شناسهٔ خبر: 75033 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

وزیر راه و شهرسازی در کنفرانس ایستگاه های آینده:

افتتاح قطار حومه‌ای هشتگرد_تهران در روزهای آینده/ افزایش سه برابری سرمایه گذاری در زیرساخت‌های ریلی نسبت به گذشته/ مطالعه و احداث ۱۰ هزار کیلومتر خط ریلی در دست اقدام

محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی از افتتاح قطار حومه ای هشتگرد_تهران در روزهای آینده خبر داد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد اسلامی در مراسم افتتاحیه هفتمین کنفرانس بین المللی ایستگاه های آینده که به میزبانی شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران در هتل پارسیان اوین تهران در حال برگزاری است، قطار را مترادف با سفر ایمن خواند و اظهار داشت: در سراسر جهان راه آهن، خانواده بزرگی است که برای توسعه سفرهای ایمن و حمل و نقل سبز تلاش می کند.

وی ادامه داد: در سال های گذشته با هدف گسترش شریان های حیاتی حمل و نقلی سرمایه گذاری بزرگی در حوزه زیرساخت ریلی انجام شده که ۳ برابر گذشته است.

اسلامی بیان داشت: این سرمایه گذاری با هدف اتصال نقاط مختلف کشور به شبکه ریلی و همچنین اتصال به کشورهای دیگر در راستای توسعه کریدورهای ترانزیتی و حمل و نقل بین المللی کالا صورت گرفته است.

وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: در سال گذشته میزان بار ترانزیت از کشور بالغ بر ۱۰ میلیون تن بوده که با بهسازی خطوط و ارتقای بهره‌وری، می توان به  حجم ۵۰ میلیون تن دست یافت.

این عضو کابینه دولت دوازدهم با اشاره به وجود ۱۴ هزار کیلومتر خطوط ریلی در کشور از مطالعه و احداث ۱۰ هزار کیلومتر دیگر خبر داد و گفت: این مجموعه اقدامات بیانگر اهتمام جمهوری اسلامی ایران به راه آهن است به طوری که در سال گذشته ۴ استان به شبکه ریلی متصل شده و در سال آینده ۲ استان دیگر به شبکه ریلی متصل می شوند.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به شهرسازی ریل پایه بیان داشت: باید از شهرسازی خودرو محور به شهرسازی ریل محور تغییر رویکرد دهیم و این اقدام کمک می کند که فرصت سفر ریلی نه تنها بین شهرها بلکه از طریق ایستگاه های تبادلی بین درون و برون شهر افزایش یابد.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه توسعه قطارهای حومه ای  تقویت کننده توسعه پایدار و کاهش دهنده هزینه، زمان سفر و بهبود دهنده کیفیت زندگی شهری است.

اسلامی یادآور شد: قطارهای حومه ای اتصال یکپارچه حمل و نقل درون و برون شهری را ایجاد و مورد استقبال مردم قرار گرفته است به طوری که هم اکنون از تقاضای سنگینی در بین مردم برخوردار است.

وی افزود: طبق برنامه ریزی انجام شده، شهرهای جدید از طریق قطارهای حومه ای به کلانشهرها متصل می شوند و مترو هشتگرد اولین شهری است که در روزهای آینده به بهره برداری می رسد.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به معماری ایستگاه های راه آهن بیان داشت: ایستگاه های جدید راه آهن که طی سال های اخیر ساخته شده در نوع خود یک اثر معماری قابل احترام است و ملاحظات خاص معماری با مناسبات فرهنگی در آن رعایت شده است.

وی تأکید کرد: ایستگاه های راه آهن باید به قلب تپنده شهر و کانون تردد مردم و بخشی از زندگی آن ها تبدیل شود.

اسلامی ایستگاه راه آهن تهران را یک اثر معماری خطاب کرد و گفت: شهرداری تهران نسبت به بهسازی و بازآفرینی مناطق اطراف ایستگاه راه آهن تهران توجه داشته و اقدامات ویژه ای انجام دهد.