شناسهٔ خبر: 75390 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

براساس تاکید رییس جمهور در اولین نشست کمیته هماهنگی حمل‌ونقل و زیرساخت ایران و ارمنستان مقرر شد

طراحی سه مدل سرمایه‌گذاری برای اتصال ایران و ارمنستان/ بزرگراه شمال-جنوب ارمنستان پنجره ارتباط ایران به کشورهای عضو اوراسیا و گرجستان

جلسه هماهنگی کمیته مشترک حمل و نقل زیرساخت ایران و ارمنستان در اولین نشست کمیته هماهنگی حمل‌ونقل و زیرساخت ایران و ارمنستان مقرر شد، سه مدل سرمایه‌گذاری پیشنهادی برای تکمیل بزرگراه شمال-جنوب کشور همسایه در راستای تاکید وزیر راه و شهرسازی و اتصال دو کشور تهیه شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی اولین نشست کمیته هماهنگی حمل‌ونقل و زیرساخت ایران و ارمنستان به ریاست امین ترفع، مدیرکل دفتر تجاری‌سازی و امور تشکل‌های معاونت حمل‌ونقل وزارت راه و شهرسازی با حضور اعضا و نمایندگانی از وزارت نیرو به عنوان مسئول کمیسیون مشترک ایران و ارمنستان و مسئول هماهنگی توافقنامه اوراسیا، سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل، شرکت راه‌‌آهن،‌ بانک توسعه صادرات، صندوق توسه ملی، دفتر سرمایه‌گذاری وزارت راه و شهرسازی و بخش خصوصی برگزار شد.

ترفع در این نشست با اشاره به اهتمام دو کشور بر توسعه روابط و تکمیل زیرساخت‌های مشترک حمل‌ونقلی از جمله بزرگراه شمال-جنوب کشور ارمنستان اظهار داشت: بزرگراه شمال-جنوب ارمنستان از بعد تجارت از اهمیت بالایی برخوردار است و پنجره ارتباط ایران به کشورهای عضو اوراسیا و کشور گرجستان محسوب می‌شود.

مدیرکل دفتر تجاری سازی و امور تشکل‌ها افزود: در پنج سال گذشته احداث این بزرگراه در دستور کار دو کشور قرار داشته است، اما پس از دیدار اخیر محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی جمهوری اسلامی ایران و وزیر مدیریت منطقه‌ای و زیرساخت‌های ارمنستان، این جمع‌بندی حاصل شد که اتصال دو کشور از طریق زیربناهای حمل‌ونقل تسریع شود.

ترفع بیان داشت: امروز شاهد حضور حلقه‌های کلیدی تشکیل کنسرسیوم اجرایی از جمله بخش سرمایه‌گذاری و بانک بر سر یک میز هستیم تا به یک مدل مشترک و واحد دست‌ یابیم.

در ادامه مقرر شد، طی روزهای آینده سه مدل سرمایه گذاری پیشنهادی برای ساخت بزرگراه شمال-جنوب کشور همسایه با مشارکت بخش خصوصی، دولتی و بانک‌های داخلی برای نشست بعدی تهیه شود تا پس از جمع‌بندی و تایید وزیر راه و شهرسازی برای دولت ارمنستان ارائه شود. 

گفتنی است، روز دوازدهم ‌آبان سال جاری محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی با سورن پاپیکیان، وزیر مدیریت منطقه‌ای و زیرساخت‌های ارمنستان ملاقات و در خصوص توسعه همکاری‌های دوجانبه گفت‌وگو و تبادل‌نظر کردند و تشکیل کنسرسیومی متشکل از شرکت‌های معتبر و بانک‌های ایرانی و ارمنی را با هدف تسریع در احداث آن از سوی وزیر راه و شهرسازی مطرح شد.

در آن جلسه مقرر شد؛ به منظور پیگیری پروژه های فیمابین و شروع عملیات اجرایی پروژه ها، کمیته مشترک همکاری‌های زیرساختی ظرف یک ماه آینده برگزار شود.

یادآور می‌شود، پیش از آن نیز در جریان سفر رئیس جمهوری به ارمنستان و پس از دیدار با مقامات این کشور در مهرماه سال جاری، بر تشکیل کمیته مشترک حمل‌ونقل و زیرساخت با هدف بررسی ابتکارات و امکان صادرات خدمات فنی-مهندسی، همچنین مسائل مربوط به حمل‌ونقل جاده‌ای و ریلی میان دو طرف تاکید کرد.

برای مشاهده گزارش تصویری این خبر اینجا را کلیک کنید.