شناسهٔ خبر: 75199 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی خبر داد

آغاز واگذاری ۷۰هزار واحد مسکونی اقدام ملی در شهرهای جدید از هفته های آتی/احداث ۴۰۰هزار واحد برنامه اقدام ملی در۴۰میلیون مترمربع زیربنا/۱۰۰هزار میلیاردتومان گردش مالی اقدام ملی مسکن به جز قیمت زمین

محمود محمودزاده معاون مسکن و ساختمان با اشاره به اینکه برنامه اقدام ملی مسکن در ۴۰ میلیون مترمربع زیربنا احداث می شود و گردش مالی آن ۱۰۰ هزار میلیارد تومان بغیر از قیمت زمین است، گفت: لایحه مشارکت عمومی و خصوصی در دولت در دست بررسی است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمود محمودزاده معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی در برنامه گفتگوی ویژه خبری با موضوع اقدام ملی مسکن به جزییات این برنامه اشاره کرد و گفت: برنامه اقدام ملی مسکن که احداث ۴۰۰ هزار واحد مسکونی است به گونه ای برنامه ریزی شده که عملیات اجرایی همه این تعداد آغاز شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: تولید مسکن جریانی مستمر و ادامه دار است و این سیاست ادامه خواهد یافت. 

محمودزاده با اشاره به اینکه بر اساس برنامه ششم توسعه و طرح جامع مسکن کشور سالانه به حدود یک میلیون واحد مسکونی دارد، توضیح داد: در تولید مسکن دولت سیاستگذار و تسهیلگر است و باید بخش های خصوصی بخش عمده این تولید را به عهده بگیرند.

وی تصریح کرد: عملیات اجرایی بیش از ۱۸۰ هزار واحد تاکنون آغاز شده است. 

معاون مسکن و ساختمان اعلام کرد: طرح اقدام ملی مسکن در ۴۰ میلیون مترمربع زیربنا احداث می شود و گردش اقتصادی و مالی آن بغیر از قیمت زمین بین ۸۰ تا ۱۰۰ هزار میلیاردتومان است که می تواند نقش موثری در رونق تولید ایفا کند.

این مقام مسئول ضمن تاکید بر اینکه نیاز بازار مسکن بیش از ۴۰۰ هزار واحد است، خاطرنشان کرد: ثبت نام اقدام ملی مسکن در استان ها مرحله ای است و به محض تامین زمین در استان هایی که ثبت نام انجام داده اند، ثبت نام مجدد انجام می شود.

محمودزاده یادآور شد: استان های قم، سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و خراسان شمالی ثبت نام را از سه شنبه آغاز کردند که در استان قم در ساعات اولیه ظرفیت تکمیل شد. بر اساس آخرین آمار، قم با ۴۴۰۰ نفر تکمیل ظرفیت شده و در سیستان و بلوچستان با شرکت ۱۰ هزارنفر، در خراسان جنوبی با شرکت ۲۵۰۰ نفر و در خراسان شمالی با ۲۴۰۰ نفر ثبت نام صورت گرفته است.

وی با تاکید بر اینکه لزوما ثبت نام نیاز به اینترنت پرسرعت نداشت، توضیح داد: چهار شرط ثبت نام در اقدام ملی مسکن بر اساس قانون ساماندهی است و پالایش نیز آنلاین در خصوص بند ج (عدم استفاده از امکانات دولتی) و در سایر شروط با استعلام از سازمان ثبت احوال، سازمان ثبت اسناد و بانک انجام خواهد شد.

محمودزاده با اشاره به اینکه وزارت راه و شهرسازی در برخی از استان ها از جمله استان های شمالی زمین وجود ندارد، گفت: با تلاش های انجام شده تاکنون ۷۰۰۰ هکتار زمین استحصال شده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: در طرح اقدام ملی سه مدل واگذاری زمین وجود دارد که شامل واگذاری زمین ۹۹ ساله، فروش اقساطی زمین به اضافه قیمت تمام شده ساختمان و در نهایت فروش اقساطی است.

محمودزاده ادامه داد: واگذاری حدود ۷۰ هزار واحد اقدام ملی در شهرهای جدید از هفته های آتی آغاز می شود که با شرایط قیمت تمام شده ساختمان و فروش اقساطی است.

وی افزود: تعدادی از سازندگان واحدهایی را با ۶۰ تا ۷۰ درصد پیشرفت دارند که تمایل دارند در طرح اقدام ملی و با قیمت تمام شده واگذار کنند. پیش بینی می کنیم که از اواخر امسال و اوایل سال آینده این واحدهای اقدام ملی مسکن اففتاح و تحویل برخی از متقاضیان شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه وظیفه وزارت راه و شهرسازی در طرح مسکن مهر صرفا احداث ساختمان و نه تامین زیرساخت ها بوده است از تمامی وزارتخانه ها و سازمانه ای متولی تکمیل زیرساخت ها خواست تا تعهدات خود را در خصوص تکمیل وظایفی که به عهده داشتند، انجام دهند.

محمودزاده ادامه داد: از ابتدای آغاز وزارت آقای اسلامی، وزیر راه و شهرسازی ۴۸۴ هزار واحد مسکن مهر باقی بود که تاکنون ۱۶۵ هزار واحد تکمیل و به متقاضیان تحویل شد. همچنین ۱۲۲ هزارواحد مسکن مهر نیز ساختمان شان احداث شده و زیرساخت ها باقی مانده است.

وی رقم باقیمانده واحدهای مسکونی مهر را ۷۵ هزار واحد عنوان کرد و گفت: وزارت راه و شهرسازی در طرح مسکن مهر فراتر از وظایف خود عمل کرده است.

وی در خصوص قراردادهای مشارکتی در طرح اقدام ملی مسکن با اشاره به اینکه این شیوه تنها ۱۰ درصد طرح را به خود اختصاص داده از بستن قرارداد ۲۵ هزارواحد آن با قانون مناقصات خبر داد و گفت: لایحه مشارکت عمومی و خصوصی در دولت در دست بررسی است.