شناسهٔ خبر: 75762 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

عضو هیات‌مدیره شرکت عمران شهرهای جدید خبر داد

تدوین طرح جامع سانحه‌خیزی یا تاب‌آوری شهرهای جدید/اسکن نقاط بحرانی

زهره داوود پور زهره داوودپور با اشاره به انجام اسکن سریع شهرهای جدید از تدوین طرح جامع تاب‌آوری در این شهرها خبر داد.

زهره داوودپور، عضو هیات‌مدیره شرکت عمران شهرهای جدید در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با اشاره به این‌که باید مفاهیم را به گونه‌ای تعریف کنیم که ارتباط آن را با موضوع خودمان درک کنیم و بتوانیم ردپای آن را در اقدامات روزمره خود به جای بگذاریم، یکی از این مفاهیم را تاب‌آوری خواند و گفت: این مفهوم در آغاز بیشتر در بحث‌های زیست‌محیطی مطرح بوده است و نخستین صاحب‌نظران به تاب‌آوری از منظر زیست‌محیطی پرداخته‌اند.

وی افزود: با گذشت زمان اثرات مفهوم تاب‌آوری در همه حوزه‌ها کاربرد خود را پیدا کرد؛ برای مثال در حوزه اجتماعی، یک جامعه تاب‌آور جامعه‌ای برخوردار از سرمایه اجتماعی قوی است و اگر مشکلی برای آن جامعه رخ می‌دهد، می‌تواند مشکل را حل کند و به شرایط اولیه خود بازگردد. همچنان‌که این تاب‌آوری در محلات قدیمی ما وجود داشت و به‌هنگام مشکلات، همه دست‌به‌دست هم می‌دادند تا مشکل را برطرف کنند.

تاب‌آوری صرفا ابعاد کالبدی ندارد

داوودپور با بیان اینکه تاب‌آوری صرفا ابعاد کالبدی ندارد به سایر ابعاد این مفهوم از منظر اجتماعی و اقتصادی پرداخت و افزود: برای مثال در کشورهایی که به لحاظ اقتصادی به سمت خودکفایی گام بر می‌دارند، تاب‌آوری افزایش می‌یابد و در صورت تحریم‌های احتمالی نیز آسیب کمتری به آن کشور وارد می‌شود. بنابراین تاب‌آوری در همه زمینه‌ها مفهوم خود را دارد و ما باید به‌دنبال تبیین آن در حوزه فعالیت خود باشیم.

شناسایی نقاط بحرانی گام اول در افزایش تاب‌آوری

وی با اشاره به این‌که در مواجهه با بحران، می‌توان با مدیریت تاب‌آور مشکل را تا بازگشت به شرایط عادی، مدیریت کرد، خاطرنشان کرد: برای افزایش تاب‌آوری در شهرهای جدید، اولین گام، شناسایی نقاط بحرانی و پرحادثه است؛ این اقدام هم‌اکنون در دستور کار شهرهای جدید قرار دارد و پس از سیل ابتدای امسال اقدامات خوبی در حوزه تاب‌آوری شهرهای جدید انجام داده‌ایم.

اسکن نقاط بحرانی شهرهای جدید

عضو هیات مدیره شرکت عمران شهرهای جدید از انجام یک اسکن سریع از تمام شهرهای جدید خبر داد و با اشاره به اینکه هم‌اکنون در حال مطالعه این اسکن‌ها هستیم، افزود: این اسکن‌ها به‌منظور شناسایی نقاط بحرانی انجام گرفته و از همه شهرهای جدید خواسته‌ایم که نقاط حساس خود را در مقابل سوانح گوناگون به‌ویژه سوانح طبیعی شناسایی کنند.

تدوین طرح جامع سانحه‌خیزی یا تاب‌آوری شهرهای جدید

وی از تهیه و تدوین طرح جامع سانحه‌خیزی یا تاب‌آوری شهرهای جدید خبر داد و گفت: به‌این‌منظور، قرارداد اولیه مطالعه تمام شهرها در حال انعقاد است و پیش‌بینی می‌کنیم، خروجی این طرح مطالعاتی تا سه‌ماهه اول سال آینده به اتمام برسد تا اقدامات بعدی بر اساس نتایج آن در دستور کار قرار گیرد.

شناسایی مشاوران صلاحیت‌دار در حوزه پدافند غیرعامل

داوودپور، شناسایی مشاوران صلاحیت‌دار در حوزه پدافند غیرعامل را از دیگر اقدامات‌انجام شده در شهرهای جدید عنوان کرد و گفت: در این خصوص نیز هرکدام از شهرهای جدید قراردادهایی با مشاوران ذی صلاح منعقد می‌کنند تا در مطالعه و تهیه طرح‌ها، شناسایی مراکز مهم و حساس اقدامات لازم را انجام دهند.

وی انجام این اقدامات را به‌منظور سامان‌دادن به مدیریت بحران در شهرهای جدید دانست و تصریح کرد: وظایف شرکت عمران در زمینه مدیریت بحران در شهرهای جدیدی که شهرداری در آن تشکیل‌شده، نیازمند تفاهم و همکاری با مقامات محلی است که این اقدامات نیز در دستور کار قرار گرفته است.