شناسهٔ خبر: 75196 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

وزیر راه و شهرسازی در بیست و پنجمین اجلاس شورای‌عالی استان‌ها:

اجازه نخواهیم داد بیش از این از جیب آیندگان هزینه شود/ تشکیل شرکت قطار‌های حومه‌ای تا پایان سال/ در خراسان شمالی متقاضی مسکن اقدام ملی وجود ندارد

حضور وزیر راه و شهرسازی در بیست و پنجمین اجلاس شورای عالی استان‌ها وزیر راه و شهرسازی گفت: اساس پروژه‌های ما در وزارت راه و شهرسازی و کشور باید بر مبنای توسعه پایدار و متوازن باشد تا رویکردهایمان را متناسب با توان و پشتیبانی لازم، محقق کند و به‌جای تقاضامحوری، نگاه‌های محلی و منطقه‌ای، برنامه‌محور و بر اساس اولویت‌ها حرکت کنیم.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، بیست و پنجمین اجلاس شورای‌عالی استان‌ها روز پنجشنبه، ۲۳ آبان‌ماه به ریاست مرتضی الویری، عضو شورای شهر تهران و با حضور وزیر راه و شهرسازی برگزار شد.

محمد اسلامی در بخشی از این نشست که با حضور ۵۲ نفر از اعضای شوراهای شهر سراسر کشور در تهران برگزار شد، ارتباط مستقیم وظایف وزارت راه و شهرسازی با زندگی مردم را یک حقیقت ماندگار خواند و گفت: عملکرد قوی و مناسب این وزارتخانه، تاثیری کیفی بر زندگی مردم خواهد داشت و عملکرد ضعیف آن نیز بر زندگی مردم اثر می‌گذارد.

وی با اشاره به این‌که نباید از ظرفیت قانون استفاده تفسیر به رای کنیم، بر استفاده دقیق و به‌هنگام از قانون در اجرا و پیشبرد امور تاکید کرد و افزود: مباحث مربوط به بودجه، منابع و اعتبارات همواره یکی از مشکلات و معضلات کشور بوده و هیچ زمانی نبوده است که با این مشکلات درگیر نباشیم؛ اما نکته مهم در این میان این بوده است که برآیند این حرکت در جهت پیشبرد اهداف توسعه‌ای به‌منظور کیفیت‌بخشی به زندگی مردم و عزت ایران باشد.

وی افزود: اساس پروژه‌های ما در وزارت راه و شهرسازی و کشور باید بر مبنای توسعه پایدار و متوازن باشد تا رویکردهایمان را متناسب با توان و پشتیبانی لازم، محقق کند و به‌جای تقاضامحوری، نگاه‌های محلی و منطقه‌ای، برنامه‌محور و بر اساس اولویت‌ها حرکت کنیم.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به تغییر رویکرد در معاونت شهرسازی و معماری این وزارتخانه خاطرنشان کرد: در این حوزه، رویکرد قبلی که دارای اشکالاتی بود، کنار گذاشته شده است و شیوه جدیدی که اتخاذ کرده‌ایم در جهت برآوردن نیازهای توسعه شهر قرار دارد.

وی با اشاره به آسیب‌های مختلف موجود کلان‌شهرها در حوزه طرح‌های تفصیلی این موارد را ناشی از عدم پایبندی به طرح‌ها و برنامه‌های مصوب برشمرد و افزود: آنچه‌که باید در این حوزه به معاونت شهرسازی و معماری ابلاغ می‌شد، انجام شده و با اهتمام ویژه، مواردی نظیر حفاظت از باغات و تامین سرانه‌های فرهنگی، آموزشی و فضای سبز در دستور کار قرار گرفته است و به‌طور قطع در این بخش، وزارت راه و شهرسازی، اراضی خود را در اختیار شهرداری ها گذاشته است و اگر کوتاهی در این حوزه صورت‌گرفته است، عملی غیرقانونی بوده که مشمول تذکر است و باید به ضوابط تعیین‌شده، پایبند باشیم.

اسلامی عنوان کرد: در برنامه ششم توسعه، تصویب طرح جامع شهرهای زیر ۵۰ هزار نفر به شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان‌ها سپرده شده و دستورالعمل آن ابلاغ شده است و یک هیئت تدقیق را برای کنترل مصوبات شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان‌ها تشکیل داده‌ایم تا ضمن بررسی تمام  مصوبات این شورا، نسبت به مصوباتی که با ضوابط ابلاغی و شهرسازی مطابقت ندارد، تذکر لازم داده شود؛ در این حوزه متاسفانه تاکنون پنج مصوبه از ۹ مصوبه‌ای که پس از تفویض اختیار به‌دست ما رسیده است، دارای اشکالات خلاف قانون و ضابطه بودند که تذکر لازم را داده‌ایم و البته در مواردی با این پاسخ مواجه شده‌ایم که نباید در مصوبات این شورا دخالت کنیم اما خط قرمز ما ضوابط قانونی است که آن‌ها را ابلاغ کرده‌ایم.

وی افزود: اجازه نخواهیم داد بیش از این از جیب آیندگان هزینه شود و باغاتی که در این شهرها وجود دارد به بناهایی با کاربری‌های تجاری یا مسکونی تبدیل شود و شهر را به‌تدریج از ریه‌های تنفسی ارزشمند خود ساقط کند.

