شناسهٔ خبر: 75992 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

مدیرکل دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان خبر داد

سابقه ۳ سال فعالیت حرفه‌ای شرط دريافت مجوز فعالیت مهندسی

حامد مانی فر مدیرکل دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان ضمن اعلام این مطلب که سوالات مشکل دار در بازنگری آزمون ورود به حرفه مهندسی از نمرات مهندسان حذف شده است، گفت: سه سال فعالیت حرفه ای، و داشتن قضاوت مهندسی، شرط لازم برای مجوز فعالیت مهندسی است.

حامد مانی‌فر مدیرکل دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی نکاتی را در خصوص اعلام نتایج حاصل از بررسی های رسیدگی به اعتراض های آزمون ورود به حرفه مهندسی مهر ۹۸ ارایه کرد.

مانی‌فر با تاکید بر این مطلب که بر اساس راهنما و دستورالعمل های مربوط به ثبت نام و شرکت در جلسات آزمون، اعتراض و درخواست بازنگری در نتایج آزمون بخشی از فرآیند برگزاری آزمون است، گفت: بر اساس انتشار کلید اولیه سوالات، این امکان برای داوطلبان وجود دارد تا در مهلت مشخص و از پیش تعیین شده نسبت به ارسال درخواست بازنگری از نتایج آزمون اقدام کنند.

مدیرکل دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان ادامه داد: دفتر مقررات ملی پس از وصول درخواست ها، کمیته های تخصصی و تجدیدنظر خود را به طور جدگانه در کلیه رشته ها و صلاحیت ها تشکیل داد و پس از بررسی کارشناسی، نتایج مشخص و اطلاع رسانی شد.

مانی‌فر با اعلام اینکه بخش عمده‌ای از اعتراض‌های واصله معطوف به موارد کلی از جمله اشاره به استانداردنبودن سوالات، وقت کم، درجه سختی و خارج منبع بودن سوالات اشاره دارد، افزود: تمامی موارد با دقت بررسی شد و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

وی در عین حال از حذف تعدادی از سوالاتی خبر داد که دارای اشکالاتی بوده‌اند و توضیح داد: آنچه از طرف بعضي از داوطلبان به عنوان سوالات خارج از منبع قلمداد شده در واقع مربوط به تعداد محدودي از سؤالات است كه به مسايل حرفه‌اي و اجرائي ساخت و ساز مربوط است.

مانی فر تصریح کرد: همانطور كه در بخش معرفي منابع در سامانه آزمون‌ها اعلام شد، این دسته از سوالات نه به دلیل فقدان منابع بلکه به علت تعدد منابع موجود، منبع مشخصي با ذكر نام و مشخصات عنوان منبع و نويسنده آن‌ براي اعلام نشده است و این سوالات در زمره سوالاتی است که كليه مهندسان در جريان امور حرفه‌اي خود قطعاً با آن مواجه هستند.  

مهندسان مسئول ایمنی ساختمان هستند

ماني‌فر خاطرنشان کرد: هدف از برگزاري اين آزمون‌ها تعيين و احراز صلاحيت حرفه‌اي آن‌دسته از اشخاصي است كه با وجود داشتن سوابق حرفه‌اي مؤثر، مي‌خواهند با مسئوليت خود به ارائه خدمات مهندسي بپردازند. در واقع دارندگان پروانه اشتغال به‌كار، رأسا مسئوليت ايمني ساختمان‌ها، حفاظت از سرمايه‌هاي ملي و منافع بهره‌برداران نهايي و صاحبان كار و عموم مردم را عهده‌دار مي‌شوند و به‌همين جهت اين آزمون‌ها بسيار جدّي بوده و از همين روي قانون‌گذار يكي از شرايط اصلي براي صدور پروانه اشتغال و احراز صلاحيت را داشتن سه سال سابقه كار حرفه‌اي وضع کرده است.

مدیرکل دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان اعلام کرد: متقاضيان دريافت پروانه اشتغال بايد ضمن آشنايي با مقررات ملي ساختمان و ضوابط شهرسازي و معماري، بر پايه اندوخته‌هاي دوران تحصيل، از اطلاعات مهندسي موثر و قابل قبول حرفه‌اي و اجرائي نيز برخوردار بوده و با داشتن توان لازم در قضاوت مهندسي در اين آزمون‌ها شركت کنند و صلاحيت خود را به اثبات برسانند.

مانی‌فر در مورد نتايج بررسي‌هاي انجام شده گفت: با بررسي‌هاي صورت گرفته از ابتدا تاكنون  برخی سوال‌ها حذف شده‌اند که شامل سوال ۲۴ رشته معماری در صلاحيت اجرا كه همزمان با برگزاري آزمون حذف آن اعلام شده بود، سوال ۴۲ از دفترچه‌A  رشته معماری در صلاحيت نظارت، سوال ۱۵ رشته عمران در صلاحيت نظارت و سوال ۱۶ در صلاحيت محاسبات می‌شوند.

وی افزود: در صلاحیت ذکر شدهْ قبل از انتشار پاسخنامه‌ها سوال‌هاي ۳۵ و ۴۵ حذف شده بود. همچنین سوال ۵۷  رشته تاسيسات برقي در صلاحيت نظارت، سوال ۱۰ رشته تاسيسات مكانيكي در صلاحيت نظارت،  سوال ۳۵ تاسیسات مکانیکی در صلاحيت طراحي و سوال ۳۶  رشته نقشه‌برداری حذف شده‌اند.  سوال ۳۹  رشته تاسیسات مکانیکی در صلاحیت نظارت نیز قبل از انتشار كليد حذف شده بود.

به گفته مانی‌فر، طبق برنامه‌ريزي‌هاي انجام شده نتايج آزمون‌ها در موعد مقرر اعلام خواهد شد و داوطلبان مي‌توانند به سامانه آزمون‌ها به آدرس الكترونيكي www.inbr.ir مراجعه و نسبت به دريافت كارنامه خود اقدام كنند.

وی افزود: پاسخنامه‌هاي مربوط به آزمون طراحي معماري توسط كميته‌ تخصصي مربوطه در دست رسيدگي بوده و بزودي نتايج آنها نيز منتشر خواهد شد.