شناسهٔ خبر: 75613 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

با دستور رئیس جمهور و با حضور وزیر راه و شهرسازی

راه‌آهن میانه- بستان آباد افتتاح شد/استفاده از ریل ساخت داخل در راه‌آهن میانه-بستان‌آباد

افتتاح راه آهن میانه - بستان آباد راه آهن میانه - بستان آباد امروز با دستور رئیس جمهور و با حضور وزیر راه و شهرسازی افتتاح و به بهره برداری رسید.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، رئیس جمهوری امروز چهارشنبه با حضور در ایستگاه راه آهن بستان آباد دستور افتتاح و بهره برداری رسمی از خط آهن میانه- بستان آباد را صادر کرد.

این خط ریلی در ۶ قطعه و به طول ۱۳۲ کیلومتر با هزینه  ۵ هزار میلیارد ریالی از ایستگاه میانه شروع شده و با گذر از مسیر کوهستانی و عبور از شهرهای ترکمنچای و تیکمه داش به ایستگاه راه آهن بستان آباد متصل می شود.

در فاز بعدی این طرح، مسیر ۷۱ کیلومتری بستان آباد به ائل گلی در تبریز به بهره برداری خواهد شد.

براساس این گزارش طرح احداث راه آهن میانه- بستان آباد- تبریز به طول ۲۰۳ کیلومتر با هدف کاهش ۱۱۴ کیلومتر مسیر ریلی از شمال غرب به مرکز کشور، با اعتبار ۱۴هزار و ۱۴۰ میلیارد ریالی در دستور کار وزارت راه و شهرسازی قرار دارد که با اتمام عملیات اجرایی این طرح زمان حرکت قطار تهران - تبریز حدود ۵.۵ ساعت کاهش خواهد یافت. این مساله در کاهش هزینه های تمام شده جابجایی کالا و مسافر داخلی و همچنین رشد سهم ایران در ترانزیت بین المللی در منطقه نقش اساسی به همراه دارد.

اشتغالزایی برای ۲۰۰ نفر و ظرفیت جابجایی سالانه ۷ میلیون تن بار و ۲ میلیون نفر مسافر از مزایای این طرح توسعه ای در استان آذربایجان شرقی است.

همچنین با فرمان رئیس جمهور و بدرقه ایشان و محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی نخستین قطار مسافربری ایستگاه بستان آباد با ۱۵۹ مسافر که از خانواده های معظم شهدا، جانبازان و ایثارگران  شهر بستان آباد هستند، به مقصد مشهد مقدس به حرکت درآمد.

در این طرح ریلی اولین محموله ریل ملی تولید ذوب آهن اصفهان در راه آهن بستان آباد- میانه نصب شده است.