شناسهٔ خبر: 75962 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

معاون مرکز تدوین مقررات حمل‌ونقل، ایمنی و پدافند غیرعامل خبر داد

طرح نقشه راه ایمنی راه‌های کشور در دولت/ انتخاب ایران به عنوان کشور پیشرو در حوزه ایمنی راه‌ها/ تاكيد سازمان بهداشت جهانی بر ارتقاي ایمني در رانندگی

نشست خبری مدیرعامل انجمن خیرین راه و ترابری معاون مرکز تدوین مقررات حمل‌ونقل، ایمنی و پدافند غیرعامل با اشاره به همکاری‌های بین‌المللی کمیسیون ایمنی راه ها با سازمان بهداشت جهانی گفت: ایران به عنوان کشور پیشرو در حوزه خاورمیانه و شاخ افریقا انتخاب شده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، هرمز ذاکری در نشست خبری با موضوع بررسی خسارات ناشی از حوادث رانندگی با تاکید بر اینکه ایمنی باید ذیل یک مدیریت واحد حاصل شود، اظهار داشت: کمیسیون ایمنی راه‌ها در حوزه سوانح رانندگی به ۵ پایه و اصل مهم توجه دارد که این پایه‌ها شامل مدیریت ایمنی، رفتارهای انسانی، مهندسی ایمنی راه، خودروی ایمن و امداد و فوریت‌ها است.

وی افزود:‌ سازمان بهداشت جهانی در سال‌های اخیر تاکید دارد که به سمت سیستم ایمن در رانندگی حرکت کنیم.

معاون ایمنی و استانداردهای حمل‌و‌نقل مرکز تدوین مقررات وزارت راه و شهرسازی با اشاره به آمار نگران کننده تلفات سوانح رانندگی کشور گفت:‌ از سال ۸۰ روند صعودی سوانح رانندگی آغاز شد و به ۲۸ هزار کشته در سال رسید. اما با برنامه‌ریزی از سال ۸۴ این رقم به حدود ۱۴ هزار و ۵۰۰ کشته رسید و روند نزولی متوقف شد اما چند سالی است که روند صعودی سوانح رانندگی و تلفات حاصل از آن آغاز شده است.

ذاکری با بیان اینکه ۹۰ درصد عامل شکل‌گیری سانحه در حیطه اختیارات راننده است،‌گفت: اقداماتی در چند سال گذشته بابت کاهش سوانح رانندگی در دستور کار کمیسیون ایمنی راه‌ها قرار گرفته است.

وی با اشاره به سطح بالای همکاری‌های کمیسیون ایمنی راه‌ها با سازمان بهداشت جهانی گفت: چند کار بین‌المللی در این حوزه انجام شده و ایران به عنوان  کشور پیشرو در حوزه خاورمیانه و شاخ افریقا انتخاب شده است.

معاون ایمنی و استانداردهای حمل و نقل مرکز تدوین مقررات وزارت راه  ادامه داد: پرداختن به ایمنی و کاهش سوانح رانندگی مورد توجه خاص کمیسیون ایمنی راه‌هاست.

ذاکری از پیگیری اجرای پروژه‌ مدیریت سرعت بابت کاهش سوانح رانندگی در سه استان خبر داد و گفت: این پروژه در استان‌های اصفهان، مرکزی و خراسان رضوی اجرا می‌شوند و از سال ۲۰۲۰ میلادی طی همکاری سازمان بهداشت جهانی این پروژه عملیاتی می‌شود. البته در سه هفته آینده کارگاه‌های آموزشی در سه استان منتخب آغاز می‌شود.

معاون ایمنی و استانداردهای حمل‌و‌نقل مرکز تدوین مقررات وزارت راه و شهرسازی با اشاره به برنامه دولت برای کاهش سوانح رانندگی گفت: نقشه راه ایمنی راه‌های کشور تهیه و در دولت مطرح شده است؛ برنامه ارتقاء ایمنی راه‌ها در کمیسیون ایمنی راه‌ها ارائه کردیم و ۴۶ اکشن و ۲۵۶ عنوان برنامه  مشخص شده است تا یک ماه آینده طبق دستور رئیس کمیسیون ایمنی راه ها معرفی خواهد شد.

 وی افزود: ‌برنامه پنجساله کاهش سوانح اقدامات و وظایف دستگاه‌ها و اعتبارات آنها مشخص شده است. ما برنامه ارتقاء ایمنی راه‌ها و سند ایمنی داریم و تا دو ماه آینده چارچوب سند ایمنی راه و نقشه راه مشخص می‌شود

ذاکری در پاسخ به سوال خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی در خصوص برنامه‌های این وزارتخانه برای جلوگیری از بروز رفتارهای پرخطر رانندگان ناوگان حمل‌ونقل عمومی و شخصی گفت: در حل تلاش برای اصلاح نگاه بد به کار بر سیستم هستیم تا انسان گناه کار شناخته نشود.

معاون ایمنی و استاندارد‌های حمل‌ونقل مرکز تدوین مقررات خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه حدود ۷۰ تا ۸۰  تصادفات به دلیل تخطی از سرعت مطمئنه و حق تقدم و حدود ۷۰ درصد تصادفات و ۸۵ درصد تلفات به دلیل عدم تمرکز و سرعت غیر مجاز و سبقت غیر مجاز رخ می‌دهد، در بخش ناوگان حمل‌ونقل عمومی طرح سنجش سلامت روانی رانندگان در آزمایش‌های طب کار مد نظر قرار گرفته است و طبق این طرح به صورت پایلوت برای سنجش اختلالات روانی و خواب رانندگان پرخطر ناوگان حمل‌ونقل عمومی اتوبوس برون شهری کشور در تهران انجام می‌گیرد.