شناسهٔ خبر: 75617 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

معاون وزیر راه و شهرسازی:

۲۰۰۰ هزار پروژه بازآفرینی نیازمند ۴۰۰۰ میلیارد تومان بودجه/ اعتبار پرداخت ۱۰۰ هزار فقره تسهیلات بازآفرینی موجود است

محمد پژمان سیدمحمد پژمان با اشاره به اینکه تکمیل دو هزار پروژه بازآفرینی در کشور نیازمند چهار هزار میلیارد تومان بودجه است، شتاب‌‌بخشی به بازآفرینی را در گرو مشارکت بخش خصوصی و مشارکت مردمی دانست و گفت: دولت تنها باید به‌عنوان محرک توسعه در بافت‌های فرسوده ورود پیدا کند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، سیدمحمد پژمان، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران در جلسه ستاد بازآفرینی استان زنجان که شامگاه سه‌شنبه، پنجم آذرماه در استانداری این استان برگزار شد با اشاره به اینکه هم‌اکنون ۲۰میلیون نفر در ۱۴۰ هزار هکتار بافت فرسوده در کشور زندگی می‌کنند، بهسازی کارآمد این بافت‌ها را نیازمند دهه‌ها زمان نیاز عنوان و خاطرنشان کرد: مستحکم‌نبودن بافت‌های فرسوده از چالش‌های اساسی کشور است و ناپایداری خانه‌ها، ساکنان این ساختمان‌ها را در مواقع بروز حوادث غیرمترقبه تهدید می‌کند و آسیب‌های اجتماعی دیگری نیز در این بافت‌ها اتفاق می‌افتد.

شتاب‌‌بخشی به بازآفرینی در گرو مشارکت بخش خصوصی و مشارکت مردمی

شتاب‌بخشی به احیا و نوسازی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری در گرو هم‌افزایی بخش خصوصی و مشارکت‌های مردمی استوی، شتاب‌بخشی به احیا و نوسازی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری را در گرو هم‌افزایی بخش خصوصی و مشارکت‌های مردمی دانست و افزود: حل مشکلات این مناطق تنها با استفاده از درآمدهای دولتی امکان‌پذیر نیست و مجموعه مدیریت استان با هم‌فکری و ارائه راهکارهای محلی باید سرمایه‌گذاران را به اجرای پروژه‌های محرک توسعه تشویق کنند.

پژمان با اشاره به اینکه نگرانی‌های موجود در بافت‌های فرسوده، ابتدا به خود ساکنان و خانواده‌های آن‌ها ضربه وارد می‌کند و سپس منظره ظاهری مناطق هم‌جوار را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد، عنوان کرد: اگر در سال‌های گذشته سرمایه‌ها به درستی در بخش بازآفرینی شهری هزینه می‌شد، اکنون شاهد بهره‌برداری از ده‌ها پروژه در این زمینه بودیم.

وی با اشاره به اینکه باید وجه غالب اقتصادی هر منطقه شناسایی شود تا با تقویت مولفه‌های آن بافت‌های فرسوده رونق گیرد، ابراز کرد: رونق اقتصادی فقط به معنای احداث مغازه نیست و باید بار درآمدی شهر مشخص شود.

دولت باید به‌عنوان محرک توسعه در بافت‌های فرسوده ورود پیدا کند

پژمان با بیان اینکه دولت تنها باید به عنوان پایلوت و محرک توسعه در بافت‌های فرسوده ورود پیدا کند، تصریح کرد: طرح‌ها باید خودکفا و خودگردان باشد و کار در این بافت‌ها اقدامی پیچیده و بالینی است و نیاز به بازنگری، به‌روزرسانی و بومی‌سازی طرح‌ها و محله‌محوری دارد.

آمادگی اعطای ۱۰۰ هزار فقره تسهیلات برای نوسازی واحدهای مسکونی در بافت فرسوده

وی یادآور شد: می‌توانیم ۱۰۰ هزار فقره تسهیلات ارزان‌قیمت برای نوسازی واحدها به ساکنان بافت‌های فرسوده بدهیم و صد درصد اعتبار آن موجود است. حتی تا سقف ۹۰ و ۱۰۰ میلیون تومان هم تسهیلات ارائه می‌شود که در استانی مانند زنجان ۴۰ میلیون تومان آن یارانه‌ای و باقی به روش معمول تسهیلات اعطا می‌شود.

ورود مجلس و دولت و تزریق منابع ناکامی می‌آورد

می‌توانیم ۱۰۰ هزار فقره تسهیلات ارزان‌قیمت برای نوسازی واحدها به ساکنان بافت‌های فرسوده بدهیم و صددرصد اعتبار آن موجود است

پژمان با بیان اینکه وقتی در زنجان ظرفیت برای سرمایه‌گذاری و توسعه وجود دارد، مجموعه مدیریت استان، مسئولان شهری و سرمایه‌گذاران باید وارد میدان شوند، گفت: مسئولان استانی با هم‌فکری یکدیگر و در تعامل نزدیک با مردم باید راهکارهای محلی ارائه دهند و این مسائل به مسئله ملی تبدیل نشوند. ما معتقدیم ورود مجلس و دولت برای توسعه بافت‌های قدیمی شهری و تزریق منابع ناکامی می‌آورد، اگر سرمایه‌ها در چند سال اخیر با همت خوب انجام می‌شد شاهد اتفاقات مناسب در حوزه بازآفرینی شهری بودیم.

۲۰۰۰ هزار پروژه بازآفرینی نیازمند ۴۰۰۰ میلیارد تومان بودجه است

معاون وزیر راه و شهرسازی، تعداد پروژه‌های در حال اجرای کشور در بافت‌های فرسوده را دو هزار پروژه برشمرد و گفت: برای اجرای این پروژه‌ها بیش از چهار هزار میلیارد تومان بودجه نیاز است تا کمبودهای زیرساختی و زیربنایی برطرف شود.

بافت‌های قدیمی شناسنامه و هویت مردم و جامعه‌اند/ تاکید بر حفظ بناهای باارزش

پژمان با اشاره به اینکه بافت‌های قدیمی شناسنامه و هویت مردم و جامعه را در خود جای داده‌ است، اظهار کرد: با بهسازی این مناطق به دنبال حذف هویت مردم نیستیم و قصد داریم با بهسازی بناها و کالبد بافت موجود، برای ساکنان سازگاری ایجاد کنیم. در این رابطه اختلافی با میراث‌فرهنگی وجود ندارد و تفاهم‌نامه‌هایی نیز با آن‌ها منعقد شده است. بنابراین در بهسازی این مناطق بر حفظ بناهای با ارزش تاکید داریم و برای املاک‌ مردم نیز اگر بنا به همان صورت قابل بهسازی باشد، به مردم راهکارهایی در خصوص بهره‌برداری بهتر از بنا نظیر ایجاد یک مجموعه فرهنگی یا خانه بوم‌گردی ارائه می‌شود.