شناسهٔ خبر: 75176 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

معاون وزیر راه و شهرسازی از اجرای فاز دوم طرح اقدام ملی تولید مسکن خبر داد

آغاز ثبت‌نام مسکن در شهرهای جديد از هفته اول آذر

حبیب‌الله طاهرخانی حبیب‌اله طاهرخانی، از آغاز ثبت نام طرح اقدام ملی توليد مسكن در شهرهای جديد از هفته نخست آذرماه خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، حبیب‌اله طاهرخانی، معاون وزير راه و شهرسازی و مديرعامل شركت عمران شهرهای جديد امروز چهارشنبه ٢٢ آبان ماه با حضور در اجلاس مدیران صنعت ساختمان جنوب كشور در شهر شيراز از آغاز ثبت‌نام طرح اقدام ملی توليد مسكن در شهرهای جديد از هفته نخست آذرماه خبر داد و گفت: اين طرح عموما در زمين هاي آماده سازي شده و داراي زيرساخت، احداث شده و اقشار متوسط جامعه مخاطب آن خواهند بود.
طاهرخاني در ادامه با تأكيد براينكه واحدهاي توليدي مسكوني در اين طرح از لحاظ كيفيت، نحوه اجرا، سيستم انعقاد قرارداد و ارجاع كار به سازندگان و انبوه سازان كاملا تابع نظام فني و اجرايي بوده و و با رعايت قوانينج مذكور ساخته خواهند شد گفت: تلاش داريم خروجي اين طرح در زمانبندي مشخص و با كيفيت مناسب به متقاضيان و شهروندان ارائه شود.
معاون وزير راه و شهرسازي در تشريح ويژگي افراد واجد شرايط طرح مذكور بيان كرد: متقاضيان واجدشرايط تا پيش از اين نبايد از تسهيلات يارانه اي استفاده كرده، ساكن محدوده طرح و متاهل بوده و در نهايت سابقه مالكيت از سال ٨٤ نيز نداشته باشند.
به گفته اين مقام مسئول زمين در اين طرح به قيمت كارشناسي شده و اقساط طولاني مدت با دوره تنفس ٢ ساله از مردم دريافت خواهد شد.
طاهرخاني با اشاره به بهرمندي اين طرح از تسهيلات ١٠٠ ميليوني با نرخ سود ١٨ درصد بيان كرد: خوشبختانه افرادي كه جزو متقاضيان طرح مسكن يكم نيز هستند با هماهنگي بانك مسكن ميتوانند وارد برنامه اقدام ملي شوند.
وي همچنين تأكيد كرد: اين طرح براي اقشار متوسط جامعه بوده و طرح ديگري با همكاري نهادهاي حمايتي براي طبقه ضعيف در حال اجراست كه طبق آن، زمين ٩٩ ساله و رايگان در اختيار نهادها قرار ميگيرد كه با كمك تسهيلات مورد نياز اين جامعه را مورد پوشش قرار مي دهد.
اين مقام مسئول همچنين درخصوص بازار مسكن و دلايل بي ثباتي آن بیان کرد: بدون شك اگر مداخلات دولتی عاملی برای ثبات بود در سال ٩١ که در اوج عرضه مسکن مهر بودیم باید رکود ایجاد میشدبنابراين به اين نتيجه ميرسيم كه رابطه معنا دارای برای حضور دولت و کنترل قیمت وجود ندارد.
وی افزود: بخش عمده ای از سرمایه های اقتصادی کشور در ساخت ساختمان سرمایه گذاری شده است و بیش از دو میلیون ساختمان در کشور خالی مانده است و سرمایه های این بخش کمکی به اقتصاد کشور نمی کند.
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه طبق برنامه ريزي انجام شده قرار است ٦ هزار واحد مسکن در شهر جديد صدرا ساخته شود عنوان کرد: شرایط پیش نیاز این طرح باید ایجاد شود و موضوعاتی نظیر مالیات، حقوق نظام مهندسی و سایر عوامل اجرایی نيز در نظر گرفته شود.
طاهرخانی در خصوص حضور بخش خصوصی در بازار مسکن عنوان کرد: بازار مسکن در انحصار بخش خصوصی است و مداخله بخش دولتی تنها در مسکن مهر صورت گرفت و در این بخش دو میلیون و ٣٠٠ هزار واحد در این طرح ساخته شد.
وی معتقد است: شرایط برای حضور بخش خصوصی به صورت مستقل در بخش ساختمان باید ایجاد شود.
معاون وزیر راه و شهرسازی در خصوص عنصر مغفول مانده حوزه ساختمان اظهار کرد: نوآوری در صنعت ساختمان کشور بسیار محدود و کند است و باید جهشی در حوزه نوآوری ایجاد شود تا شاهد افزایش بهره وری در این حوزه باشیم.
وي ادامه داد: رکود در بسیاری از شاخص ها رخ داده است و دولت نمی تواند به تنهایی در رفع خلا ها اقدام کند و باید شرایطی برای حضور بخش خصوصی در راستای حل این خلا ها فراهم شود.
وی با اشاره به اين نكته كه مخاطب طرح اقدام ملی مسکن اقشار کم درآمد اجتماعی نیستند و متقاضیان باید ١٠ درصد هزینه ساخت را تامین کنند گفت: طرح اقدام ملی مسکن هیچ قیمت ثابتی ندارد و بر اساس چهارچوب های قرارداد های فنی ،مهندسی کشور خواهد بود و هر طرح قیمت متفاوتی خواهند داشت.
طاهرخاني در پايان نيز خاطرنشان كرد: همکاری دستگاه های اجرایی با طرح اقدام ملی مسکن ضروری و یکی از مهمترین عوامل پیشبرد این طرح دانست.