شناسهٔ خبر: 76065 - سرویس هواشناسی
نسخه قابل چاپ

در نشست کمیته آب و هواشناسی دریای خزر عنوان شد

ضرورت ایجاد بانک اطلاعات دریای خزر/ پایش منابع ورودی خزر از اهمیت زیادی برخوردار است

افتتاحیه بیست و چهارمین نشست کمیته هماهنگی آب و هواشناسی دریای خزر ( CASPCOM ) معاون سازمان حفاظت محیط زیست بر ضرورت ایجاد بانک اطلاعات هواشناسی و آبشناسی دریای خزر و اشتراک‌گذاری داده‌ها توسط کشورهای حاشیه دریا تاکید کرد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی سازمان هواشناسی کشور، احمد لاهیجان‌زاده، معاون محیط‌زیست دریایی سازمان حفاظت محیط‌زیست در بیست و چهارمین نشست کمیته آب و هواشناسی دریای خزر با بیان این‌که کنوانسیون تهران در سال ۲۰۰۳ برای حفاظت از محیط‌زیست دریای خزر به تصویب پنج کشور حاشیه دریای خزر رسید، گفت: در سالن ۱۳۸۵ همه کشورها متعهد به پایبندی به کنوانسیون تهران شدند و در پی آن ۲۲ مرداد، روز جهانی دریای خزر نامگذاری شد.

وی با اشاره به مساحت ۴۰۰ هزار کیلومتری دریای خزر و غنای بالای تنوع زیستی آن، افزود: در این پهنه آبی بیش از ۴۰۰ گونه آبزی زیست می‌کنند و این دریا علاوه بر تنوع زیستی از پتانسیل اقتصادی خوبی نیز برخوردار است که این موضوع برای کشورهای حاشیه خزر حائز اهمیت است.

معاون سازمان محیط‌زیست در خصوص پروژه‌های در حال اجرا و در دست مطالعه درباره دریا توسط کشورهای حاشیه، گفت: این پروژه‌های اقتصادی می‌توانند آسیب‌هایی برای دریای خزر به دنبال داشته باشند. در آخرین کنفرانس دریای خزر که در کشور ترکمنستان برگزار شد بیشتر برنامه‌ها در این دریا به برنامه‌های اقتصادی معطوف می‌شد اما نکته امیدوارکننده این بود که هر پنج نخست‌وزیر نسبت به حفظ محیط دریا اعلام پایبندی نمودند.

لاهیجان‌زاده با اشاره به این‌که آب، مهم‌ترین موضوع در حفظ محیط‌زیست دریای خزر است، افزود: پایش منابعی که به دریای خزر وارد می‌شوند و مدیریت منابع آب و بارش‌ها از اهمیت زیادی برخوردار است.

وی همچنین خواستار ایجاد سامانه اطلاعات هواشناسی و آب‌شناسی و اشتراک‌گذاری داده‌ها بین کشور‌های حاشیه دریای خزر شد و با توجه به اهمیت اتفاقاتی که در حوضه آبریز خزر می‌افتد از آمادگی سازمان حفاظت محیط‌زیست جهت راه‌اندازی بانک اطلاعات و تبادل داده‌ها خبر داد.