شناسهٔ خبر: 75460 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

وزیر راه و شهرسازی:

اختصاص ۲۰ میلیاردتومان تسهیلات بانک‌مرکزی به بانک‌ها برای تولید مسکن/دولت دهک‌های یک تا ۷ را خانه دار می‌کند

مراسم امضای تفاهم نامه احداث 170 هزار واحد مسکن فرهنگیان وزیر راه و شهرسازی از تخصیص ۲۰ میلیاردتومانی منابع از سوی بانک مرکزی به بانک‌ها برای تولید مسکن خبر داد و گفت: وزارت راه و شهرسازی به صورت رسمی افزایش قیمتی را در خصوص کرایه بار نپذیرفته و نمی‌پذیرد. ناوگانی که با بارنامه حرکت می‌کند و کارت هوشمند دارد تحت نظارت سازمان راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای است که آن سازمان نظارت همه‌جانبه‌ای دارد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی در مراسم امضای تفاهم‌نامه احداث ۱۷۰ هزار واحد مسکن فرهنگیان که امروز دوم آبان ماه در ساختمان دادمان امضا شد به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

اسلامی با اشاره به اینکه ارایه تسهیلات برای طرح اقدام ملی مسکن و طرح خانه‌دار شدن فرهنگیان بر سه رکن استوار است، گفت: در بخش بافت‌های فرسوده، ۵۰ درصد از هزینه‌های تسهیلات را دولت تقبل کرده و ۵۰ درصد نیز توسط متقاضی پرداخت می‌شود.

فرهنگیان از مزایای تولید مسکن در بافت فرسوده بهره‌مند می‌شوند

وزیر راه و شهرسازی یکی از آیتم‌های مورد تعهد وزارت راه و شهرسازی را احداث مسکن در بافت‌های فرسوده شهرها عنوان کرد و با اعلام اینکه فرهنگیان نیز از این سیاست برخوردار خواهند شد، افزود: هرچقدر که امکانات و تسهیلات اجازه بدهد جامعه فرهنگی می‌تواند از تسهیلات مسکن در بافت‌های فرسوده در صورت واجد شرایط بودن استفاده کند.

عضو کابینه دولت دوازدهم خانه‌دار کردن فرهنگیان را در مناطق کم‌برخوردار و روستایی از دیگر امکاناتی عنوان کرد که در این تفاهم‌نامه به آن توجه شده و گفت: در مناطق کم برخوردار و روستایی، تسهیلات ویژه برای مسکن متقاضیان در نظر گرفته شده است و در سایر مناطق نیز تسهیلات مسکن با نرخ سود ۱۸ درصد به متقاضیانی که ثبت‌نام مسکن یکم نداشته‌اند، پرداخت خواهد شد.

وزیر راه و شهرسازی با اعلام این خبر که بانک‌مرکزی، هفته گذشته سهم تسهیلات ابلاغی رییس‌جمهوری مبنی بر تخصیص ۲۰ درصدی منابع بانک به بخش مسکن را برای کلیه بانک‌ها ابلاغ کرد، از تخصیص ۲۰ میلیارد تومانی منابع برای بانک‌ها به موضوع مسکن خبر داد و گفت: هر بانکی سهمیه مشخصی دارد. به محض آنکه ثبت‌نام‌های طرح اقدام ملی مسکن به اتمام برسد افرادی که به صورت گروهی، فردی و یا پروژه‌ای ثبت نام کرده‌اند به بانک‌های عاملی که سهمیه دارند، متصل می‌شوند.  

عضو کابینه دولت دوازدهم در خصوص ارایه آماری مختلف از طرح اقدام ملی مسکن نیز اعلام کرد: ۹۰۰ هزار واحدی که پیش تر اعلام شده بود، جمع ۵۰۰ هزار واحد مسکن مهر باقیمانده از ابتدای ورود بنده به کار به اضافه ۴۰۰ هزار واحد مسکن طرح اقدام ملی بود که هنوز به قوت خود باقی است.

