شناسهٔ خبر: 74956 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

معاون ساخت و توسعه راه آهن، بنادر و فرودگاه‌ها خبر داد:

طی مراحل اداری برای تخصیص۳۰۰ میلیون یورو به راه‌آهن چابهار-زاهدان/ پیشرفت۴۰ درصدی راه‌آهن چابهار-زاهدان

راه‌‌آهن چابهار معاون ساخت و توسعه راه‌آهن، بنادر و فرودگاه‌ها با بیان اینکه «در محافل مختلف بین‌المللی، راه‌آهن چابهار-زاهدان به طور ویژه از سوی همسایگان به منظور برخورداری از منافع آن مطالبه می‌شود» گفت: این طرح ریلی علاوه بر ایجاد تحول در شرق کشور، یک پسکرانه مناسب برای بندر چابهار نیز محسوب می‌شود و می‌تواند بر ترانزیت کشورهای حوزهCIS ، شمال اروپا و قفقاز نیز تاثیر گذار باشد.

عباس خطیبی در  گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با اشاره به برنامه شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل در راستای پیگیری‌ ویژه‌ وزیر راه و شهرسازی برای تامین منابع پایدار با هدف تکمیل پروژه احداث راه‌آهن چابهار-زاهدان اظهار داشت: طبق محاسبات در سال ۹۶ تکمیل این طرح ریلی به ۴۰۰۰ میلیارد تومان نیاز داشت و پس از آنکه پیگیری‌های شرکت «ایرکن هند» در اواخر همان سال با وجود تمام مساعدت‌ها برای تامین فاینانس به نتیجه مثبت نرسید با تدبیر وزیر راه و شهرسازی منابع پایدار برای تکمیل این «ابر پروژه ریلی» از صندوق توسعه ملی در نظر گرفته شد و هم اکنون مراحل اداری آن در حال سپری شدن است.

وی افزود: با برخورداری طرح احداث راه‌آهن چابهار-زاهدان از اعتبار ۳۰۰ میلیون یورو، طبق یک برنامه مدون می‌توان شاهد بهره‌برداری این طرح در زمان مشخص بود و دیگر جای نگرانی بابت تامین منابع وجود نخواهد داشت.

پیشرفت فیزیکی ۴۰ درصدی راه‌آهن چابهار زاهدان/ زیرسازی چابهار-ایرانشهر به ۷۲ درصد رسید

معاون ساخت و توسعه راه‌آهن بنادر و فرودگاه‌ها بیان داشت: در حال حاضر پیشرفت فیزیکی مجموع عملیات زیرسازی و روسازی انجام شده در طرح احداث راه‌آهن چابهار-زاهدان به طول  ۶۱۰ کیلومتر (با احتساب خطوط ایستگاهی ۷۳۰ کیلومتر) در قالب دو پروژه چابهار-ایرانشهر به طول ۳۰۰ کیلومتر و ایرانشهر-زاهدان به طول ۳۱۰ کیلومتر حدود ۴۰ درصد، پیشرفت فیزیکی بخش زیرسازی حدود ۵۵ درصد است که در بخش چابهار-ایرانشهر شاهد پیشرفت قابل توجه ۷۲ درصدی در بخش عملیات زیرسازی هستیم.

حجم عملیات خاکی ۵ پروژه بزرگ زیربنایی با راه‌آهن چابهار-زاهدان امکان برابری ندارد

خطیبی با اشاره به احجام این طرح بزرگ ریلی با بیان اینکه «در طرح احداث راه‌آهن چابهار-زاهدان حدود ۷۰ میلیون متر مکعب عملیات خاک برداری و خاکریزی باید انجام شود» تصریح کرد: تاکنون ۶۰ درصد آن معادل ۴۳ میلیون متر مکعب انجام شده است که شاید حجم عملیات خاکی ۵ پروژه مهم زیربنایی حمل‌ونقل ريلي کشور نیز با آن امکان برابری نداشته باشد.

وی افزود: همچنین نزدیک به ۲ میلیون متر مکعب عملیات بتن ریزی در این طرح پیش‌بینی شده که ۵۰ درصد آن انجام شده است. از طرفی ۲۰۳ دستگاه پل خاص تقاطعی و ۱۵ کیلومتر تونل باید در این طرح ریلی ساخته شود.

خطیبی تاکید کرد: برنامه شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل كشور برای اجرای راه‌آهن چابهار-زاهدان به گونه‌ای است که از دو سمت شامل (زاهدان  به سمت خاش و ایرانشهر) و جنوب (چابهار به نیکشهر و ایرانشهر) عملیات ریل‌گذاری انجام شود.

راه‌آهن چابهار-زاهدان یک پسکرانه مناسب برای بندر چابهار است

معاون ساخت و توسعه راه‌آهن، بنادر و فرودگاه‌ها با اشاره به تاثیر ساخت راه‌آهن چابهار-زاهدان بر اقتصادی و اجتماعی منطقه‌ای اظهار داشت: این طرح ریلی نه‌تنها باعث ایجاد تحول در شرق کشور، استان سیستان و بلوچستان و سواحل مکران می‌شود، بلکه به عنوان  یک پسکرانه مناسب برای بندر چابهار نیز محسوب می‌شود و می‌تواند بر حجم ترانزیت کشورهای همسايه و منطقه نيز تاثيرگذار باشد.

وی راه‌آهن چابهار-زاهدان را یکی از مطالبات همسایگان ایران عنوان کرد و گفت: در محافل مختلف بین‌المللی این طرح ریلی به طور ویژه از سوی همسایگان به منظور برخورداری از منافع آن مطالبه می‌شود. لذا امیدواریم با مساعدت صورت گرفته این طرح به بهره‌برداری برسد تا ایران و کشورهای همسایه از منافع آن بهره‌مند شوند و افتخاری برای شبکه ریلی کشور ثبت شود.