شناسهٔ خبر: 76006 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

معاون اداره‌کل راه و شهرسازی اصفهان:

 ثبت‌نام طرح اقدام ملی مسکن از هفته آینده در اصفهان آغاز می‌شود/ واگذاری عرصه واحدهای مسکن مهر

مسکن مهر اصفهان معاون مسکن و بازآفرینی شهری اداره‌کل راه و شهرسازی استان اصفهان از آغاز ثبت‌نام طرح اقدام ملی تولید و عرضه مسکن از هفته آینده در این استان خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی ، معاون مسکن و بازآفرینی شهری اداره کل راه وشهرسازی استان اصفهان در جمع خبرنگاران گفت: طبق سیاست‌های اعمالی وزارت راه و شهرسازی ساخت مسکن در این طرح به همت ملی نیاز دارد و اقدام در این زمینه، کمک تمامی دستگاه‌های دولتی و خدمات‌رسان را می‌طلبد .

وی گفت: در برنامه ساخت ۴۰۰ هزار واحد مسکن در طرح اقدام ملی حدود ۱۸ درصد سهم کشور به استان اصفهان اختصاص یافته که شامل ساخت ۷۰ هزار و ۷۸۰ واحد مسکونی است. از این میزان ۴۱ هزار و ۵۰۰ واحد در سه شهر جدید بهارستان، فولادشهر و مجلسی و ۲۹هزارو ۲۸۰ واحد در سایر شهرهای استان احداث خواهد شد.

طاهر اظهار داشت: در مرحله اول ، ۲۴ هزارو ۸۱۳ واحد شامل هشت هزار واحد در بهارستان، ۱۰هزار واحد در فولادشهر، ۶۰۰ واحد در مجلسی، شش هزارو ۲۱۳ واحد در سایر شهرهای استان ثبت نام انجام خواهد شد .

وی افزود: متقاضیان دارای شرایط عمومی می‌توانند، روز شنبه ۲۳ آذرماه و با مهلت سه‌روزه از طریق مراجعه به سایت اداره کل راه وشهرسازی استان اصفهان به آدرس: www.mrud.ir اقدام به ثبت‌نام نمایند.

شرایط ثبت‌نامه طرح اقدام ملی 

طاهر، به شرایط عمومی جهت احراز برای ثبت‌نام اشاره داشت و گفت: متقاضی و افراد تحت‌تکفل او باید فاقد زمین یا واحد مسکونی باشند و از امکانات دولتی استفاده نکرده و فرم "ج" آن‌ها سبز باشد؛ متاهل و سرپرست خانوار و دارای حداقل پنج سال سابقه سکونت در شهر مورد تقاضا باشد؛ نداشتن منع قانونی برای دریافت تسهیلات بانکی و توانایی تامین هزینه ساخت مسکن مازاد بر تسهیلات بانکی نیز از دیگر شرایطی است که متقاضیان باید از آن برخوردار باشند؛ همچنین، امکان سپرده گذاری حداقل ۳۰ درصد هزینه ساخت مازاد بر تسهیلات، توانایی پرداخت اقساط ماهیانه و دارا بودن ۳۵ سال سن برای زنان خودسرپرست از دیگر شرایط این طرح است.

وی تصریح کرد: تسهیلات در نظر گرفته شده در این طرح یک‌صد میلیون تومان با سود ۱۸ درصد بازپرداخت است و برآورد سهم آورده متقاضی در این طرح ۳۰ میلیون تومان و زمان تحویل دو ساله است که از جمله تفاوت این طرح با طرح مسکن مهر، احداث واحدها در اراضی و شهرهایی است که از زیرساخت‌های لازم جهت احداث همچون آب، برق و گاز برخوردار هستند.

معاون مسکن و بازآفرینی شهری اداره کل راه وشهرسازی در ادامه بیان داشت: دهک‌های پایین جامعه که توان پرداخت سهم آورده متقاضی و تسهیلات را ندارند و تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره)، بهزیستی و یا گروه‌های خاص هستند در این طرح ثبت‌نام نکنند؛ چرا که شرایط خاصی برای آنان در نظر گرفته شده که در قالب تفاهم‌نامه‌های انجام‌شده با این ادارات و گروه‌ها اقدام خواهد شد.

وی متذکر شد: سوداگران و دلالان وارد این حوزه نشوند زیرا ضمن انجام استعلامات لازم، مُهر عدم انتقال به غیر روی این واحدها خواهد خورد و امکان واگذاری به غیر وجود ندارد و  فروشنده و خریدار در آینده با مشکل مواجه خواهند شد.

قابلیت واگذاری اراضی واحدهای مسکن مهر ۹۹ ساله به متقاضیان

ایمان طاهر، معاون مسکن و بازآفرینی شهری راه وشهرسازی استان اصفهان با اشاره به اینکه منابع حاصل از فروش این اراضی در همان مجموعه و جهت کمک به آماده سازی و تکمیل خدمات روبنایی هزینه می شود، گفت: ساکنان واحدهای مسکن مهر با پرداخت قیمت عرصه می توانند سند زمین واحدهای خود را  دریافت نمایند.

وی با بیان اینکه قیمت عرصه طبق نظر کانون کارشناسان رسمی دادگستری تعیین می شود، افزود: اگر قیمت عرصه کمتر از ۲۰ میلیون تومان باشد به صورت نقد دریافت و سند زمین به نام متقاضی انتقال داده می شود و چنانچه بیشتر از این مبلغ بود اجازه تقسیط وجود دارد و این در حالی است که در استان اصفهان طبق پیش بینی و برآورد انجام شده سهم هر واحد زیر ۲۰ میلیون تومان خواهد شد.

معاون مسکن و بازآفرینی شهری اداره کل راه و شهرسازی اصفهان همچنین از تحویل عملیات آماده سازی ۷۸ سایت مسکن مهر به شهرداری ها خبر داد و گفت: خوشبختانه بحث مسکن مهر در استان اصفهان  به اتمام رسیده و بحث آماده سازی ۷۸ سایت مسکن مهر و تحویل به شهرداری ها در قبال پرداخت ۱۱ میلیارد تومان به صورت نقدی، ۱۵ میلیارد تومان تهاتر زمین و شش هزار تن قیر رایگان در سطح استان انجام شده است.

وی به اقدامات انجام شده در بافت های فرسوده و ناکارآمد شهری استان نیز اشاره کرد و گفت: همه شهرهای استان دارای طرح محدوده بافت فرسوده مصوب هستند که خدماتی که در این زمینه به متقاضیان داده می شود شامل پرداخت تسهیلات ۵۰ تا ۶۰ میلیون تومان با سود ۹ درصد، تخفیف ۵۰ تا ۱۰۰ درصدی اخذ پروانه از شهرداری که دولت آن را پرداخت می کند و تخصیص بودجه های عمومی برای آسفالت، روشنایی و بهسازی معابر است که این اقدام در محله حصه اصفهان، جوی آباد خمینی شهر و محله چاوشی شهرضا انجام شده است.

طاهر در پایان از شهرداری ها خواست تا با توجه به قانون اختصاص ۳۰ درصد از اعتبارات برای بافت های فرسوده، خدمات عمومی را در این بافت ها افزایش دهند تا مردم رغبت بیشتری برای ماندن در محلات داشته باشند.