‌ریزی دولت برای توسعه دستگاه‌های شتاب‌نگار بیان کرد: در بودجه 94، دولت رقم مناسبی را برای احیاء دستگاه‌های شتاب‌نگار اختصاص داده است و در این‌باره مذاکره با چند کشور آغاز شده است.

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با بیان اینکه احتمالا این شتاب‌نگارها از کشورهای اروپایی خریداری شود، بیان کرد: پیش‌بینی می‌شود یک‌هزار دستگاه شتاب‌نگار در گام اول خریداری شود.

نظر شما