شناسهٔ خبر: 75575 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

در دیدار معاونان وزرای مسکن «ایران» و «کنیا» مطرح شد

اعلام آمادگی ایران برای همکاری با کنیا در ساخت مسکن/بازدید کارشناسان کنیایی از روند بازسازی در ایران

محمود محمودزاده در دیدار معاون مسکن و ساختمان کشورمان با وزیر حمل‌و‌نقل، زیرساخت و مسکن و شهرسازی کنیا بر آمادگی دو کشور برای همکاری در ساخت مسکن تاکید و مقرر شد تا کارشناسان کنیایی به منظور آشنایی با توانمندی ایران در زمینه مسکن، ساختمان و بازسازی مناطق متاثر از بلایای طبیعی از کشورمان بازدید کنند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمود محمودزاده در اولین نشست هیات‌اجرایی مجمع عمومی برنامه اسکان بشر ملل متحد شرکت کرد و در این نشست با معاون وزیر حمل و نقل، زیرساخت و مسکن و شهرسازی کنیا دیدار و گفتگو کرد.

محمودزاده در این دیدار با اشاره به سابقه همکاری‌های وزارتخانه‌های دو کشور به تبیین برنامه‌ها و دستاوردهای وزارت راه و شهرسازی از جمله در حوزه‌های مسکن برای گروه‌های کم‌درآمد از طریق طرح‌های انبوه‌سازی مسکن، تجارب جمهوری اسلامی ایران در زمینه عملیات امداد و نجات، و فرآیند بازسازی و نوسازی پس از بلایای طبیعی به ویژه سیل و زلزله پرداخت.

به گفته معاون وزیر راه و شهرسازی کشورمان از دیگر موضوعات مورد بحث و گفتگوی معاونان دو وزیر، تهیه و تدوین طرح‌های شهری، منطقه‌ای و تفصیلی برای بیش از ۱۳۰۰ شهر در کشور و نیز تهیه و تدوین مقررات ملی ساختمان با هدف احداث ساختمان‌های مقاوم بود.

محمودزاده در این دیدار بر آمادگی وزارت راه‌و‌شهرسازی جهت به اشتراک‌گذاری تجارب یاد شده با کشور کنیا، تاکید کرد.

همچنین معاون وزیر حمل‌و‌نقل، زیرساخت و مسکن و شهرسازی کنیا به تشریح برنامه‌های وزارتخانه خود پرداخت و اعلام کرد: ساخت ۵۰۰ هزار واحد مسکونی اقشار کم درآمد ظرف مدت سه سال از جمله اقدامات کنیا در سال‌های اخیر در بخش مسکن بوده است.

معاون وزیر حمل‌و‌نقل، زیرساخت، مسکن و شهرسازی کنیا همچنین گفت: کشور کنیا از تجارب جمهوری اسلامی ایران در زمینه ساخت مسکن برای اقشار کم‌درآمد استقبال می‌کند.

وی از شرکت‌های توانمند سرمایه‌گذار در بخش ساختمان ایران جهت مشارکت در پروژه انبوه‌سازی مسکن در کنیا دعوت کرد.

بنا بر این گزارش، در انتهای ملاقات دو معاون وزیر ایران و کنیا، مقرر شد تا به منظور آشنایی کارشناسان کنیایی با دستاوردهای و توانمندی‌های جمهوری اسلامی ایران در زمینه‌های مسکن، ساختمان و بازسازی نواحی متاثر از بلایای طبیعی یک تیم کارشناسی کنیایی از کشور ما دیدن کنند.

حمایت معاون مدیرکل سازمان ملل از تجربه‌های ایران در زمین ساخت مسکن

در دومین روز نشست نیز معاون مسکن و ساختمان کشورمان با معاون دبیر کل سازمان ملل و مدیر اجرایی هبیتات دیدار و گفتگو کرد. در این دیدار، محمودزاده معاون وزیر راه وشهرسازی کشورمان بر اراده جمهوری اسلامی ایران نسبت به حمایت از برنامه اسکان بشر ملل متحد به ویژه برنامه اصلاحات ساختاری آن تاکید کرد و گفت: رویکرد جدید وزارت راه و شهرسازی به عنوان مرجع ملی اسکان بشر، حمایت و تعامل نزدیک با دفتر اسکان بشر تهران است.

تقویت نقش و جایگاه دفتر اسکان بشر تهران

وی تصریح کرد: حمایت و تعامل نزدیک با دفتر اسکان بشر تهران در دستور کار است و با اینکار نقش و جایگاه دفتر اسکان بشر تهران با توجه به ظرفیت‌ها، دانش و تجربه ایران در زمینه‌های ساخت و عرضه مسکن برای گروه‌های کم‌درآمد و متوسط، بازسازی و نوسازی پس از بلایای طبیعی، نوسازی بافت‌های فرسوده شهری، تقویت می‌شود.

در این دیدار همچنین دبیرکل سازمان ملل و مدیر اجرایی هبیتات از حمایت‌های ایران از برنامه اسکان بشر ملل متحد تشکر کرد و بر اهمیت به اشتراک‌گذاری تجربه کشورها در زمینه‌های ساخت و عرضه مسکن برای گروه‌های کم‌درآمد و متوسط، بازسازی و نوسازی پس از بلایای طبیعی، و نوسازی بافت‌های فرسوده شهری حمایت و استقبال کرد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، در نشست دو روزه هیات‌اجرایی مجمع عمومی برنامه اسکان بشر ملل متحد که متشکل از ۳۶ کرسی از نقاط مختلف جغرافیایی است، موضوعات مختلفی از جمله برنامه کاری سالیانه و بودجه هبیتات، گزارش اجرای برنامه راهبردی سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۹ هبیتات، گزارش تمهیدات انجام شده برای برنامه راهبردی ۲۰۲۰ تا ۲۰۳۰ هبیتات، گزارش اجرای قطعنامه‌های مصوب اولین مجمع عمومی هبیتات و دیگر موضوعات مرتبط مورد بحث و بررسی اعضا قرار گرفت.

شایان ذکر است، بر اساس ساختار اجرایی جدید برنامه اسکان بشر ملل متحد، مجمع عمومی آن یک هیات اجرایی مشتمل بر ۳۶ کشور را به عنوان هیات اجرایی انتخاب کرد که جمهوری اسلامی ایران در اولین دور برگزاری مجمع عمومی در خرداد سال۹۸ در نایروبی حائز کرسی منطقه آسیا- اقیانوسیه شد.