شناسهٔ خبر: 75655 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

مهمترین اخبار حوزه بنادر و دریانوردی در هفته‌ای که گذشت؛

رونق صنعت ساخت تجهیزات دریایی در داخل کشور / رشد ورود و خروج کالاهای اساسی به بنادر

کشتی در هفته ای که گذشت مهمترین اخبار در حوزه بنادر و دریانوردی جدا از چابهار به رشد تخلیه و بارگیری کالاهای اساسی در کشور نسبت به مدت مشابه سال قبل و همچنین توانمندی صنعتگران کشور به تولید قطعات و تجهیزات دریایی بر می گشت.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، در هفته ای که گذشت مهمترین اخبار در حوزه بنادر و دریانوردی جدا از چابهار به رشد تخلیه و بارگیری کالاهای اساسی در کشور نسبت به مدت مشابه سال قبل و همچنین توانمندی صنعتگران کشور به تولید قطعات و تجهیزات دریایی بر می گشت. در این خصوص صرفه جویی ۳۰ درصدی از خروج ارز کشور با تولید قطعات در داخل و همچنین رشد ۲۴ درصدی ورود و خروج کالاهای اساسی در بنادر از جمله مهم ترین اخبار در حوزه بنادر و دریانوردی طی هفته ای که گذشت به حساب می آیند. در این میان بازهم چابهار یکی از رئوس اصلی اخبار دریایی کشور به حساب می آید که علاوه بر مسئولان کشورمان دیگر همسایگان ایران از جمله افغانستان هم روی اهمیت این بندر و نقش استراتژیک آن اشاره دارند.

سرمایه گذاری چینی‌ها در حمل‌ونقل دریایی فرانسه

شرکت حمل و نقل اقیانوس فرانسه اعلام کرد به منظور تحقق بخشیدن به مالکیت بنگاه حمل و نقل بار CEVA Logistics برای فروش دارایی های عمده خود به چین برنامه‌ای خواهد داشت. شرکت حمل و نقل اقیانوس فرانسه ( CMA CGM ) اعلام کرد به منظور تحقق بخشیدن به مالکیت بنگاه حمل و نقل بار CEVA Logistics  برای فروش دارایی های عمده خود به چین برنامه‌ای خواهد داشت.این خط دریایی که هنوز نتوانسته از CEVA سودی به دست آورد، اذعان دارد که برای رسیدن CEVA Logistics به سودآوری و یک ساختار مناسب، سال‌ها کار در پیش خواهد داشت. به همین دلیل این شرکت قصد دارد از وجوه فروش دارایی‌های عمده‌اش، برای پرداخت ۹۰۰ میلیون دلار از بدهی ۱۱ میلیارد دلاری خود بهره ببرد. (ادامه خبر را می توانید اینجا مشاهده کنید)

۱۱۴ هکتار از اراضی پسکرانه بندر چابهار آماده واگذاری

معاون فنی و مهندسی اداره کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: حدود ۱۱۴ هکتار از اراضی پسکرانه بندر چابهار ساماندهی و آماده واگذاری به سرمایه گذاران می شود. عباس آذرپیکان با اشاره به پیشتازی بندر چابهار در احداث زیرساخت های عمرانی، اظهار کرد: بزرگترین بندر اقیانوسی کشور با موقعیتی منحصر بفرد و برخورداری از زیرساخت های مناسب بندری و تجهیزات پیشرفته قابلیت تبدیل شدن به قطب تجاری منطقه را دارد، در همین راستا و همگام با اجرای طرح توسعه بندر شهید بهشتی ساخت پروژه های زیرساختی این بندر نیز با شتاب در دست ساخت است. (ادامه خبر را می توانید اینجا مشاهده کنید)

چابهار؛ تنها بندر مناسب برای افغانستانی ها

معاون وزیر حمل و نقل افغانستان گفت: دیدگاه دولت افغانستان به بندر چابهار تغییر کرده و این بندر تنها بندری است که ما می توانیم از طریق آن واردات و صادرات کالاهای افغانستان را دنبال کنیم. شیخ احمد متین؛ مدیرکل حمل و نقل جاده ای وزارت حمل و نقل افغانستان که در راس هیاتی برای رایزنی در حوزه های مختلف ترابری به ایران سفر کرده است در دیدار با محمد علی حسن زاده؛ معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر، خواستار برگزاری دومین نشست کمیته پیگیری اجرایی سازی موافتنامه سه جانبه چابهار بین ایران، هندوستان و افغانستان شد. (ادامه خبر را می توانید اینجا مشاهده کنید)

ساخت ۹۲ شناور به ارزش ۴۰۰۰ ميليارد تومان در داخل كشور

مدیرکل تعمیر و مهندسی تجهیزات سازمان بنادر و دریانوردی گفت: با تجهیزات تولید داخل در اولین گام شاهد ۳۰ درصد صرفه اقتصادی هستیم که با رونق هرچه بیشتر این میزان افزایش یافته که باعث کاهش وابستگی به خارج و مانع خروج ارز از کشور می‌شود. فرهاد کوهساری در نشست خبری امروز ۴ آذرماه ۱۳۹۸ در محل سازمان بنادر دریانوردی با عنوان "ارائه تجهیزات بندری و دریایی ساخت متخصصان داخلی در چهارمین نمایشگاه بین‌المللی حمل و نقل" با اشاره به نامگذاری سال جاری از سوی مقام معظم رهبری به نام «سال رونق تولید» اظهار داشت: این اعلام رهبری وظیفه همه دستگاه‌های اجرایی از جمله سازمان بنادر و دریانوردی را دو چندان کرد. وی افزود: به این ترتیب برای استفاده حداکثری از توان داخل برای تولید، سازمان بنادر و دریانوردی با وظایف حاکمیتی که برعهده دارد در تلاش است تا این سیاست در کشور محقق شود. (ادامه خبر را می توانید اینجا مشاهده کنید) همچنین اینفوگرافیک عملکرد تخلیه و بارگیری بندر امام را در مهرماه ۹۸ می توانید اینجا مشاهده کنید.