اسلامی ادامه داد: از ۵۰۰ هزار واحد باقیمانده مسکن مهر حدودا ۱۴۰ هزار واحد تحویل شده است، ۱۵۰ هزار واحد آماده تحویل است که کارهای تشریفاتی آن در حال انجام است. حدود ۸۰ هزار واحد نیز مسکن های مهری است که وزارت راه و شهرسازی در آن طرف قرارداد نیست. بدین معنا که دعوای داخلی و پرونده قضایی دارد که در محاکم در دست بررسی است که نوعا تعاونی هایی هستند که به دولت هیچ ارتباط قراردادی نداشته است.

اتمام واحدهای مسکونی مهر باقیمانده تا پایان امسال

وی تصریح کرد: همکاران ما در وزارت راه و شهرسازی تا پایان امسال واحدهای مسکونی مهر را تکمیل و به متقاضیان تحویل می‌دهند.  

وزیر راه و شهرسازی همچنین با اعلام این مطلب که ثبت‌نام ۴۰۰ هزار واحد مسکن طرح اقدام ملی آغاز شده و روند مناسبی نیز در روزهای اولیه ثبت نام داشته است، توضیح داد: فرهنگیانی که در فهرست ۱۷۰ هزار واحد مسکن فرهنگیان موضوع تفاهم نامه وزارت راه با وزارت آموزش و پرورش در طرح اقدام ملی ثبت‌نام کرده‌اند در اولویت قرار دارند و چنانچه سقف پر شود برای باقیمانده فرهنگیان پروژه جدیدی معرفی خواهد شد.

تقویت نهضت خانه‌سازی در کشور

اسلامی تفاهم نامه وزارت راه با نیروهای مسلح را برای احداث ۱۰۰ هزار واحد مسکن برای نیروهای مسلح از دیگر اقداماتی برشمرد که پیش تر انجام شد و گفت: نیروهای مسلح این اراده را دارند که در اراضی خود و یا اراضی که وزارت راه و شهرسازی به آنها تخصیص می‌دهد به کمک و مدد وزارت راه و شهرسازی برای احداث ۴۰۰ هزار واحد مسکونی طرح اقدام ملی بیایند.

وی ضمن تاکید بر نهصت خانه‌سازی در کشور، اعلام کرد: در طرح اقدام ملی، هدف رونق بخشیدن به عرضه و تولید مسکن است. تسهیلاتی که  در شورای پول و اعتبار مصوب شده به این نحو است که تسهیلات قابل واگذاری به سازنده است و تسهیلات می‌تواند از سازندگان به متقاضیان منتقل شود.

حمایت دولت از دهک‌های یک تا هفت برای خانه‌دار شدن

وزیر راه و شهرسازی دهک‌های یک تا هفت را جزو دهک‌هایی برشمرد که در سیاستگذاری برای فراهم کردن امکان خانه‌دار شدن هستند و گفت: دهک های یک تا سه، توسط سازمان‌های حمایتی از جمله کمیته امداد امام خمینی (ره)، ستاد اجرایی فرمان امام (ره)، بنیاد مستضعفان و بنیاد مسکن حمایت شده و تامین مسکن آنها توسط این نهادها و بنیادها انجام می شود.

وی ادامه داد: تفاهم نامه هایی با نهادها و بنیادهای حمایتی انجام شده است و در حال واگذاری این بخش به آنها برای تامین مسکن کم درآمدها هستیم. بدین معنا زمین با اجاره ۹۹ ساله را  در اختیار این نهادها قرار می‌دهیم و آنها جامعه هدف را پوشش  می‌دهند.

اسلامی خاطر نشان کرد: هم‌اکنون ۱۰ هزار واحد مسکونی مهری که متقاضی نداشت را به کمیته امداد امام خمینی واگذار کرده ایم تا بتوانند به اقشار هدف خود واگذار کنند. بنابراین این قشر با استطاعات مالی مشخص توسط این نهادها پوشش داده خواهند شد.

وزیر راه و شهرسازی برنامه‌ریزی برای خانه‌دار کردن دهک‌های چهار تا هفت را از دیگر موارد مورد پیگیری وزارت راه و شهرسازی خواند و گفت: تسهیلات در نظر گرفته شده برای این اقشار با توجه به شهر و نوع امکانات متفاوت است و می‌تواند به خانه‌دار شدن اقشار متوسط جامعه بینجامد.

