شناسهٔ خبر: 75277 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

نماینده مجلس مطرح کرد:

استفاده از ظرفیت سرمایه گذاران داخلی و خارجی برای توسعه بندر چابهار/ هرچه سریعتر جاده و راه آهن به بندر چابهار متصل شود/ توسعه چابهار می تواند گره کور اقتصاد ایران را باز کند

علیم یارمحمدی نماینده زاهدان در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه بندر چابهار باید در حد بنادر پیشرفته و لجستیکی دنیا توسعه پیدا کند، گفت: هرچه سریع تر دستگاه های مربوطه باید نسبت به اتصال جاده، راه آهن و فرودگاه به چابهار اقدام کنند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی،  علیم یارمحمدی با تاکید بر لزوم توسعه دو محور شرق به غرب و شمال به جنوب، اظهار کرد: چابهار محل تلاقی این دو محور است اگر به توسعه محورهای مذکور توجه ویژه نداشته باشیم و شرایط لازم را برای پیشرفت چابهار فراهم نکنیم بازنده بازی اقتصادی خواهیم بود.

وی ادامه داد: اهمیت توسعه چابهار به حدی است که حتی اگر تمامی پروژه های اقتصادی را  کنار بگذاریم و تمامی سرمایه و تجهیزات خود را برای توسعه آن به کار گیریم کار خاصی انجام نداده ایم.

نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه باید مطالعات جامعی در خصوص توسعه سواحل مکران صورت گیرد و در راستای توان عملیاتی این منطقه فعالیت های مربوطه انجام شود، گفت: باید با برنامه ریزی صحیح و ورود سرمایه موجب توسعه عملیاتی چابهار و سواحل مکران را رقم بزنیم و بتوانیم از موقعیت ویژه استراتژیک و ترانزیتی این مختصات بهره مند شویم.

یارمحمدی در ادامه با بیان اینکه چینی ها در بندر گوادر در حال فعالیت هستند و قصد دارند که بازار منطقه را در دست گیرند، اظهار کرد: باید با سرمایه گذاری و برنامه ریزی صحیح در راستای توسعه چابهار گام های جدی برداریم و از سایر ظرفیت های موجود از جمله حضور هندی ها و دیگر سرمایه گذاران داخلی و خارجی بهره مند شویم.

وی با تاکید بر اینکه چابهار اولین شهر لجستیکی کشور است و پسکرانه های آن باید در حد پسکرانه بزرگترین و پیشرفته ترین بنادر دنیا توسعه یابد، عنوان کرد: امیدوار هستیم که راه آهن چابهار-زاهدان بر اساس دستور رهبری مبنی بر استفاده از اعتبار ۳۰۰ میلیون یورویی تا سال ۱۴۰۰ تکمیل شود و بتوانیم انتقال بار را به خوبی از این مسیر انجام دهیم.

نماینده زاهدان در مجلس شورای اسلامی با تصریح اینکه امنیت در چابهار شبیه به هیچ کجای دنیا نیست، خاطرنشان کرد: باید چابهار را در حد یک بندر لجستیکی پیشرفته ببینیم و تمام تلاش خود را برای توسعه این بندر به کار گیریم چرا که در برهه زمانی کنونی که اقتصاد ایران با مسائل مختلفی مواجه است توسعه چابهار می توان بسیاری از گره های کور را باز کند.

به گزارش سازمان بنادر و دریانوردی،‌ یارمحمدی با اشاره به اینکه توسعه چابهار باید به صورت یک بسته جامع دیده شود، اظهار کرد: باید توسعه جاده، راه آهن و فرودگاه در ارتباط با بندر چابهار دیده شود نباید منتظر بمانیم که صرفا هندی ها، چینی ها و یا سایر سرمایه گذاران خارجی برای ما کار انجام دهند، بلکه باید علاوه بر استفاده از ظرفیت سرمایه گذاران خارجی بتوانیم از ظرفیت های داخلی استفاده کنیم.

وی ادامه داد: توسعه محور شرق از سال ۱۳۸۰ ابلاغ شده است و باید بتوانیم در کوتاه ترین زمان ممکن جاده، راه آهن و فرودگاه را به بندرچابهار متصل کنیم.