شناسهٔ خبر: 75838 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

در جریان بازدید رییس مرکز تحقیقات مطرح شد

ضرورت تکمیل ساختمان کنترل مرکزی ایستگاه‌های تقلیل فشار گاز شهر تهران/سرویس‌دهی بدون‌وقفه شبکه گازرسانی تهران بزرگ در مواقع بحران

بازدید مسئولان ارشد مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در جریان نصب و راه‌اندازی ایستگاه تقلیل فشار گاز شبکه شهری تهران از ساختمان پشتیبانی مرکزی بحران و ساختمان کنترل مرکزی که با هدف سرویس‌دهی بدون‌وقفه شبکه گازرسانی تهران بزرگ در مواقع بحران همچون زلزله در حال احداث است، بازدید کردند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد شکرچی‌زاده، رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی به همراه علی بیت‌اللهی رییس بخش زلزله مرکز تحقیقات و دیگر مسئولان آن مرکز، امروز در جریان نصب و راه‌اندازی ایستگاه تقلیل فشار گاز شبکه شهری تهران از ساختمان در حال احداث کنترل مرکزی CCB (Central Control Building) بازدید بعمل آوردند.

بر اساس ملزومات اولیه این طرح، طراحی این ساختمان مشابه شرکت گاز «اوزاکا» ژاپن است، ساختمان کنترل مرکزی شبکه گاز تهران بزرگ واقع در غرب تهران با هدف سرویس‌دهی بدون وقفه شبکه گازرسانی استان تهران بزرگ به ویژه در مواقع بحران مانند زلزله در دست احداث است.

گفته می‌شود، ساختمان کنترل مرکزی جهت استقرار تجهیزات اسکادا و ترمینال‌های پایش و کنترل و نیز دیگر نیازمندی‌ها، پیش‌بینی شده است. بر این اساس، ساختمان مرکزی باید کاملا خودکفا بوده و در مواقع بروز بحران و قطع شریان‌های حیاتی بتواند به کار عادی و مستمر خود ادامه داده و وقوع زلزله یا هر بحران دیگری هیچ تاثیری در سرویس‌دهی مستمر آن نداشته باشد.

بنا بر این گزارش، در طراحی سازه‌ این ساختمان از ایزولاتورهای لرزه‌ای کاهنده شتاب، بهره گرفته شده است تا در هنگام زلزله، آسیبی به ساختمان وارد نشود.

مدل‌سازی مربوط به ایزولاتورها و مکان یابی ایزولاتورها که به صورت ویژه توسط کارشناسان طراحی شده است.

در بازدید میدانی امروز رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی از ساختمان پشتیبانی مرکزی بحران نیز بازدید کرد. بنا بر اعلام شرکت گاز استان تهران، ساختمان پشتیبانی مرکزی بحران شرکت گاز استان تهران، علاوه بر خدمات‌رسانی در مواقع عادی با هدف استقرار یکپارچه نیروی انسانی که سرمایه اصلی شرکت گاز هستند، در مواقع بحرانی نیز به عنوان مرکز ستاد بحران، کارآیی خواهد داشت.

با توجه به وجود دیسپچینگ و مرکز مخابرات، ‌این سازه از درجه اهمیت بالایی در مواقع بحران برخوردار است. بنابراین مطابق با آخرین آیین‌نامه‌های مصوب مراکز ذیصلاح طراحی و ساخته شده است. ساختمان پشتیبانی مرکز بحران تاییدیه سازمان پدافند غیرعامل را نیز اخذ کرده است.