شناسهٔ خبر: 75878 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

راهکارهای مرکز تحقیقات برای کاهش مخاطرات زلزله در پایتخت تشریح شد

نصب ۱۴۷ ایستگاه تقلیل فشار گاز در مناطق روی گسل/ افزایش ایمنی شبکه گازرسانی در زمان وقوع بحران

نصب و راه اندازی ایستگاه تقلیل فشار گاز شبکه شهری و ساختمان کنترل مرکزی رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی از آغاز مطالعه مقاوم‌سازی ۱۴۷ ایستگاه تقلیل فشار گاز شبکه شهری تهران با گسل‌های اصلی زلزله در پایتخت خبر داد و گفت: یکی از مزایای سیستم سامانه قطع گاز، قطع سریع گاز در لوله‌های گازی است که دچار شکستگی می‌شوند.

 محمد شکرچی‌زاده، رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در حاشیه نصب و راه‌اندازی ایستگاه تقلیل فشار گاز شبکه شهری تهران و همچنین بازدید از ساختمان مرکز کنترل ایستگاه‌ها و ساختمان پشتیبان مرکز بحران در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با اشاره به اینکه تجارب زلزله‌های بزرگ دنیا، حاکی از بروز آتش‌سوزی‌های گسترده بوده که عمده خطر آتش‌سوزی مربوط به شبکه گازشهری است، گفت: در کلانشهرهای کشور به ویژه تهران، شبکه بزرگ گازرسانی در هنگام وقوع زلزله می‌تواند بسیار خطرآفرین باشد.

شکرچی‌زاده در خصوص مقاوم‌سازی تاسیسات گازرسانی با اعلام اینکه شرکت ملی گاز ایران با همکاری سازمان مدیریت بحران و مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، از مدت‌ها قبل مقاوم‌سازی شبکه گازرسانی را در دستورکار قرار داد، افزود: نصب و راه‌اندازی ایستگاه‌های تقلیل فشار گاز شبکه شهری و تلاش برای تکمیل ساختمان کنترل مرکزی از جمله اقداماتی است که در خصوص مقاوم‌سازی شبکه گاز شهری در دستور کار است.

رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی از جمله مهمترین فعالیت هایی را که در خصوص تاب‌آوری با همکاری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، سازمان مدیریت بحران و شرکت گاز در دستور کار قرار گرفت، مقاوم‌سازی تاسیسات گاز شهری با نصب ایستگاه تقلیل فشار گاز شبکه شهری و قطع اتوماتیک گاز در زمان وقوع زلزله و سایر بحران‌های طبیعی عنوان کرد و توضیح داد: با نصب و راه‌اندازی ایستگاه‌های تقلیل فشار گاز شبکه شهری، چنانچه شتاب زلزله از مقدار شتاب مجاز بیشتر شود شبکه گاز شهری به صورت اتوماتیک قطع می شود.

به گفته شکرچی زاده دستور قطع اتوماتیک یا شات آف، بعد از زلزله اتفاق می‌افتد و از آتش‌سوزی‌های گسترده جلوگیری بعمل می‌آورد.

وی همکاری یک شرکت دانش‌بنیان را در طراحی و تولید این سامانه موثر برشمرد و اعلام کرد: سیستم فوق هم برای ساختمان ها و واحدهای آپارتمانی و هم برای شبکه اصلی گازرسانی شهری قابل استفاده است.

این مقام مسئول همچنین از نصب و راه‌اندازی ۱۴۷ ایستگاه در شهر تهران خبر داد و افزود: نصب و راه‌اندازی این ایستگاه‌ها می‌تواند ایمنی شبکه گازرسانی تهران را در زمان وقوع زلزله افزایش دهد.

رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، همچنین با اعلام این مطلب که ۱۴۷ ایستگاهی که در شهر تهران نصب شده در محل‌هایی است که جزو گسل‌های اصلی هستند، یادآور شد: بین ۷۵ تا ۸۰ کیلومتر مربع از شهر تهران یعنی حدود ۹ درصد شهر در پهنه گسل‌های اصلی است که یکی از مناطق آسیب‌پذیر تقاطع ایستگاه‌ها با گسل‌هاست که این مورد به عنوان یکی از موارد مطالعاتی در دستور کار شرکت ملی گاز ایران قرار گرفته است. در صدد هستیم تا در نقاط آسیب‌پذیر از تقاطع‌ها، مقاوم‌سازی را در این خصوص انجام دهیم.

شکرچی‌زاده یکی از مزایای سیستم سامانه قطع گاز را، قطع سریع گاز در زمان‌هایی که لوله‌های گاز دچار شکستگی می‌شوند همانند آنچه سال گذشته در منطقه شهران رخ داد، عنوان کرد و گفت: سامانه طراحی شده با استفاده از سنسورهای فورس بالاس، در یک بستر امن مخابرات عمل کرده و بلافاصله واکنش نشان می‌دهد.

وی اظهار امیدواری کرد تا همکاری مشترک مرکز با سازمان مدیریت بحران و شرکت گاز منجر به پروتکلی شود که علاوه بر تهران، سایر شهرهای کشور را مجهز به ایستگاه تقلیل فشار گاز شهرها در مواقع بحران کند.

شکرچی‌زاده شهرهایی همچون تبریز، مشهد، کرج و کرمان را از جمله شهرهایی نامید که ریسک زلزله در آنها مانند تهران بالاست و نیاز است تا مقاوم سازی تاسیسات مهم در مقابل خطر زلزله برای آنها ایجاد شود.

رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی گفت: با توجه به بند ض ماده ۱۴ قانون مدیریت بحران، مسئولیت برنامه‌ریزی برای افزایش تاب آوری شریان های حیاتی از جمله شبکه گازرسانی برعهده وزارت راه و مرکز تحقیقات قرار گرفته است که امید است تا تجربه استان تهران با توجه به ابعاد، گستردگی و همه جانبه بودنش بتواند به نحو موثری در شهرهای کشور خصوصا در کلانشهرها با اولویت نخست مورد استفاده قرار بگیرد.

وی همچنین اعلام کرد: تجهیزات و کالاهایی که در ایستگاه ها مورد استفاده قرار می‌گیرد، توسط شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی و با هدایت مرکز و انجام آزمایش‌های بین‌المللی در خصوص تخمین استاندارد بودن انجام شده است.

شکرچی‌زاده تصریح کرد: آزمایشات لازم برای دستگاه های نصب و در حال راه اندازی در آزمایشگاه های معتبر و علمی دنیا خصوصا در کشور سوییس انجام شده و تاییدیه های بین المللی برای آنها تهیه شده است.

وی توان داخلی برای تولید محصولات فنی، ارزشمند برشمرد و خواستار گسترش فعالیت های شرکت های دانش بنیان داخلی شد.