اسلامی، نکته مهم دیگر در بحث شهرسازی را حرکت از خودرو‌محوری به سوی ریل‌پایه‌شدن عنوان کرد و گفت: این بخش به‌ویژه در کلان‌شهرها مورد تاکید ما است و در حوزه قطارهای حومه‌ای نیزمصوبات لازم دیده شده و اساسنامه نیز به تصویب رسیده است و ان‌شاءالله در همین امسال شرکت قطار‌های حومه‌ای را تشکیل خواهیم داد که در مشارکت با شهرداری‌ها این شرکت، حمل و نقل شهرهای بزرگ و پیرامون شهر را با قطارهای حومه‌ای انجام دهد و از این طریق تردد خودرو‌ها را به حداقل برسانیم. رویکرد ما در حوزه حمل و نقل این است که بتوانیم این یکپارچگی را در سایر  کشور به‌ویژه کلان‌شهرها توسعه دهیم.

وی در بخش دیگری از این اجلاس، گفت: امروز در سطح کشور ۳۰ هزار کیلومتر راه، آزادراه، بزرگراه و راه‌آهن در دست تکمیل و ساخت است و این عدد زمانی که در کنار عدد ۶۶ هزار کیلومتر شبکه موجود حمل و نقل کشور قرار می‌گیرد به معنای افزایش ۵۰ درصدی این شبکه است و این روند نیز همچنان ادامه دارد.

وی ادامه داد: در کشور هیچ نقطه حادثه‌خیزی نداریم بلکه دارای نقاط پرحادثه هستیم؛ باید توجه داشته باشیم هر جاده ای برخوردار از هندسه خاص خود است و باید با سرعت مشخصی در آن جاده حرکت کرد؛ هم اکنون بیش از ۷۶ درصد تصادف‌های جاده‌ای که پلیس ماهانه گزارش می‌کند متاثر از عدم توجه به جلو خستگی و خواب آلودگی و عامل انسانی است. پلیس تاکنون ۲۵۱ نقطه پرحادثه را به ما اعلام کرده که از این تعداد ۶۸مورد کاملا برطرف‌شده و ۱۴۰مورد نیز در حال احداث است و مابقی که شامل پل‌های بزرگ نیز می‌شود در دست طراحی است و البته تردد در این نقاط با کنترل پلیس همراه است؛ بنابراین به خاطر ندارم که پلیس نقطه‌ای را پرحادثه اعلام کرده باشد و ما نسبت به آشکارسازی و ایمن‌سازی آن اقدام نکرده باشیم.

وزیر راه و شهرسازی همچنین درخصوص نقشی که شوراهای اسلامی شهرها می‌توانند در جهت رفع معضلات اجتماعی و کاهش آسیب‌های اجتماعی داشته باشند نیز گفت: در بحث بازآفرینی شهری و طرح اقدام ملی تولید و عرضه مسکن، نیازمند مشارکت اساسی شوراها هستیم و به موجب ماده دوم قانون و آیین‌نامه ساماندهی مسکن، آمادگی داریم، زمین رایگان را در اختیار نهادها و خیرین بگذاریم تا نسبت به ساخت و اجاره واحدهای مسکونی به اقشار آسیب‌پذیر اقدام کنند؛ شهرداری‌ها با همکاری شوراهای شهر، می‌توانند این کار را انجام دهند و هر شهرداری و شورای شهری که این اهتمام را داشته باشد و بتواند سیستمی برای ساخت و اجاره واحدهای مسکونی تدوین کند با آن‌ همکاری خواهیم کرد.

وی در خصوص آخرین اقدامات و تحولات طرح اقدام ملی تولید و عرضه مسکن نیز گفت: ثبت‌نام این طرح در تعدادی از استان‌ها آغاز و زمین‌ مورد نیاز نیز تامین شده است و امیدواریم بتوانیم بخشی از نیاز مسکن را از این طریق تامین کنیم؛ هم‌اکنون در استان‌های قم و خراسان جنوبی ظرفیت این طرح تکمیل‌شده است اما در خراسان شمالی علی‌رغم وجود ظرفیت، متقاضی وجود ندارد؛ به‌زودی این طرح را به سایر استان‌ها نیز تسری خواهیم داد و حمایت و مشارکت شوراها و شهرداری‌ها در صدور پروانه‌های ساختمانی کمک می‌کند تا ساخت‌و‌ساز رونق گیرد؛ ضمن آنکه حذف بروکراسی و روان‌سازی در این خصوص توسط شهرداری‌ها و شوراها به روند ساخت و ساز کمک شایانی خواهد کرد.

اسلامی در خصوص بافت‌های فرسوده نیز افزود: طبق قانون مطالبات شهرداری‌ها در این بخش را باید بدهیم و سال گذشته، مطالبات تا پایان سال ۹۶ تسویه شد و امسال نیز پیگیری می‌کنیم که مطالبات شهرداری‌ها تا پایان سال تسویه شود. موضوع دیگر نیز بحث تکمیل روبناهاست که در این حوزه از ابتدای سال جاری ۳۸۴ میلیارد تومان در محلات هدف هزینه کرده‌ایم و در این بخش نیز امیدواریم نقش شهرداری‌ها پررنگ‌تر شود و شوراهای شهر نیز پشتیبانی خوبی از این طرح انجام دهند.