شناسهٔ خبر: 75957 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

مشاور وزیر راه و شهرسازی در نشست خبری خبر داد

رانندگی در ایران ۱۵ بار خطرناک‌تر از زلزله/ عامل انسانی، علت ۶۰ درصد از تصادفات

نشست خبری مدیرعامل انجمن خیرین راه و ترابری مدیرعامل انجمن خیرین راه و ترابری با بیان اینکه «خطر رانندگی در ایران ۱۵ برابر زلزله است،»گفت: خسارات تصادفات رانندگی ۶ تا ۷ درصد تولید ناخالص ملی را شامل می‌شود و این عدد قابل توجهی است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، سید حسین میرشفیع در نشست خبری بررسی‌ خسارت‌های ناشی از تصادفات رانندگی اظهار داشت: در کشور با حجم زیادی از تصادفات رانندگی مواجه هستیم. این تصادفات در سال بیش از ۱۷ هزار کشته و ۳۷۰ هزار مجروح بر جای می‌گذارند و امکانات دولت کفاف کاهش این حجم از تصادفات را ندارد.

وی افزود: ظرفیت خوبی برای جذب مشارکت مردمی در حوزه راهسازی فراهم شده است و از سال ۹۳ که انجمن خیرین راه و ترابری فعالیت خود را آغاز کرده است، توانسته‌ایم با مشارکت مردم و دهیاری‌ها ۶ هزار کیلومتر راه روستایی را آسفالت و پل های زیادی را احداث کنیم.

مدیرعامل انجمن خیرین راه و ترابری خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه تعداد تلفات ناشی از تصادفات در کشورهای خارجی ۵ نفر در ۱۰۰ هزار نفر است، طبق این مبنا، تعداد تلفات تصادفات رانندگی در ایران باید سالانه حدود ۴ هزار نفر باشد.

میرشفیع با بیان اینکه عامل انسانی سهم ۶۰ درصدی در بروز تصادفات جاده‌ای دارد، گفت: ۴۰ درصد باقی مانده مربوط به خودرو و جاده است که از این رو برای ارتقاء کیفیت جاده‌های کشور ۱۵۰۰ نقطه پرتصادف شناسایی شده که رفع ۲۴۰ نقطه آن در اولویت سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای قرار دارد.

افزایش ۱۵ درصدی تلفات رانندگی مهرماه نسبت مدت مشابه سال قبل

این مقام مسئول با بیان اینکه «در ۷ ماه گذشته حوادث ناشی از حوادث رانندگی ۱۱ هزار کشته  و ۲۲۸ هزار مجروح برجای گذاشته است» گفت: تعداد تلفات ناشی از تصادفات رانندگی در مهر ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۵ درصد افزایش یافته است اما تعداد تلفات در راه‌های روستایی نسبت به تلفات در راه‌های برون‌شهری، حدفاصل سال‌های ۸۹ تا ۹۴ از ۱۳ درصد به ۱۰ درصد کاهش داشته است، که البته این آمار، مجددا رو به افزایش است.

 مشاور وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: از دلایل افزایش تلفات سوانح رانندگی در راه‌های روستایی افزایش طول راه‌های روستایی آسفالته و افزایش خودروی شخصی در روستاها، رشد گردشگری و بوم‌گردی و کمبود علائم راهنمایی و رانندگی،‌ عبور حیوانات وحشی و اهلی و نقص سیستم روشنایی در جاده‌ها است.

مدیرعامل انجمن خیرین راه و ترابری در ادامه بیان داشت: ۶۷ درصد تصادفات مربوط به راه‌های برون‌شهری و ۲۳ درصد از تصادفات در راه‌های درون‌شهری رخ می‌دهد. البته بیشترین تصادفات در مناطق مسکونی که راه‌های برون‌شهری از آن عبور می‌کند اتفاق می افتد.

۱۸۵ هزار نفر در ۱۰ سال گذشته بر اثر تصادفات رانندگی جان باخته‌اند

میرشفیع با اشاره به جان‌باختن ۱۸۵ هزار نفر در ۱۰ سال گذشته بر اثر تصادفات رانندگی گفت: هر سال بین ۳ هزار تا ۴ هزار یتیم به جمعیت کشور بابت از دست رفتن سرپرست خانوار در تصادفات رانندگی اضافه می‌شود.

مشاور وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه خطر رانندگی در ایران ۱۵ برابر زلزله است، گفت: خسارات تصادفات رانندگی ۶ تا ۷ درصد تولید ناخالص کشور را شامل می‌شود و این عدد قابل توجه‌ای است.

وی همچنین با اشاره به تاثیر افزایش قیمت بنزین در کاهش تصادفات جاده‌ای گفت: باید دید مردم تقاضای سفر را چگونه مدیریت می‌کنند و چه مقدار از سفرها به سمت حمل و نقل عمومی هدایت خواهد شد. همچن در صورتی که منابع مالی ناشی از افزایش قیمت بنزین به توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی تزریق شود، شاهد کاهش تصادفات رانندگی خواهیم بود.

میرشفیع گفت: طبق قانون باید ‌۶ هزار میلیارد تومان معادل ۴ میلیون تن قیر به دستگاه‌های اجرایی بابت ساخت و وتوسعه راه‌ها اختصاص می‌یافت و اگر این اقدام در موقع خود انجام شده بود امروز شاهد مشکلات در این حوزه نبودیم

معرفی پهنه‌های محروم از راه‌های روستایی مناسب بر اساس نقشه‌های GIS

مدیرعامل انجمن خیرین راه و ترابری در پاسخ به سوال خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی مبنی بر چگونگی پراکندگی، تراکم و پهنه‌های مناطق محروم از راه‌های روستایی آسفالته بر اساس نقشه GIS گفت: این اقدام در سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در انجام شده و ۲ هزار کیلومتر راه روستایی برای امسال و ۳ هزار کیلومتر برای سال آینده در اولویت احداث و تکمیل قرار دارد.

وی افزود: در مناطق مرزی استان‌های آذربایجان غربی و کردستان، در ناحیه شمال خوزستان، چهارمحال و بختیاری، لرستان و کهگیلویه و بویراحمد، در استان‌های سیستان و بلوچستان و جنوب کرمان، همچنین محدوده کوهستان‌های مکران نیز شاهد محرومیت‌های نسبی هستیم که نیازمند حضور پر شور خیرین راه و ترابری در این مناطق هستند.