شناسهٔ خبر: 75124 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

معاون راهداری استان كرمان اعلام كرد:

جاده‌های كوهستانی استان كرمان نيازمند سيستم‌های هواشناسی خودكار

سامانه در نشست مديران راهداری و هواشناسي استان كرمان، احسان عراقی‌زاده بر لزوم پيگيری تجهيز جاده های كوهستانی به سيستم های هواشناسی خودكار تاكيد كرد.

به گزارش پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي به نقل از روابط عمومي اداره كل راهداري و حمل و نقل جاده‌اي استان كرمان، در نشستي كه با حضور مديران كل و معاونان اين اداره كل و هواشناسي شمال استان برگزار شد، راهكارهاي اساسي در زمينه ايجاد ارتباط دوسويه در اطلاع‌رسانی به‌موقع از وضعيت جوي راه‌هاي مواصلاتي استان به‌ويژه گردنه‌ها و جاده‌هاي كوهستاني مورد بررسی قرار گرفت و بر لزوم پيگيري تجهيز جاده‌هاي كوهستانی به سيستم‌هاي هواشناسي خودكار تاكيد شد.

 راهكارهاي اساسي در زمينه ايجاد ارتباط دوسويه در اطلاع رساني به موقع از وضعيت جوي راه‌هاي مواصلاتي استان به ويژه گردنه‌ها و جاده هاي كوهستاني  مورد بررسي قرار گرفت و بر لزوم پيگيري تجهيز جاده هاي كوهستاني به سيستم هاي هواشناسي خودكار تاكيد شد.

احسان عراقي زاده معاون راهداري اداره كل راهداري و حمل و نقل جاده اي استان كرمان با بيان اين مطلب گفت: به منظور انجام فعاليت هاي به موقع، منظم و موثر راهداري زمستاني مقرر شد، منبعد هواشناسي استان اطلاعات جوي را علاوه بر منطقه، به تفكيك شهرستان و بخش در اختيار راهداري قرار دهند.

عراقي زاده افزود: مقرر شد وضعيت جوي جاده هاي مناطق مرتفع كه در طول زمستان به صورت ناگهاني مه آلود مي شوند از طريق سامانه هاي پيامكي به راهداري استان اطلاع داده شوند ، اين اقدام نيز به عنوان يكي از راهكارهاي جلوگيري از سوانح جاده اي در مناطق كوهستاني به شمار مي رود.

وي خاطر نشان كرد: يكي از عمده ترين دلايلي كه باعث تخريب جاده ها در اثر سيل مي شود،  ناآگاهي و عدم اطلاعات دقيق از ميزان بارش هاي رگباري و آني در استان هاي مرتفع همجوار است كه در اين نشست مقرر شد، اداره كل هواشناسي استان از وضعيت جوي استان هاي همجوار،  اطلاعات را اخذ و به راهداري استان اعلام نمايند.

عراقي زاده تصريح كرد:  يكي از مصاديق ITS   ( سامانه هاي هوشمند جاده اي )، نوعي سيستم هواشناسي هوشمند است كه به صورت خودكار هر چند دقيقه اطلاعات جوي را بروزرساني نموده و به مراكز ارسال مي نمايدكه در استان كرمان تنها يك نمونه از اين سيستم فعال است، در صورتي كه از ۲۵ گردنه برف گير استان حداقل به پانزده سامانه هواشناسي هوشمند  نياز مبرم داريم.