اسلامی تاکید کرد: خوش‌بین هستیم دامنه‌ای که به لحاظ عرضه، صورت گرفته و فراوانی عرضه کمک کند تا قشر وسیعی بتوانند با سیاستگذاری‌های دولت و وزارت راه و شهرسازی، صاحب خانه شوند.

موافقت تراکم با الزامات قانونی

وی در پاسخ به سوالی در خصوص پیکانشهر نیز اعلام کرد: در خصوص پیکانشهر و هر پروژه دیگری در شهرسازی آیتمی که برای ما اهمیت دارد تناسب و توازن است. در عرصه مشخص به ویژه مکانی که مشجر است، تراکمی که می‌خواهد بارگذاری شود باید حداقل‌های الزامی را دارا باشد.

اسلامی ادامه داد: ما با تراکمی موافقت می‌کنیم که الزامات را رعایت کند و همزمان با آن سود متعارف سرمایه‌گذار را نیز در نظر می‌گیریم.

اسلامی در پاسخ به این پرسش که آیا احداث ۴۰۰ هزار واحد مسکونی در طرح مشارکتی با الزامات قانونی همراه است و همچنین این سوال که اجرای طرح اقدام ملی با افزایش قیمت بنزین دستخوش تغییراتی شود یا خیر؟، گفت: طرح اقدام ملی مسکن با الزام به  قانون ساماندهی و عرضه مسکن انجام می‌شود و دراین باره، دولت و وزارت راه و شهرسازی نیازی به مصوبه مجلس ندارد.

وی با اشاره به اینکه نسبت تسهیلات به ارزش ملک رقم پایینی است، یادآور شد: طبیعی است در شرایطی که اقتصاد ما متاثر از تهاجم دشمن است این اقدامات به ویژه اثرات روانی فراوانی بر جامعه گذاشته و می گذارد.

اسلامی تصریح کرد: در خصوص تولید مسکن در شرایط کنونی، از اختیارات قانونی و پارامترهای لازم برای خانه‌دار کردن بخشی از جامعه نهایت استفاده را می بریم تا تولید مسکن تبدیل به جریان پایدار شود.

وزیر راه و شهرسازی همچنین گفت: هم‌اکنون عرضه و تقاضای مصالح ساختمانی به نفع عرضه است. خیلی از مصالحی که تولید می‌شود از جمله سیمان و فولاد در رکود به سر می‌برد. به همین دلیل در شرایط کنونی، مطمئن هستیم با تمهیداتی که اتخاذ شده و اقداماتی که برای کارت اعتباری مصالح در نظر گرفته شده که کارت اعتباری به پروژه‌های طرح اقدام ملی متصل شود، طرح‌های فوق با موفقیت انجام شود.

وی به نقش رسانه‌ها تاکید کرد و گفت: رسانه‌ها به اخباری که آثار روانی را در جامعه به جای می‌گذارند توجه ویژه‌ای نشان دهند و آثار روانی را در جامعه تهییج نکنند. بدین معنا انتظار داریم تا تحلیل‌ها بر مبنای اخبار صحیح باشد تا موجب تشویش افکار و اذهان عمومی نشود.

اسلامی گفت: مدیران ارشد، میانی و رسانه‌ها، یکصدا و یکپارچه برای تولید مسکن همفکری کرده و با آماده کردن اذهان عمومی، فرصت سوء استفاده را از سوء استفاده کنندگان بگیرند.  

وی گفت:پیش بینی ما از جریانات هفته گذشته که با گران شدن قیمت بنزین رخ داد، این است که اگر بازار خوب کنترل شود و ستادهای نظارتی که ناظر بر عدم افزایش قیمت بر بازار هستند از این مرحله عبور کنیم.

اسلامی در پاسخ به پرسشی در خصوص افزایش کرایه ماشین‌های برون‌شهری، اعلام کرد: وزارت راه و شهرسازی به صورت رسمی افزایش قیمتی را در خصوص کرایه بار نپذیرفته و نمی پذیرد. ناوگانی که با بارنامه حرکت می‌کند و کارت هوشمند دارد تحت نظارت سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای است که آن سازمان نظارت همه جانبه ای دارد.

وی تصریح کرد: به صورت غیررسمی اگر اضافه پرداختی از سوی صاحبان بار انجام می‌شود تخلف است و مانند سایر تخلفات باید برای آن برخورد خواهد شد.