شناسهٔ خبر: 76208 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

معاون وزیر راه و شهرسازی در چهارمین نمایشگاه بین‌المللی حمل و نقل، لجستیک و صنایع وابسته:

فردا نسخه جدید سامانه ۱۴۱ رونمایی می‌شود/ اختصاص ۶۰۰ ميليارد براي خريد ۳۵۰ دستگاه ماشين‌آلات

نشست خبری معاونان وزیر راه و شهرسازی در دومین روز از چهارمین نمایشگاه حمل و نقل، لجستیک و صنایع وابسته رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای از رونمایی نسخه جدید سامانه ۱۴۱ در دومین روز از چهارمین نمایشگاه بین المللی حمل و نقل، لجستیک و صنایع وابسته خبر داد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، عبدالهاشم حسن‌نیا در نشست خبری دومین روز از چهارمین نمایشگاه بین‌المللی حمل و نقل، لجستیک و صنایع وابسته در پاسخ به سوال خبرنگار این پایگاه خبری مبنی بر برنامه‌ها و اقدامات سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای درخصوص هوشمندسازی راهداری و حمل و نقل جاده‌ای اظهار داشت: فردا نسخه جدید سامانه ۱۴۱ رونمایی می‌شود.

وی افزود: براساس قابلیت‌های سامانه جدید ارتباط دوسویه بین مردم و سازمان برقرار شده و مخاطبان می‌توانند از قابلیت‌های مختلف آن استفاده کنند.

معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین بیان داشت:‌ از سال‌های پیش هوشمندسازی حوزه راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای در دستور کار سازمان قرار داشته که در حمل و نقل، موضوع بازارگاه‌های الکترونیکی در دستور کار قرار گرفت و امروز ۱۶ بازارگاه در حوزه حمل و نقل جاده‌ای فعالیت می‌کنند. همچنین آئین‌نامه تاسیس شرکت‌ها نیز ابلاغ شده است.

رئیس سازمان راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای با اشاره به هوشمندسازی بخش راهداری گفت: با استفاده از سیستم PMS میزان خرابی رویه راه‌ها بررسی و آنالیز شده و ترمیم و نگهداری آن‌ها اولویت‌بندی می‌شوند.

حسن‌نیا خاطرنشان کرد: در حوزه ITS نیز اقدامات مختلفی درخصوص نصب و راه‌اندازی سامانه‌های نظارتی و ثبت تخلفات انجام شده است. این سامانه‌ها ۲ گروه مشتری دارند که یک گروه سازمان‌ها و گروه دوم مردم هستند.

معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه به موضوع تامین لاستیک مورد نیاز ناوگان حمل و نقل جاده‌ای اشاره کرد و گفت:‌ طی مذاکره‌ای که با معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت انجام شد، لاستیک مورد نیاز ناوگان حتی بیش از حدنیاز تامین شده و از طرفی میزان پیمایش برای برخورداری از لاستیک نیز از ۲۰ هزار کیلومتر به ۱۵ کیلومتر کاهش یافته است.

وی افزود: حدود ۳۰ هزار سواری در کشور تردد می‌کنند و با توجه به سهمیه در نظر گرفته شده افزایش کرایه در دستور کار سازمان قرار ندارد.

رئیس سازمان راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای با بیان این‌که ضریب اشغال صندلی در ناوگان اتوبوسی افزایش پیدا کرده است، گفت: تا پیش از افزایش قیمت سوخت، ضریب اشغال صندلی در اتوبوس‌ها ۶۰ درصد بود که با گران شدن بنزین ضریب اشغال صندلی‌ها افزایش پیدا کرده است.

وی خاطرنشان کرد: در واقع سفر با خودروهای شخصی ۱۶ درصد کاهش و تعداد سفر با ناوگان حمل و نقل عمومی افزایش پیدا کرده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه اظهار داشت: در کشور ما به‌طور متوسط حدود ۹۰ درصد بار و مسافر  از طریق حمل‌ونقل جاده‌ای جابه‌جا می‌شوند که شامل ۳۵۰ هزار کامیون و ۱۰۰هزار ناوگان مسافری است. در واقع با توجه به ظرفیت موجود حدود یک میلیارد نفر-سفر و ۶۰۰ میلیون تن بار  در جاده‌ها جابه‌جا می‌شوند.

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در ادامه به ارتقا بهره‌وری در حمل و نقل جاده‌ای اشاره کرد و گفت: متوسط حمل بار ناوگان کشور حدود ۶۰ هزار کیلومتر در سال است که می‌تواند با بهره‌وری به ۱۵۰ هزار کیلومتر در سال افزایش یابد.

وی افزود: با استفاده از تجهیزات و امکانات موجود در نظر داریم بهره‌وری را افزایش دهیم و بر اساس برآورد به عمل آمده در ۸ ماهه نخست امسال صدور بارنامه حدود ۵ درصد معادل ۲۰۰ هزار نسخه رشد داشته است.

معاون وزیر راه و شهرسازی در خصوص برنامه سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در قبال ساخت و نگهداری راه‌های روستایی گفت: امسال از تیرماه، نگهداری راه‌های روستایی از ادارات کل راه و شهرسازی به سازمان محول شده و برنامه‌ریزی کرده‌ایم روزانه ۲۰ کیلومتر راه روستایی تا ۶ ماه آینده آسفالت کنیم.  

رئیس سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای یکی از دغدغه‌های سازمان را نوسازی ناوگان راهداری اعلام کرد و گفت: هفته گذشته طی نشستی که با معاون اول رئیس جمهوری برگزار شد، مقرر شد ۶۰۰ میلیارد تومان برای خرید ۳۵۰ دستگاه انواع ماشین‌آلات تخصیص یابد و امیدواریم اولین خرید ۴ ماه آینده انجام شود.

حسن نیا با اشاره به سیلاب ابتدای سال جاری  و اقدامات انجام شده گفت: حدود ۱۴ هزار کیلومتر از راه‌های کشور در سیلاب ابتدای سال جاری تخریب شد که بیشترین سهم مربوط به استان‌های لرستان، خوزستان، ایلام و کرمانشاه بوده است. در همین راستا تعهد کردیم نسبت به بهسازی و ترمیم تمامی محورهای آسیب دیده اقدام کنیم.

وی یادآور شد: البته در خرم آباد-پل دختر در محدوده رودخانه کشکان، پروژه‌ای به طول ۲۴ کیلومتر از سوی شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل در دست ساخت قرار دارد که فاز اول آن انجام شده و امیدواریم باقی این پروژه ظرف دو سال آینده تکمیل شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: حدود ۳۰ هزار سواری کرایه بین شهری در کشور فعالیت دارند که با توجه به سهمیه اختصاص یافته به آن‌ها، افزایش قیمت کرایه در دستور کار قرار ندارد و فقط در صورتی که پیمایش این ناوگان بیشتر باشد با هماهنگی وزارت نفت سهمیه آن‌ها افزایش می‌یابد.