 

رشد ۲۴ درصدی تخلیه و بارگیری کالاهای اساسی

عملکرد تخلیه و بارگیری به تفکیک کالا در بنادر کشور در مهرماه ۹۸ به عدد ۱۱.۹۵۲.۱۴۰ تن رسید که از این سهم ۵.۳۰۷.۸۷۲ تن تخلیه و ۶.۶۴۴.۲۶۸ تن بارگیری را به خود اختصاص داد. در این بین در بین گروه های کالایی متفاوت از جمله کالاهای اساسی، فلزی، ساختمانی و مواد معدنی، ماشین آلات، وسایل نقلیه، قطعات یدکی و ابزار آلات، کود و مواد شیمیایی، منسوجات چرم، پوشاک، الیاف، کاغذ و چوپ، خرده بار و متفرقه، کالای کانتینری و فرآورده های نفتی، بیشترین سهم مربوط به کالاهای نفتی با ۳.۹۹۸.۵۱۳ تن است و بعد از آن  کالاهای اساسی با ۲.۵۰۰.۸۰۱ تن و کالاهای ساختمانی و مواد معدنی با ۲.۴۳۵.۲۶۰ تن دارای بیشترین سهم در عملیات تخلیه و بارگیری در بنادر کشور است. (ادامه خبر را می توانید اینجا مشاهده کنید)

روسیه به مسیرهای دریایی قطب شمال چنگ اندازی می‌کند

شرکت «روس اتم» روسیه برای توسعه کشتیرانی در دریای شمال میلیاردها دلار هزینه می کند. شرکت دولتی روس‌اتم روسیه که راهبری ناوگان یخ‌شکن اتمی این کشور را بر عهده دارد و مسئول توسعه مسیر دریایی روسیه در دریای شمال است، میلیاردها دلار در توسعه ناوگان کشتی‌های کانتینری به منظور ایجاد یک خط دریایی آسیا به اروپا از طریق قطب شمال سرمایه‌گذاری می‌کند. (ادامه خبر را می توانید اینجا مشاهده کنید)

علاقه‌مندی افغانستان برای استفاده از ظرفیت‌های بندر چابهار

سفیر افغانستان گفت: معادلات دریایی منطقه به سمت دریای عمان در حال پیشرفت است و بندر چابهار بر محور این معادلات قرار دارد. لیوال؛ سفیر افغانستان در تهران در جلسه تشریح فرصت های سرمایه گذاری و تسهیل ترانزیت کالاهای افغانستان که با حضور رایزن بازرگانی افغانستان در ایران و اعضای اتاق مشترک ایران و افغانستان در بندر شهید بهشتی چابهار برگزار شد با ابراز خرسندی از اقدام های توسعه ای انجام شده در بندر چابهار اظهار کرد: قابلیت ها و ظرفیت های این بندر را به جامعه بازرگانی و دولت افغانستان اعلام خواهیم کرد. (ادامه این خبر را می توانید اینجا مشاهده کنید)

معرفی توانمندی‌های ایران در اجلاس «یک کمربند، یک راه»

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در حضور مقامات و فعالان اقتصادی کشورهای مختلف که در بندر تریسته ایتالیا به منظور برگزاری اجلاس یک کمربند، یک راه گرد هم آمده بودند، ظرفیت های بندری، دریایی و ترانزیتی ایران را تشریح کرد. وی همچنین در این اجلاس که با حضور مقامات، سفرا، بازرگانان، فعالان اقتصادی کشورهای مختلف برگزار شد به ظرفیت‌ها، توانمندی‌ها، فرصت‌های سرمایه‌گذاری، جایگاه جمهوری اسلامی ایران و اهمیت دالان‌های ترانزیتی و معرفی ظرفیت‌های بندری و دریایی کشور اشاره کرد.  (ادامه خبر را می توانید اینجا مشاهده کنید)

فاز ۳ بندر شهیدرجایی از ابر پروژه‌های دریایی کشور است

معاون مهندسی و توسعه امور زیربنایی سازمان بنادر و دریانوردی گفت: بهره برداری از پروژه فاز ۳ بندر شهید رجایی ۲,۱ میلیون TEU به ظرفیت کانتینری این بندر اضافه می کند. محمدرضااله یار در خصوص آخرین وضعیت پروژه فاز ۳ بندر شهیدرجایی، اظهار کرد: پروژه فاز ۳ بندر شهیدرجایی یکی از ابر پروژه های ساخت و ساز بندری و دریایی کشور است که پیچیدگی های خاص خود را دارد. اتفاق خوشایند در مورد پروژه مذکور این است که عموم فعالیت های مربوط آن در حوزه های طراحی، مهندسی و ساخت توسط متخصصان داخلی انجام می شود. (ادامه خبر را می توانید اینجا مشاهده کنید)