شناسهٔ خبر: 76169 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

وزیر راه و شهرسازی خبر داد:

افتتاح منطقه یک آزادراه تهران-شمال در دهه فجر/ متروی هشتگرد دی‌ماه عملیاتی می‌شود

وزیر درجمع وزیر راه و شهرسازی در حاشیه افتتاح چهارمین نمایشگاه حمل‌ونقل، لجستیک و صنایع وابسته از افتتاح منطقه یک آزادراه تهران-شمال در دهه فجر و متروی هشتگرد در دی‌ماه امسال خبر داد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد اسلامی در حاشیه برگزاری چهارمین نمایشگاه بین المللی حمل‌و‌نقل، لجستیک و صنایع وابسته در جمع خبرنگاران با بیان اینکه این نمایشگاه در سال ۹۸ با دو رویکرد متفاوت برگزار می‌شود، اظهار کرد: بحث هوشمند‌سازی را در وزارت راه و شهرسازی در راستای افزایش سلامت اداری، افزایش عملکرد و پاسخگویی بهتر به مأموریت‌ها در تمامی شقوق در دستور کار قرار داده‌ایم.

وی با تأکید بر اینکه در چهارمین نمایشگاه بین‌المللی حمل و نقل، لجستیک و صنایع وابسته سه جلوه برجسته از هوشمندسازی به نمایش گذاشته شد، اضافه کرد: اولین اقدام راه‌اندازی سیستم یکپارچۀ ارتباط با پیمانکاران است که طی آن ۳۹۴ شرکت طرف قرارداد وزارت راه‌ و شهرسازی در قالب یک سیستم یکپارچه صورت‌های مالی و قیمت خدمات خود را اعلام و دریافت می‌کنند.

وزیر راه و شهرسازی اجرای این سیستم یکپارچه را زمینه‌ای برای کنترل هوشمند اسناد، مدارک و برآورد‌ها دانست و گفت: با این اقدام فرآیند‌ها در وزارت راه و شهرسازی روان سازی شده و گام مهمی در راستای سلامت اداری برداشته می‌شود.

افزایش کیفیت زیرساخت‌های حمل‌ونقل کشور با هوشمندسازی سامانه‌ها

قیمت عوارضی آزادراه تهران - شمال بنابر ساعت عبور از این آزادراه متفاوت و در واقع شناور استاسلامی دومین سامانه هوشمندی که در چهارمین نمایشگاه حمل ونقل رونمایی شد را سامانه یکپارچه شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک عنوان کرد و گفت: تا پیش از این پیمانکار نتیجۀ آزمایش را به صورت دستی در اختیار کارفرما قرار می‌داد، اما امروز کل این سیستم مکانیزه شده و به صورت همزمان در چند استان به بهره‌برداری رسید.

وی نتیجه این اقدام را افزایش کیفیت، دوام و قوام زیرساخت و روسازی راه‌های کشور دانست که به صورت دقیق در اختیار دستگاه‌های نظارتی و کارفرما قرار می‌گیرد.

وزیر راه و شهرسازی از راه اندازی سامانه سنجش رضایت مسافران در فرودگاه‌ها و سامانه پرداخت الکترونیک عوارض آزادراه‌ها خبر داد و گفت: پیوستگی و همبستگی بین وزارت راه و شهرسازی و شرکت‌های دانش بنیان به وجود آمده است و از ایده‌های خلاق و نو برای بهسازی حوزه حمل‌و‌نقل نهایت بهره را خواهیم برد.

هدف‌گذاری برای ترانزیت ۵۰ میلیون تن کالا در سال

عضو کابینه دولت دوازدهم در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع توسعۀ ترانزیت در کشور پرداخت و بیان داشت: در کمیسیون‌های مشترکی که با کشور‌های همسایه از جمله ترکیه، ترکمنستان، ازبکستان، قرقیزستان، افغانستان و عراق داشته‌ایم، روانسازی فرآیند‌ها در بخش‌های حمل‌و‌نقل ریلی و جاده‌ای صورت گرفته است که امیدواریم با این تفاهم‌ها به هدفگذاری ۵۰ میلیون تُن ترانزیت در سال از طریق ایران دست پیدا کنیم.

اسلامی در ادامه از افتتاح منطقه یک آزادراه تهران-شمال در دهه فجر امسال خبر داد و گفت: قیمت عوارضی آزادراه تهران - شمال بنابر ساعت عبور از این آزادراه متفاوت و در واقع شناور است.

وی در خصوص مناطق دوم و سوم این آزادراه نیز بیان داشت: برای تکمیل این دو منطقه باید منابع مالی به ارزش 20 هزار میلیارد ریال تامین شود. 

وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: در ابتدای دی ماه امسال متروی هشتگرد افتتاح می‌شود و همچنین ادامه آزاد راه همت تا کرج هم تا پایان سال زیر بار عبور می‌رود.