شناسهٔ خبر: 75626 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

معاون فنی و مهندسی بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان خبر داد

۱۱۴ هکتار از اراضی پسکرانه بندر چابهار آماده واگذاری

پسکرانه چابهار معاون فنی و مهندسی اداره کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: حدود ۱۱۴ هکتار از اراضی پسکرانه بندر چابهار ساماندهی و آماده واگذاری به سرمایه گذاران می شود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، عباس آذرپیکان با اشاره به پیشتازی بندر چابهار در احداث زیرساخت های عمرانی، اظهار کرد: بزرگترین بندر اقیانوسی کشور با موقعیتی منحصر بفرد و برخورداری از زیرساخت های مناسب بندری و تجهیزات پیشرفته قابلیت تبدیل شدن به قطب تجاری منطقه را دارد، در همین راستا و همگام با اجرای طرح توسعه بندر شهید بهشتی ساخت پروژه های زیرساختی این بندر نیز با شتاب در دست ساخت است.

به گفته وی،  احداث شبکه معابر و تاسیسات زیربنایی با هدف افزایش ظرفیت بندر چابهار در دستور کار قرار گرفته است،از سویی کل اراضی پسکرانه قابل واگذاری به سرمایه گذاران در این طرح حدود ۲۵۴ هکتار شامل زون های نفتی، کانتینری، فله معدنی، فله خشک و تر، انبارهای سرپوشیده و ... است که با اجرای فاز اول آن حدود ۱۱۴ هکتار ساماندهی و آماده واگذاری به سرمایه گذاران می شود. 

معاون فنی و مهندسی اداره کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان اضافه کرد: روژه دایک حفاظت ساحلی جنوب شرقی بندر شهید بهشتی شامل اجرای دیوار حفاظت ساحلی سنگی به طول حدود ۲ هزار و ۲۰۰ متر، استحصال پشت دیوار ساحلی و ... در مجموع به مساحت بیش از ۲۰ هکتار در دست احداث است.

آذرپیکان با بیان این که عملیات احداث برج کنترل ترافیک دریایی بندر چابهار نیز با هدف حفظ سطح ایمنی دریانوردی در آبراه های تحت حاکمیت آغاز شده است افزود: این پروژه به دلیل پتانسیل مکانی و قرار گیری روی زمین مرتفع، بلندترین و مجهزترین ساختمان‌ برج کنترل در کل بنادر کشور خواهد بود. 

وی ادامه داد: برج کنترل ترافیک دریایی بندر چابهار به دلیل موقعیت استراتژیک این بندر و پیچیدگی عملکردی می تواند به عنوان نماد بنادر و دریانوردی کشور و شهر چابهار جایگاه ویژه‌ای را کسب کند.

معاون فنی و مهندسی اداره کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان در ادامه از ساخت و تعمیرات اساسی ۳ انبار چند منظوره در بندر شهید بهشتی به منظور نگهداری موقت کالاهای اساسی کشور و دیگر کالاهای صادراتی و وارداتی خبر داد و بیان کرد: این بندر با برخورداری از زیرساخت های مناسب بندری و تجهیزات پیشرفته، قابلیت تخلیه و بارگیری انواع کالا و پهلوگیری کشتی های بزرگ اقیانوس پیما را دارد که ضرورت ساخت چنین پروژه هایی را دوچندان می کند. 

آذرپیکان با اشاره به دیگر پروژه های در دست ساخت بندر چابهار گفت: عملیات احداث سیستم اعلام حریق بنادر شهید بهشتی و شهید کلانتری با هدف ارتقای سطح ایمنی بندر چابهار و سیستم اطفای حریق بندر شهید کلانتری به منظور تامین ایمنی محوطه های عملیاتی، اسکله ها، باراندازها و انبارها، پیشگیری از سوانح حریق و آسیب های جانی و مالی، حفظ سرمایه های ملی و مردمی و تامین رضایت صاحبان کالا، بخش های خصوصی، سرمایه گذاران و پیمانکاران نیز در این بندر در دست اجراست.

وی اضافه کرد: مطالعه تعمیرات اسکله های یک و ۵ بندر شهید کلانتری و اسکله های یک، ۲ و ۵ بندر شهید بهشتی با هدف ارتقای توان عملیاتی بندر چابهار و مطالعه، جانمایی و احداث اسکله شناورهای مسافری، تفریحی و خدماتی در بندر شهید کلانتری با هدف حفظ ظرفیت پایانه مسافر دریایی در حال انجام است.