شناسهٔ خبر: 75292 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

ابلاغ دستورالعمل عمليات زمستانی در فرودگاه مهرآباد

فرودگاه برف دستورالعمل نهايی عمليات زمستانی فرودگاه مهرآباد شامل وظايف و اقدامات استاندارد تمام واحدهای خدمت رسان ابلاغ شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی فرودگاه مهرآباد، این دستورالعمل، با هدف هماهنگی و برنامه‌ریزی دقیق جهت آماده‌سازی واحدها، ارگان‌های نظامی، شركت‌های هواپیمایی و هندلینگ كننده برای آمادگی برای رویارویی برودت هوا، نزولات جوی و پدیده برف و یخبندان ابلاغ شد.

به گفته میرسعید صفی نیا، مدیرکل فرودگاه مهرآباد، در این فرودگاه تاکنون كمیته عملیات زمستانی تشکیل و تمرین برف روبی و اطلاع‌رسانی به ایرلاین‌ها از طریق صدور اطلاعیه هوانوردی (NOTAM) انجام شده است.

همچنین در این راستا می توان به اقداماتی از جمله پاكسازی سطوح پروازی (طبق بخشنامه شماره CIR۱۲۱۴ سازمان هواپیمایی كشوری) و آماده‌سازی آن برای نشست و برخاست هواپیماها بر اساس اولویت‌بندی كتاب AIP، پاكسازی خیابان‌ها و مسیرهای منتهی به ورودی ترمینال‌ها، به كارگیری دستگاه ضریب اصطكاك، تشكیل كارگروه تصمیم‌گیری برای از سرگیری و اولویت بندی پروازها به صورت محدود اشاره کرد.

صفی نیا پاكسازی و یخ زدایی بدنه هواپیما، استفاده از پله‌های مسقف، پاكسازی كامل اطراف هواپیما(Safety Zone Area و بدنه هواپیما)، اتخاذ تدابیر لازم در حد فاصل اتوبوس تا هواپیما برای جلوگیری از سُرخوردن مسافران، حفظ سطح ایمنی در ارایه خدمات هوانوردی و فرودگاهی و هماهنگی با كارگروه تصمیم‌گیری برای از سرگیری پروازها با توجه به ظریف محدود فرودگاه مهرآباد را از وظایف هندلینگ کننده ها عنوان کرد.

وی گفت: شرکت های هندلینگ کننده باید ضرورت به كارگیری ناظران Wing Walker در زمان جابه جایی هواپیما، حضور نماینده پاسخگو به مسافران در ترمینال ها، اجرای محدودیت تردد در شرایط دید كم و وجود برف و یخ و لغزندگی، حفظ سطح ایمنی در ارایه خدمات هوانوردی و فرودگاهی، ارایه توصیه های لازم به پرسنل و كاركنان ذیربط، همكاری و هماهنگی با كارگروه تصمیم گیری جهت از سرگیری پروازها با توجه به ظریف محدود فرودگاه مهرآباد را مورد توجه قرار دهند.

صفی نیا گفت: هندلینگ کننده های سامان و ایران ایر و همراه کوشا کیش تنها شركت‌های مجاز به ارایه خدمات De-Icing هواپیماهای مسافربری هستند كه آنها نیز باید مجوز دریافت شده از سازمان هواپیمایی كشوری را ارسال کنند. شركت‌های هواپیمایی نیز باید  پاكسازی رمپ و محل های در اختیار و همكاری در ارایه خدمات ایمن و مطلوب در زمان بارش را انجام دهند.