شناسهٔ خبر: 74918 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

برای نخستین بار انجام شد؛

احیای راه روستایی با استفاده از روکش بتن غلطکی در استان همدان

غلطك مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای همدان از احیای راه روستای نهنجه ملایر در قالب طرح ملی ابرار, با استفاده از روکش بتن غلطکی برای نخستین بار در استان خبر داد.

به گزارش پايگاه خبري وزارت راه وش هرسازي به نقل از روابط عمومی اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان همدان، مصطفی پناهنده اظهار داشت: در این طرح اجرای زیرسازی با استفاده از ماشین آلات راهداری استان در قالب طرح ملی ابرار به منظور احیای راه روستایی انجام شده و با توجه به تردد وسایل نقلیه سنگین برای نخستین بار بتن غلطکی در نوسازی راه دسترسی روستای نهنجه شهرستان ملایر استفاده شد.

وی بیان کرد: از مزایای این روش می توان به صرفه جویی در هزینه نگهداری از جاده‌ها، طول عمرِ بیشتر، فشردگی بالا، تحمل بارهای سنگین و مقاومت در برابر چین خوردگی در شرایط اقلیمی مختلف اشاره کرد.

پناهنده افزود: با توجه به تعداد کارخانه های تولید سیمان در کشور و افزایش روز افزون قیمت تولید قیر در مقایسه با تولید سیمان, استفاده از این نوع روکش، ضمن کاهش مصرف قیر موجب رونق تولید سیمان در کشور می شود و امیدواریم روکش بتن غلطکی در آینده در بحث روسازی جاده ها مورد توجه و استفاده قرار گیرد .

این مسئول ادامه داد: راه دسترسیِ روستای نهنجه در مسافتی به طول سه کیلومتر به ارتفاع ۱۶ سانتی متر و با عرض ۷ متر اجرا شده که در نهایت پس از تراکم بتون، ارتفاع نهایی آن به ۱۳ سانتی متری ، با مقاومت خاص تبدیل شده و جاده را پوشش می دهد.

مدیرکل راهداری استان همدان ابراز داشت: برای احیای این راه, زیرسازی مسیر, در قالب طرح ملّی ابرار از سوی اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان همدان اجرا و روسازی جاده به روش بتن غلطکی با همیاری و سرمایه گذاری بخش خصوصی و مبلغی افزون بر یک میلیارد تومان هزینه شده است.