شناسهٔ خبر: 76212 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

سازمان برنامه و بودجه:

فعاليت‌هاى اقتصادى نهادهاى انقلاب اسلامى مشمول پرداخت ماليات است

سازمان برنامه و بودجه سازمان برنامه و بودجه در اطلاعيه اي اعلام كرد: تمام فعاليت‌هاي اقتصادی نهادهای انقلاب اسلامی همچون بنیاد مسکن مشمول پرداخت ماليات بر عملكرد، ماليات بر ارزش افزوده و ماليات تكليفی هستند.

به گزارش پايگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از مركز اطلاع‌رسانی، با توجه به مطالب منتشر شده در رسانه‌ها، در مورد ماليات نهادهای انقلاب اسلامی، سازمان برنامه و بودجه كشور توضيح‌هاي مهمي منتشر و تأكيد كرد كه جداول بودجه داراي مباني محاسباتي خاص بوده و به صورت حرفه‌اي تنظيم مي‌شوند، به همين دليل براي روشن شدن افكار عمومي بر چند نكته تأكيد مي‌شود.  

روابط‌عمومي و امور بين‌الملل سازمان برنامه و بودجه كشور، در اين توضيح تصريح كرده است كه تمام فعاليتهاى اقتصادي در نهادهاي انقلاب اسلامي اعم از بنياد مستضعفان و ستاد اجرايي فرمان امام (ره) در قالب شركت‌ها صورت مي‌گيرد و اين نهادها ماليات خود اعم از ماليات بر عملكرد، ماليات بر ارزش افزوده و ماليات تكليفي را پرداخت مي‌كنند كه اين رقم براي بودجه سال ۱۳۹۹ حدود يك‌هزار و ۵۰۰ ميليارد تومان برآورد مي‌شود.

در توضيح مذكور همچنين عنوان شده است كه شركت‌هاي آستان قدس رضوي كه ماهيت موقوفه‌اي دارند، ماليات خود را به خزانه پرداخت مي‌كنند و از آنجا كه موقوفه‌ها معاف از ماليات هستند، منابع مالياتي مذكور صرف فعاليت‌هاي محروميت‌زدايي فرهنگي و اجتماعي آستان قدس رضوي مي‌شود و اين رقم براي سال ۱۳۹۹ حدود ۶۵  ميليارد تومان است.

در ادامه اين توضيح آمده است: علت درج عدد يك در رديف‌هاي درآمدي نهادهاي ذكر شده استفاده حداكثري از ظرفيت تحقق منابع مربوط بوده كه صرف هزينه‌هايي مانند عدالت آموزشي و تجهيز آموزشگاه‌هاي آموزش و پرورش با اولويت مناطق محروم موضوع ماده ۸۷ قانون تنظيم بخشي ازمقررات مالي دولت(۲) مي شود.