شناسهٔ خبر: 76193 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

معاون اداره‌کل راه‌وشهرسازی اصفهان:

توجه به طرح اقدام ملی مسکن در تهیه طرح‌های تفصیلی استان اصفهان/ طرح تفصیلی ۴۵ شهر تا پایان سال ۹۹ تهیه می‌شود

ریسباف اصفهان معاون معماری و شهرسازی اداره کل راه وشهرسازی استان اصفهان از تهیه طرح تفصیلی ۴۵ شهر این استان تا پایان سال آینده خبر داد و گفت: در تهیه این طرح‌ها به طرح اقدام ملی تولید و عرضه مسکن توجه خواهد شد.

به گزارش اداره ارتباطات و اطلاع رسانی راه وشهرسازی استان اصفهان، محمد بنائیان، معاون معماری و شهرسازی اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان، این استان را دارای یکی از بزرگ‌ترین شبکه شهری کشور خواند که از تنوع کاملی از سلسله‌مراتب طرح‌های شهری و فراشهری برخوردار است.
 
وی، افزود: از مجموع ۱۰۷ شهر استان ۱۰۱ شهر مشمول نظام طرح‌های جامع هستند که ۹۸ شهر، طرح جامع مصوب و ابلاغ‌شده دارند و سه شهر در مرحله تصویب نهایی در شورایعالی شهرسازی و معماری و شش شهر نیز مشمول نظام طرح‌های هادی هستند.  

بنائیان، عنوان کرد: ۲۷ شهر استان طرح تفصیلی مصوب دارند و ۲۹ شهر در حال تهیه طرح تفصیلی هستند؛ همچنین تامین اعتبار برای عقد قرارداد تهیه طرح تفصیلی ۲۷ شهر در سال ۹۸ انجام‌شده و ۱۸ شهر نیز تا پایان سال ۹۹ در دستور کار قرار دارند.

وی گفت: طرح جامع شهری سیاست‌ها و برنامه‌های کلی شهر را از نظر کاربری‌ها و مسائل کلی بررسی می‌کند و طرح تفصیلی به جزئیات طرح جامع شهری می پردازد و در نتیجه با تهیه طرح تفصیلی شهرها و تدوین جزئیات در اجرا طرح‌های جامع، شاهد کاهش آمار قابل‌توجه مراجعات به کارگروه‌های تخصصی در آینده خواهیم بود.

 معاون معماری و شهرسازی اداره کل راه و شهرسازی استان بابیان این‌که نبود نقشه‌های پایه ‌یکی از عواملی است که سبب‌شده تا نقشه‌های جامع همواره دارای اشکالاتی باشند، گفت: یکی از ایراداتی که در طرح‌ها دیده‌شده است به نقشه‌های پایه  بر می‌گردد که قبلا نقشه‌برداری دقیق نشده و مشکلاتی را پدید آورده است که با بررسی‌های انجام‌شده این ایرادات به حداقل خود رسیده است.

 تهیه طرح جامع شهری با رویکرد نوین و با مشارکت ذینفعان در اصفهان

بنائیان افزود: یکی از اقدامات شاخص انجام‌شده در این حوزه، تهیه طرح جامع با رویکرد نوین در اصفهان به‌عنوان پایلوت در کشور است. این طرح مسئله‌محور و مشارکت‌محور است و با مشارکت مردم تهیه می‌شود . در رویکرد جدید برخلاف گذشته این طرح تنها توسط یک مشاور تهیه نمی‌شود و برای نخستین‌بار در رویکرد جدید طرح جامع با مشارکت مردم و همه ذی‌نفعان تهیه می‌شود.

بنائیان از تهیه طرح‌های جامع نطنز و نائین با رویکرد نوین و مشارکت‌محور خبر داد و افزود: قراردادهای هر دو طرح بسته و در مرحله اجرا قرار دارد.

وی با تاکید بر سیاست وزارت راه و شهرسازی بر شناسایی و تصویب بافت‌های ناکارآمد، اظهار کرد: در راستای  اجرای سیاست‌های وزارت متبوع بافت‌های ناکارآمد ۱۹ شهر استان به تصویب رسیده است.

بنائیان با اشاره به برگزاری جلسات کمیسیون ماده پنج گفت: سال گذشته ۱۹۹ جلسه و در شش‌ماهه سال جاری ۹۶ جلسه کمیسیون ماده پنج در استان برگزارشده و حداکثر انتظار برای هر شهر سه ماه است که در هر سال هر شهرستان به طور میانگین سه جلسه کمیسیون ماده پنج خواهد داشت؛ در همین راستا هزار و ۱۱۷ مصوبه در سال‌ ۹۷ وجود داشته که از این تعداد ۷۴۹ مصوبه قطعی شده و از ۳۰۱ مصوبه شش ماه نخست امسال ۲۷۲ مورد به تصویب شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان رسیده است.

 وی با تاکید بر نقش نظارتی معاونت شهرسازی و معماری بر اجرا مواد ۳۴ و ۳۵ قانون سازمان نظام‌مهندسی برساخت‌وسازهای انجام‌شده، گفت: سال گذشته ۳۸۷ و در شش ماه نخست سال جاری ۱۹۶ بازدید از ساخت‌وسازهای انجام‌شده در استان صورت گرفته است.

 اقدام در جهت طرح اقدام ملی ساخت مسکن در استان

معاون شهرسازی و معماری اداره‌کل راه و شهرسازی استان اصفهان گفت: طبق سیاست‌های کلی وزارت راه‌وشهرسازی در خصوص طرح اقدام ملی تولید و عرضه مسکن در استان اصفهان، حوزه معماری وشهرسازی در تهیه طرح‌های تفصیلی جدید این نکته را به صورت کامل مد نظر قرار داده تا در اجرای برنامه‌های ساخت مسکن در حوزه شهرسازی در طرح‌‌های تفصیلی به آن پرداخته و هماهنگ شود.

وی خاطرنشان کرد: درصدد هستیم تا برای نخستین بار در کشور با راه‌اندازی سامانه الکترونیک برای اخذ مجوز در جهت تسریع و تسهیل امور و پیگیری مطالبات مراجعین اقدام کنیم که گامی بزرگ در راستای حفظ حقوق شهروندی و دولت الکترونیک خواهد بود. با راه‌اندازی این سامانه، متقاضی پس از ثبت درخواست در سامانه به‌صورت شفاف می‌تواند روند پیگیری استعلام‌ها را رصد کند.