شناسهٔ خبر: 75893 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی مطرح کرد؛

ضرورت تاب‌آوری ساختمان‌ها و اماکن عمومی مشهد در برابر حریق/ابنیه فنی و صنعتی کشور در برابر آتش صیانت می‌شوند

محمد شکرچی زاده رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی بر ضرورت تاب‌آوری ساختمان‌ها و اماکن عمومی مشهد در برابر حریق تاکید کرد و گفت: استمرار توجه و پيشگيری لازم از يك سو و استفاده از فناوری‌های‌نوين بومی شده و بهره‌مندی از تجارب بين‌المللی از سوی ديگر، به عنوان راهبرد موثر در حوزه ارتقای مهندسی آتش و مقابله با حريق به منظور صيانت از ساختمان‌ها ابنيه فنی و صنعتی كشور است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، دومين همايش منطقه‌ای حفاظت ساختمان‌ها در برابر حريق با رويكرد ساختمان هاي بلندمرتبه ۱۳ آذر ماه با حضور رئيس مركز تحقيقات راه، مسكن و شهرسازی در سالن همايش‌های نمايشگاه بين‌المللی شهر مقدس مشهد افتتاح شد.  

در آیین افتتاحیه دومين همايش منطقه اي حفاظت ساختمان‌ها در برابر حريق با رويكرد ساختمان هاي بلندمرتبه، محمد شكرچي‌زاده رئيس مركز تحقيقات راه، مسكن و شهرسازي، عزيزي مديرعامل سازمان آتش نشاني و خدمات ايمني شهرداري مشهد، شركا رئيس سازمان نظام مهندسي ساختمان استان خراسان رضوي، صيفي مديرعامل نمايشگاه بين‌المللی مشهد، بختياری معاون تحقيقات و فناوری مركز تحقيقات راه، مسكن و شهرسازی و جمعي از  صاحبنظران، پژوهشگران، توليدكنندگان، فعالان بخش خصوصی و مسئولين دستگاه‌های اجرايی فنی و مهندسی به ويژه در حوزه مقاومت در مقابل حريق و مهندسی آتش حضور داشتند.

شكرچی‌زاده رئيس مركز تحقيقات راه، مسكن و شهرسازي در سخنرانی خود در آیین افتتاح دومین دوره این همایش، پرداختن به مقوله ارتقای تاب‌آوری ساختمان هاي موجود و آتي كشور را به ويژه در حوزه مقاومت در مقابل حريق ضروري و حياتی دانست و از توجه خاص شهردار مشهد و مديريت شهری استان خراسان‌رضوی در برگزاری اين رويداد علمی و صنعتی سپاسگزاری کرد.

وی به تلاش‌های ارزشمند صورت‌گرفته در اين خصوص در مركز تحقيقات راه، مسكن و شهرسازي در قالب تهيه و تدوين آيين‌نامه‌ها، دستورالعمل‌ها، ضوابط و مقررات ملی ساختمان اشاره  و ابراز اميدواری كرد تا دستاوردهای اين نشست علمی و صنعتی، ارتقای تاب‌آوری بيش از پيش ساختمان‌ها و اماكن عمومی استان خراسان‌رضوی و به ويژه شهر مقدس مشهد را در حوزه مقاومت در مقابل حريق فراهم آورد.  

شكرچي زاده سانحه دلخراش آتش سوزي ساختمان پلاسكو تهران را نقطه عطفي در خصوص توجه جامعه مهندسي به بارگزاري آتش و بازنگري مقررات ملي ساختمان كشور در اين زمينه دانست و با يادآوري شعار كميته ويژه بررسي اين سانحه با عنوان "پلاسكو را فراموش نكنيم"، استمرار توجه و پيشگيري لازم از يك سو و استفاده از فناوري هاي نوين بومي شده و بهره مندي از تجارب بين‌المللی را از سوی ديگر، به عنوان ديگر راهبرد موثر در حوزه ارتقای مهندسی آتش و مقابله با حريق در راستاي صيانت از ساختمان‌ها ابنيه فنی و صنعتی كشور معرفی کرد.

بختياري معاون تحقيقات و فناوري مركز تحقيقات راه، مسكن و شهرسازي نيز در بخش دیگری از افتتاحیه دومین همايش منطقه اي حفاظت ساختمان ها در برابر حريق به ارائه تخصصي با عنوان محافظت در برابر آتش ساختمان‌های در حال ساخت و موجود با نگاه ويژه به ساختمان‌های بلندمرتبه پرداخت و از اقدام‌های انجام شده در راستای ارتقای تاب‌آوری ساختمان‌ها در مقابل حريق توسط مجامع علمی و مديريت شهری استان خراسان‌رضوی به ويژه سازمان آتش‌نشانی و خدمات ايمنی شهرداری مشهد طي سال‌های اخير قدردانی كرد.

در دومين همايش منطقه اي حفاظت ساختمان ها در برابر حريق با رويكرد ساختمان هاي بلندمرتبه از تعدادي از خانواده شهداي آتش نشان با اهدای لوح تقدير شد. همچنین با افتتاح نمايشگاه جنبي، از خودرو اطفا حريق ويژه معابر كم عرض، توسط ميهمانان ويژه همايش رونمايي شد.

خاطرنشان می شود اين رويداد علمي صنعتي  توسط سازمان آتش نشاني و خدمات ايمني شهرداري مشهد با همكاري نمايشگاه بين المللي مشهد، سازمان نظام مهندسي استان خراسان رضوي و دفتر منطقه اي شمال شرق مركز تحقيقات راه، مسكن و شهرسازي در قالب همايش، نمايشگاه و كارگاه هاي آموزشي از تاريخ ١٣ لغايت ١٥ آذر ماه در محل دائمي نمايشگاه هاي بين المللي شهر مشهد برگزار  مي گردد و اساتيد مبرزي از اعضاي هيات علمي مركز تحقيقات راه مسكن و شهرسازي، دانشگاه ها و ساير مراكز تحقيقاتي و آموزشي كشور درقالب ارائه پنل و كارگاه هاي تخصصي در آن مشاركت خواهند نمود.

لازم به یادآوری است که در سال‌های اخير بخش مهندسی آتش در مركز تحقيقات علاوه بر تدوين مبحث سوم مقررات ملي ساختمان با موضوع مقاومت ساختمان‌ها در برابر حريق و مدارك پشتيبان، سهم بسزا و منحصربفردی در گسترش دانش مهندسي آتش در كشور بر عهده داشته است و موجبات گسترش محصولات و صنايع مرتبط با مقابله و پيشگيري حريق در ساختمان ها را فراهم آورده است. به طوري كه اين مهم به ارتقای كيفيت و كميت محصولات داخلي توليد شده توسط صنعتگران ايراني در سالي كه مزين به نام "رونق توليد" است، كمك قابل ملاحظه اي نموده است.